ایران توانایی تولید انرژی از راه‌های تجدیدپذیر را دارد؟

ایران توانایی تولید انرژی از راه‌های تجدیدپذیر را دارد؟

با وجود این که وزیر نیرو وعده داده 10 هزارمگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تجدیدپذیر در کشور ساخته می‌شود اما رییس کمیسون انرژی اتاق تهران می‌گوید: ما نمی‌توانیم در بخش تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنیم زیرا سرمایه‌گذاری در این بخش سنگین است.

به گزارش تجارت‌نیوز، محرابیان، وزیر نیرو چند وقت پیش در جمع خبرنگاران گفته بود: قرار است 10 هزارمگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تجدیدپذیر در کشور ساخته شود.

محرابیان در حالی چنین وعده‌ای داده که رضا پدیدار، رییس کمیسیون انرژی اتاق تهران در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: سه درصد از انرژی ما تجدیدپذیر استفاده می‌شود. این درصد با انرژی آبی سه درصد و بدون آن یک درصد است.

البته در برنامه هفتم کشور نیز انتظار می‌رود جمع عدد فعلی به پنج و نیم یا شش درصد افزایش پیدا کند.

اما آیا رسیدن به چنین عدد ممکن است یا آیا می‌توان چنین ظرفیت بزرگی برای نیروگاه‌های تجدیدپذیر درست کرد؟ پدیدار پاسخ می‌دهد: ما نمی‌توانیم در بخش تجدیدپذیر سرمایه‌گذاری کنیم زیرا سرمایه‌گذاری در این بخش سنگین است.

هاشم اورعی، استاد تمام دانشکده برق دانشگاه صنعتی شریف درباره امکان استفاده از انرژی تجدیدپذیر در ایران توضیح می‌دهد: کل ظرفیت انرژی تجدیدپذیر ما در این 25 سال 900 مگاوات بوده است و با این همه، برنامه وزارت نیرو در دولت جدید این است که در این چهار سال، 10 هزار مگاوات برق از طریق انرژی تجدیدپذیر ایجاد کنیم.

حالا باید دید چرا وزیر نیروی دولت سیزدهم چنین وعده‌ای داده و اساسا، چگونه ما که در 25 سال تنها 900 مگاوات برق از طریق انرژی تجدیدپذیر تولید کرده‌ایم، حالا در این چهار سال 10 هزار مگاوات برق تولید کنیم؟

مطالعه بیشتر: آغاز صدور کارت‌سوخت المثنی/ چه کسانی می‌توانند کارت سوخت بگیرند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد