خاندوزی: تحریم مانع رکوردزنی صادرات غیرنفتی کشور نشده است

خاندوزی: تحریم مانع رکوردزنی صادرات غیرنفتی کشور نشده است

وزیر امور اقتصادی و دارایی گفت: با وجود تحریم‌ها و محدودیت‌های موجود، رکورد صادرات غیرنفتی کشور در 10ماهه امسال شکسته...

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از ایرنا، سید احسان خاندوزی در آیین روز جهانی گمرک و رونمایی از سند راهبردی و تحول گمرک ایران، اظهار داشت: آمار 10ماهه امسال نشان دهنده شکسته شدن رکورد صادرات غیرنفتی است که این روند صعودی تجارت نیاز به حمایت دارد.

وی افزود: این پیشرفت‌ها در شرایطی ایجاد شده که برخی به دنبال اثبات رکود در پی فشارهای خارجی و تحریم هستند، اما آمارها حاکی از آن است که در شرایط کنونی نیز ارقام اقتصادی صعودی هستند.

وزیر اقتصاد با اشاره به اینکه پنجمین شریک تجاری ایران یک کشور اروپایی است، خاطرنشان کرد: این موضوع نشان می دهد که در توسعه تجارت محدود به کشورهای منطقه و همسایه نیستیم، اما همچنان نیاز به تحول در گمرک و همراهی سایر دستگاه‌ها برای پیشرفت تجارت خارجی در کشور داریم.

خاندوزی تصریح کرد: برنامه راهبردی گمرک برای دستیابی به اهداف سازمانی طراحی شده و از سوی دیگر به دنبال ایفای مطلوب نقش گمرک در پیشرفت تجارت خارجی کشور است تا شاهد یک پوست‌اندازی برای رسیدن به رشد و شکوفایی باشیم.

وی با بیان اینکه باید خودمان را با فناوری‌های جدید تطبیق دهیم، تصریح کرد: اجرای بخشی از فناوری میسر است، اما به طور کامل خود را در مسیر پیشرفت نشان نمی‌دهد؛ در حال حاضر چندین دستگاه در بحث تجارت حضور دارند؛ اما فناوری‌های متناسب با توانمندی لازم ایجاد نشده‌اند.

وزیر اقتصاد با اشاره به ضرورت تزریق نیروی انسانی جدید به گمرک کشور، اظهار داشت: سرمایه‌های انسانی در گمرک انباشت تجارب ارزشمند هستند، اما باید ظرفیت‌هایی اضافه شود.

خاندوزی افزود: حدود 60 گمرک اجرایی کشور امروز به 160 جایگاه گسترش یافته و برای این میزان گمرکات اجرایی جدید نیاز به نیروی جدید داریم و ظرفیت فعلی سرمایه انسانی کافی نیست و تا چند ماه آینده هوای تازه وارد گمرک می‌شود.

وی با بیان اینکه جامعه هنوز پیشرفت‌های حاصل شده را حس نکرده است، تاکید کرد: دستگاه‌های طویل و عریض در داخل و خارج از کشور به دنبال نادیده انگاشتن اقدامات دولت و پیشرفت‌ها هستند.

وزیر اقتصاد گفت: پمپاژ اخبار ناامیدکننده ادامه دارد و اساسا کار دشمن این است که این اخبار را منتشر کند و باید دستگاه‌های اجرایی سیاست ویژه و اثرگذار برای بحث اطلاع‌رسانی در افکار عمومی و جامعه نخبگانی داشته باشند.

به گفته وزیر اقتصاد، همان مصوبه شورای عالی بورس مبنی بر عرضه خودرو در بورس ادامه دارد مگر اینکه شورای رقابت تصمیم دیگری درباره قوانین رقابت و انحصار بگیرد.

وی در پاسخ به این سوال که چرا بانک‌ها پرداخت وام را متوقف کردند و این به معنی انتظار برای افزایش نرخ سود بانکی تا 23 درصد است؟ گفت: این موضوع را از رییس کل بانک مرکزی بپرسید. تنظیم‌گری شبکه بانکی کشور بر عهده بانک مرکزی است.

خاندوزی در پاسخ به سوال دیگر درباره اینکه، پیش از این گفته بودید نرخ جدید سود بانکی مصوب شده و ابلاغ خواهد شد، گفت: همین الان هم می‌گویم نرخ جدید سود بانکی اعلام می‌شود اما زمان آن را باید رییس کل بانک مرکزی اعلام کند.

منبع: ایرنا

آخرین اخبار بورس و اقتصاد