پول هایی که در بورس "پارک" می شوند!

پول هایی که در بورس "پارک" می شوند!

یک کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: "پارک پول" معمولا زمانی که بازار یک طرفه و دارای ابهام شدید است، اتفاق می افتد.


محمدرضا برگی کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان؛ در رابطه با اصطلاح پارک پول در بورس توضیح داد: زمانی که در بازار سرمایه نااطمینانی وجود دارد، سهامداران ترجیح می‌دهند مبلغ سهام فروخته شده خود را همزمان با اینکه از بورس خارج نمی کنند، در حساب کارگزاری‌ها خود نگه دارند. در این شرایط سهامداران آماده فرصتی مناسب برای خرید سهام و اوراق بهادار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه عنوان کرد: در شرایط غیر نرمال مانند شرایطی که بازار نوسانی و حتی رو به پایین در حال حرکت است، سهامداران پول‌های بزرگ خودشان را پارک می‌کنند و منتظر خرید  سهام در قیمت و نقطه مناسب می شوند. معمولا این پارک پول بیشتر برای بازیگرهای بزرگ بازار است و نه برای فعالین حقیقی و حقوقی‌های کوچک، که در بازار خرید و فروش می کنند.

وی ادامه داد: پارک پول به معنی عامه برای همه سهامداران اتفاق نمی‌افتد چرا که در بازار سرمایه ایران دولت بازیگر بزرگ و مالک 50 درصد سهام‌های موجود در بازار است. بعد از  دولت شرکت‌های بزرگت دیگر مانند شرکت‌های تامین سرمایه هستند که پول‌های زیادی دارن و در زمان‌هایی که بازار با ابهام مواجه است، پارک پول توسط این شرکت ها و حقوقی بزرگ اتفاق می‌افتد.

برگی در پاسخ به این پرسش که در بازار نوسانی فعلی نیز آیا سهامداران اقدام به پارک پول می‌کنند؟ گفت: زمانی که شاخص سقف یک میلیون و 600 هزار واحد را دید،  بازیگران بزرگ شروع به پارک پول کردند و بعد از آن بازار شروع به ریزش کرد اما به طور معمول سهامداران حقیقی نمی‌توانند مانند سهامداران بزرگ زمان ریزش را تشخیص  دهند.

وی در ادامه بیان کرد: بازار سرمایه کشور غیرکارا است، به خاطر همین ماجرا نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم  که سهامدار حقیقی به صورت بلند مدت خریدش را انجام دهد، اما گاهی سهامداران خرد هم در  مسیر سیلابی که به وجود می‌آید، پشت سر بازیگر‌های بزرگ در حال حرکت هستند.

بیشتر بخوانید

  • سنگین‌ترین صف‌های خرید و فروش سهام در 31 شهریور ماه

این کارشناس بازار سرمایه در پاسخ به این پرسش که چه زمانی افراد بیشتر تصمیم به پارک پول می گیرند؟ گفت: پارک پول معمولا زمانی که بازار یک طرفه، سایدی و دارای ابهام شدید است، اتفاق می افتد.

انتهای پیام/

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد