رشد 3 هزار واحدی شاخص بورس تهران

رشد 3 هزار واحدی شاخص بورس تهران

شاخص بورس تهران در پایان معاملات امروز با افزایش 3 هزار و 2 واحد همراه شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز در آخرین روز هفته با افزایش 3 هزار و 2 وا حد به رقم یک‌میلیون و 471 هزار و 896 واحد رسید.

همچنین شاخص کل با معیار هم‌وزن با افزایش 2 هزار و 103 واحد به رقم 403 هزار و 781 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس تهران به 5 میلیون و 709 هزار میلیارد تومان بالغ شد.

معامله‌گران امروز بیش از 3.3 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 216 هزار واحد و به ارزش 2 هزار و 413 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز همه شاخص‌های بورس سبز شدند، اما میزان افزایش شاخص‌ها زیر یک‌درصد بوده است، به گونه‌ای که شاخص کل و شاخص قیمت با معیار وزنی ارزشی 2دهم درصد رشد کردند. این دو شاخص با معیار هم‌وزن 52 صدم درصد افزایش یافتند.

شاخص آزاد شناور 16صدم درصد رشد کرد. شاخص بازار اول بورس 13صدم درصد افزایش یافت و شاخص بازار دوم بورس 3دهم درصد رشد کرد.

امروز نمادهای پتروشیمی پردیس، شستا، مبین انرژی خلیج‌فارس، هلدینگ نفت و گاز و پتروشیمی تامین و پتروشیمی بوعلی سینا بیشترین اثر افزایشی در شاخص بورس را داشتند و برعکس نمادهای گل‌گهر و فولاد خوزستان بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشتند.

در فرابورس ایران هم امروز شاخص کل 79 واحد کاهش یافته و به رقم 19 هزار و 539 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 84 هزار میلیارد تومان رسید.

ارزش بازار پایه فرابورس 348 هزار میلیارد تومان شد.

معامله‌گران امروز در فرابورس ایران بیش از 1.2 میلیارد سهام، حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 109 هزار فقره معامله و به ارزش 5 هزار و 185 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای صنعتی مینو، فولاد غدیر و پتروشیمی زاگرس بیشترین اثر افزایشی در شاخص فرابورس را داشتند و برعکس، نماد بیمه پاسارگاد، پلیمر آریا ساسول، سنگ‌آهن گوهرزمین و نیروی برق دماوند بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته‌اند.

مدیرعامل ایران‌خودرو امروز اعلام کرده است محصولات این شرکت را در بورس کالا عرضه خواهد کرد.

همچنین محمدامین قهرمانی معاون بورس تهران در پاسخ به این پرسش که چه تعداد شرکت دانش‌بنیان در بورس حاضرند و چه تعداد در مرحله ورود به بورس هستند، اظهار داشت: از سال‌های قبل تاکنون 31 شرکت دانش‌بنیان در حوزه‌های تولید دارو، فولاد و همچنین شرکت‌های داده محور PSP مانند خدمات تجارت الکترونیک پارسیان در بورس حضور دارند و در حال حاضر سه شرکت دانش‌بنیان در مراحل درج نماد و عرضه در بورس هستند که البته هنوز به بازار نیامده‌اند.

وی افزود: شرکت‌هایی که داده محور هستند، مانند دیجی‌کالا و اسنپ به عنوان شرکـت‌های دانش‌بنیان درخواست پذیرش در بورس داده‌اند و از حدود یک ماه قبل، یک پیوست به دستورالعمل پذیرش شرکت‌ها اضافه شد که مختص شرکت‌های دانش‌بنیان و داده محور است.

معاون ناشران و اعضای بورس تهران گفت: یکی از ویژگی‌های شرکت‌های دانش‌بنیان این است که عمده دارایی‌های آنها نامشهود است و دارایی مشهود مانند زمین و ساختمان ندارند، بلکه عمده دارایی‌ شرکت‌ها مبتنی بر داده محوری است که قابلیت پذیرش در بورس یا فرابورس را پیدا کرده‌اند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد