شوک قیمت‌های پایه به بازار محصولات پتروشیمیایی

شوک قیمت‌های پایه به بازار محصولات پتروشیمیایی

قیمت‌های پایه محصولات پتروشیمیایی در روز گذشته با روند صعودی همراه و از شتاب بالایی برخوردار بود تا جایی که می‌توان گفت بسیاری از تولیدکنندگان از دیدن این...
به گزارش اقتصادآنلاین به نقل از دنیای اقتصاد؛ اینکه شتاب افزایش نرخ فراتر از انتظار بازار بود را باید جدی گرفت، آن‌هم در شرایطی که بهای نیمایی ارز کاهشی بوده و این رشد قیمت‌ها بعضا عجیب به نظر رسیده و کم سابقه است. در هر حال قیمت‌های پایه افزایشی اعلام شده و در نرخ‌های فعلی جذابیت خرید باز هم کاهش خواهد یافت، آن‌هم در وضعیتی که دو هفته پایانی هر سال زمانی برای کاهش التهاب تقاضای فصلی است و اگر همین روند حتی با شیب کمتر در سال بعد هم ادامه یابد پیچیدگی‌های عجیبی را شاهد خواهیم بود. هنوز بازارهای جهانی با محوریت نوسان بهای نفت خام افزایشی است و حتی تعدیل جزيی نرخ بین‌المللی هم نمی‌تواند داده‌ای حمایتی از بازار محسوب شود.

PVC امولسیون (E6834) با بیش از 14 درصد رشد قیمت  بیشترین رشد نرخ‌های پایه پلیمرها را به خود اختصاص داد و پس از آن سبک خطی، سنگین اکستروژن و پلی‌پروپیلن‌ها در رتبه‌های بعدی رشد قیمت‌های پایه قرار گرفتند. البته PVC سوسپانسیون و ABS در بین پلیمرها با افت قیمت‌ پایه همراه بودند.

اینکه بازارهای جهانی در یک فاز افزایشی است را باید پذیرفت اما واقعیت‌های بازارهای داخلی یا بازارهای صادراتی منطقه‌ای مطلب دیگری است که نیاز به بررسی مجدد دارد. در هفته گذشته برای بسیاری از گروه‌های کالایی حتی جذاب هم شاهد افت تقاضا بودیم ولی مکانیزمی برای کاهش نرخ، کمتر از قیمت‌های پایه وجود ندارد و بورس کالا هم مدت‌هاست در این خصوص مداخله نکرده است. با توجه به نوسان بهای ارز باید انتظار داشت که باز هم تقاضا کاهش یابد که خروجی آن در نهایت در سال آینده نگران‌کننده‌تر خواهد بود. شاید با مشاهده وضعیت معاملات در روزهای آینده بتوان اظهارنظر دقیق‌تری کرد ولی این بازار چندان هم فضایی برای خوش‌بینی ندارد.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد