چرا سامانه خرید خودرو از دسترس خارج شد؟!

چرا سامانه خرید خودرو از دسترس خارج شد؟!

افزایش ترافیک یک پایگاه اینترنتی وقتی از قبل قابل پیش‌بینی باشد قاعدتا نباید موجب اختلال در کار سایت شود، اتفاقی که...

خبرآنلاین: افزایش ترافیک یک پایگاه اینترنتی وقتی از قبل قابل پیش‌بینی باشد قاعدتا نباید موجب اختلال در کار سایت شود، اتفاقی که متاسفانه در فروش یکپارچه خودرو رخ داده است.

وقتی قرار است برای بازه زمانی محدود سایت سامانه فروش یکپارچه خودرو برای ثبت‌نام مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو در دسترس قرار گیرد، ناگفته پیداست که ترافیک زیادی در این زمان مشخص روانه سایت خواهد شد. بر این اساس باید از پیش برای چنین رویدادی آماده بود و نمی‌توان از لفظ غافلگیری برای آن استفاده کرد. اما در آغاز ثبت‌نام مرحله دوم فروش یکپارچه خودرو در روز سوم خرداد این سامانه دچار اختلال می‌شود.

مهدی تقدسی، مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو در توضیح این ماجرا گفته است: «روز چهارشنبه به علت هجوم کاربران اختلالی در سایت به وجود آمد که این اختلال رفع شد و اکنون سامانه فعال است و متقاضیان می‌توانند فرایند ثبت نام خودرو را تکمیل کنند.»

همانطور که اشاره شد اینجا با بالا رفتن غیرقابل پیش‌بینی ترافیک سایت طرف نیستیم. بالا رفتن ناگهانی و غیرقابل‌ پیش‌بینی ترافیک یک سایت که به اثر «اسلش دات» معروف است، زمانی رخ می دهد که در یک وبسایت پربازدید همچون گوگل یا شبکه‌های اجتماعی چون ردیت، لینک سایتی گمنام در دسترس کاربران قرار گیرد و در نتیجه ترافیک عظیمی به سایت کوچک‌تر منتقل می‌شود. این باعث فشار بر روی سایت کوچک شده و ممکن است آن را کند یا حتی از دسترس خارج کند.

اما در ماجرای سامانه با چنین چیزی طرف نیستیم. تاریخی مشخص شده است و معلوم است که در آن زمان بسیاری برای ثبت‌نام به سایت مراجعه خواهند کرد. امری که قاعدتا باید قابل مدیریت کردن باشد و اختلال روی ندهد.

مدیر سامانه یکپارچه فروش خودرو البته پیشنهاد کرده است: « متقاضیان اگر در ساعات غیر پیک به سامانه مراجعه کنند، می‌توانند بدون مشکل ثبت نام خود را نهایی کنند؛ با توجه به اینکه ثبت نام تا 10 خرداد ادامه دارد متقاضیان نگران تکمیل ثبت نام نباشند.»

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد