زندگی درجهان متاورس چگونه است؟

زندگی درجهان متاورس چگونه است؟

امید علی مسعودی _ استاد ارتباطات

 جهان امروز، جهان شتابنده فناوری‌های اطلاعاتی و ارتباطی است تر کیبی از فناوری هایی مانند: هوش مصنوعی، بلاک چین، اینترنت اشیاء و.... وضعیت تازه‌ای را ایجاد کرده که تنها بخش هایی از آن تا کنون برای ما هویدا و اشکار شده البته بخش‌های پنهانی نیزدارد.

 در زمانه‌ای به سر می‌بریم که می‌توانیم درمورد این پدیده یعنی پدیده فراجهان صحبت کنیم، اگر 20-25 سال گذشته برای فردی توضیح می‌دادیم در آینده می‌توانید در هر نقطه‌ای از جهان به صورت تصویری و زنده با افراد در ارتباط باشید و کلاس‌های مجازی برگزار کنید امری غیر قابل باور بود.

 در اواخر سال 1980 زمانیکه ترکیتی از شبکه‌های ماهواره‌ای و فرستنده‌های تلویزیونی cnn پدید امد جهان متعجب شد که اخبار را می‌توان در 24 ساعت به صورت زنده از این شبکه تلویزیونی تماشا کرد. جهان؛ جهان فناوری‌ها جهان شگفتی‌های پیاپی و مستمر است.در عرصه اقتصاد و کسب و کار ما در آینده شاهد پدیده هایی خواهیم بود که تحولات عظیمی در روابط اقتصادی، بازاریابی، تولیدو مصرف وعرضه و تقاضا به وجود خواهند آورد.

در آینده‌ای نه چندان دور این تصور برای ما وجود دارد که افرادی مانند ما می‌توانند از جانب ما معاملاتی را انجام دهند؛ به عبارتی شبیه به ما و به بیان دقیق تر بدل ما که مجازی خواهد بود وجود دارد، چیزی شبیه به آواتار که در فیلم‌های سینمایی می‌دیدیم به جای ما خرید می‌کنند. یا به جای لباس تن ما را تعیین و پرو خواهند کرد و فروشنده با ادرس مجازی ما و شخص دوم ما  به او خواهد داد لباس ما را به درب منزل ارسال می‌کند. بازار از این حالت بیرون خواهد آمد و در ابتدای امر شاید شبیه به شرکت هایی مانند دیجی کالا یا آمازون که خرید اینترنتی انجام می‌دهیم، به نظر برسد اما بسیار متحول تر است؛ در دنیای متاورس ما حضور داریم و خرید می‌کنیم، درصورتی که برای خرید از آمازون به معنای واقعی حضور نداریم.

در جهان دیگری که متا است و فراتر است، جهانی که آن را متاورس می‌خوانند  اقتصاد به شکل دیگری ادامه خواهد داشت. پول کاغذی وجود ندارد  و در آنجا توکن هایی است از طریق NFT تهیه می‌شود به عبارتی شما از پلتفرم‌های مربوطه آن را خریداری کنید، همانطور که شما تصویری از خود صورت، بدن  را از یک پلتفرم خرید می‌کنید و آن به جای شما در این جهان حرکت می‌کند. اگر چه می‌توان همراه با او در کنفرانس‌ها، کنسرت‌ها و... شرکت کرد.

 البته این حضور با استفاده از توکن‌ها و ارز‌های ویژه ای که در متاورس رد و بدل می‌شود تنها برای منسرت نیست و می‌توان زمین، ملک و اتومبیل خرید و فروش کرد. در آینده، آینده‌ای که آن را از طریق عینک‌های دیجیتال خواهیم دید، چیزی که سنگ پایه آن گوگل کلس بود، مانند بازی‌های سه بعدی ترکیبی از واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فرا جهان را تشکیل می‌دهد و ما از عرصه اقتصاد ما وارد یک جهان جدید می‌شویم.

آنچه که امروز بر عهده ما است استقبال از این جهان جدید است آنچه که بسیار زود تر ما فیسبوک و مارک زاکربرگ از آن استقبال کردند ما از مارک زاکربرگ عقب افتاده‌ایم. البته شرکت‌های دیگری هم مانند گوگل در حال فعالیت هستند، این شرکت در تلاش است زخامت عینک‌های خود را کم کند و امکان ورود به متاورس را برای همه فراهم کند.

 ورود به متاورس آسیب هایی نیز به دنبال دارد به دلیل اینکه برخی از اتفاقاتی که شاهد آن خواهیم بود ممکن است وارد حریم خصوصی ما شود و دولت‌ها نتواننداز حریم خصوصی ما حمایت کنند عینک هایی که بر چشم زده می‌شود ممکن است باعث مشکلات جسمی و روحی افراد شود و در نهایت ممکن است برخی از افراد نتوانند از این فناوری استفاده کنند کما اینکه امروزه بسیاری از افراد علاقه‌ای به استفاده از گوشی‌های هوشمند ندارند.

 اما من مسلم میدانم اقتصاددانان و جامعه شناسان، سیاست مداران، ورزشکاران و..... مجبورند از این تکنولوژی استفاده کنند. اگر تا دیروز پرداخت قبض آب و برق مشکل بود و باید برای پرداخت آن چند ساعتی در بانک سپری می‌کردیم، امروز این مسيله حل شده است. به همین دلیل ما باید به استقبال آینده برویم، زیرا آینده ازآن کسانی است که به استقبال آن می‌روند.

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد