ارز 4200 برای چند ماه قرار بود باقی بماند/ حمایت از سهامداران جزء

ارز 4200 برای چند ماه قرار بود باقی بماند/ حمایت از سهامداران جزء

معاون اول ريیس‌جمهور‌ گفت: اکثر تصمیم‌های غیراقتصادی از جمله ارز 4200، به خاطر شرایط جنگ اقتصادی بود و این نرخ برای چند ماه قرار بود باقی بماند.

به گزارش تجارت‌نیوز، اسحاق جهانگیری، معاون اول ريیس‌جمهور‌ در اتاق «کلاب هاوس» سایت انتخاب در حال گفتگو است. گزیده‌ای از سخنان او در ادامه می‌آید:

-حق می‌دهم که مردم نسبت به اثرگذرای رایشان تردید داشته باشند؛ مردم در هرحال ناراحتند از شرایط زندگی‌شان.

-ريیس دولت به نظرم می‌تواند تاثیرگذار باشد؛ ريیس دولت ممکن است بگوید تحریم کاغذپاره است؛ یک وقت ريیس دولت با رهبری می‌نشیند و مشورت می‌کند برای رفع تحریم‌ها و توسعه؛ خب پذیرفته می‌شود و از درون آن برجام بیرون می‌آید.

-تیم مذاکره‌کننده ما در مقابل شش قدرت نشست و برجامی را تایید کردند که امریکایی‌ها اعلام کردند ما کلاه سرمان رفته. در دوره خروج ترامپ، به ما می‌گفتند از برجام خارج شوید، اگر دولت تسلیم شده بود و خارج شده بود، امروز ما در فضای فعلی باید به چه چیزی برمی‌گشتیم؟

-اگر قطعنامه‌های شورای امنیت ذیل فصل هفتم به دست ترامپ می‌افتاد، با آنها چه می‌کرد؟

-اقای روحانی خودشان هیچ وقت نگفته‌اند که اصلاح‌طلب است، هیچ وقت هم نگفته دولت اصلاح‌طلب تشکیل داده، همیشه گفته دولت فراجناحی تشکیل داده، اتفاقا پست‌های کلیدی در دست کسانی است که سبقه اصلاح‌طلبی دارند.

-نباید بگذاریم کسانی که برای رای مردم ارزش ثايل نیستند، به اسم رای مردم پیروز شوند.

-بحث تحریم و انتخابات و اینها، درموردش باید بگوییم دود تحریم از دل تحریم انتخابات مثل سال 84 ایجاد شد.

ارز 4200 مصوبه جلسه سران سه قوه است

-ارز 4200 برای چند ماه قرار بود باقی بماند.

-در مرداد ماه که ريیس جدید بانک مرکزی آمد، جلسه سران سه قوه تشکیل شد، در آن جلسه بحث سیاست‌های ارزی بررسی شد؛ باید تصمیم جدی گرفته می‌شد، آنجا براساس اصرار برخی از سران قوای سه‌گانه، تصمیم بر این شد که ارز 4200 بماند.

-اینکه گفته شد ارز جهانگیری، وقتی آن شب تصمیم‌گیری شد، اعضای آن جلسه که شامل تیم اقتصادی دولت و غیر دولت بود، پایان تصمیم‌گیری اعضای دولت و برخی از مشاورین رسانه‌ای اقای ريیس‌جمهور، پیشنهاد کردند برای اینکه تحت عنوان تصمیم دولت در جامعه جا بیافتد، جهانگیری آن را اعلام کند، اما من مخالف بودم.

-این ارز 4200 مصوبه جلسه سران سه قوه است؛ اینکه اقایان درموردش اظهار نظر نکردند بعدا، به خودشان بر می‌گردد.

-من خدمتتان عرض بکنم ارز کنترلی فیکس تقریبا در 90 درصد سال‌ها انجام گرفته شد؛ ما در دوره اقای هاشمی، ارزهای مختلفی داشتیم، 60 تومان بود، 80 تومان هم داشتیم، بعد از مدتی ارز تثبیتی 180 تومان گذاشتند؛ در دوره اقای خاتمی هم دو نرخی بود. در دوره آقای احمدی‌نژاد، ارز فیکس 1224 تومان اعلام کردند و بعد سه نرخی آن را اعلام کردند.

-اکثر تصمیم‌های غیراقتصادی از جمله ارز 4200، به خاطر شرایط جنگ اقتصادی بود.

-در آن جلسه‌ای که ارز 4200 مطرح شد، من گفتم که این ارز شناور باشد و فیکس نباشد و بتواند با تورم تغییر کند؛ الان فکر می‌کنم مهمتر از ارز 4200 تومان این است که باید از زندگی مردم حراست بکنیم.

مجلس فعلی، مجلس طرح‌هاست

-هر دستگاهی که خودش را فراتر از قانون اساسی می‌داند، در کار اداره کشور اخلال می‌کند.

-مجلس فعلی مجلس طرح‌هاست، درحالیکه 100 لایحه دولت دارد خاک می‌خورد.

-لایحه شفافیت و تعارض منافع و هشت لایحه دیگر دولت، علی‌رغم گذشت زمان بسیار، حتی در مجلس اعلام وصول نشده، و این حتما خلاف قانون اساسی است، البته مجلس حق دارد رد کند، ولی حق ندارد آن را اعلام وصول نکند.

جلسه سران قوا در مورد بورس

-وقتی بازار سرمایه رشد می‌کند، مجلسی‌ها می‌گویند ما بودیم، وقتی شاخص می‌آید پایین می‌گویند به خاطر دولت است.

-با اطمینان می‌گویم، هر حمایتی که لازم باشد از بازار سرمایه و سهامداران جزء انجام می‌دهیم، جلسه سران قوا در هفته آینده در همین راستاست.

آخرین اخبار اقتصادی را از کانال تلگرام تجارت‌نیوز دنبال کنید.

منبع: انتخاب

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد