مسکن در تهران گران‌تر از مسکو و استانبول

مسکن در تهران گران‌تر از مسکو و استانبول

زندگی این روزهای مردم در کلانشهرهای جهان، پرخرج‌تر از همیشه شده است. در هیچ نقطه‌ای از جهان اوضاع بر وفق مراد مردم نیست، اما آمار نشان می‌دهد شهرهای آسیایی و اروپایی گران‌تر از شهرهای آمریکایی هستند.

به گزارش تجارت‌نیوز، گزارش اکونومیست قیمت‌های بیش از 200نوع محصول و خدمات را در 173شهر در سراسر جهان مقایسه کرده‌ است. تل‌آویو در سرزمین‌های اشغالی، پاریس و سنگاپور سه شهر گران جهان بوده و در بالای لیست قرار گرفته‌اند.

زوریخ در سويیس در رده چهارم فهرست شهرهای گران جهان است. هنگ‌کنگ که در سال قبل در رده دوم قرار داشته، اکنون در جایگاه پنجم قرار دارد. نیویورک به‌عنوان یکی از شهرهای پرهزینه جهان، اکنون در رده ششم قرار دارد. بعد از نیویورک، شهرهای ژنو، کپنهاگ، لس‌آنجلس و اوزاکای ژاپن قرار گرفته اند.

در سمت دیگر فهرست، دمشق پایتخت سوریه، ارزان‌ترین کلانشهر جهان معرفی شده است. بعد از دمشق، طرابلس در لیبی، تاشکند پایتخت ازبکستان، تونس در شمال آفریقا، آلماتی در قزاقستان، کراچی و احمدآباد در هند، الجزیره پایتخت الجزایر، لوساکا پایتخت زامبیا و بوينوس‌آیرس پایتخت آرژانتین از ارزان‌ترین شهرهای جهان هستند.

از آنجایی که شاخص‌های 200گانه اکونومیست در مقایسه با وضعیت قیمت‌ها در نیویورک محاسبه می‌شود، تغییرات نرخ برابری دلار آمریکا نیز بر میزان هزینه‌ها تاثیر می‌گذارد. تل‌آویو برای نخستین‌بار است که در صدر فهرست گران‌ترین شهرها قرار گرفته است.

به‌نوشته اکونومیست، افزایش قیمت موادغذایی و همچنین گرانی هزینه‌های حمل‌و‌نقل مهم‌ترین دلیل برای افزایش هزینه زندگی در تل‌آویو بوده است.

قیمت‌ها در همه‌جا افزایش نیافته است. رم با افت 16پله‎ای به رتبه 48 رسیده و کاهش شدید در قیمت‌های مربوط به رده پوشاک را تجربه کرده است. اکثر شهرهای آمریکا به لطف محرک‌های مالی دولتی که در طول همه‌گیری کرونا به اقتصاد تزریق شده، وضعیت بهتری پیدا کرده‌اند، اما اتفاق اصلی مربوط به گرانی‌ها و قیمت‌های بالاست.

زمانی که بررسی اکونومیست انجام شده، یعنی طی ماه‌های مرداد و شهریور، میانگین هزینه یک لیتر بنزین بدون سرب به طور متوسط در تمام شهرهای جهان 21درصد بیشتر از یک سال قبل بوده است. افزایش شدید قیمت گاز طبیعی در اروپا و آسیا و هجوم مردم به پمپ بنزین‌ها‌ در انگلیس بعد از مطالعه اکونومیست رخ داده است؛ همین‌ها می‌توانست بر رتبه‌بندی امسال تاثیر بگذارد. بدون شک گرانی انرژی طی ماه‌های اخیر در گزارش سال آینده اکونومیست اثرگذار خواهد بود.

تغییر عمده دیگر مربوط به تهران است. اکونومیست نوشته که تحریم‌های آمریکا علیه ایران، در یک‌سال گذشته باعث صعود 50پله‌ای هزینه‌های زندگی در تهران شده است. رتبه تهران در سال جاری میلادی از رده 79 به 29 رسیده است. هزینه زندگی در کلانشهرهایی همچون مسکو، دوبی، دهلی نو و استانبول کمتر از تهران ارزیابی شده است. همزمان، تورم هزارو 766درصدی در کاراکاس هم اتفاق نادری بوده که البته با مداخله دولت در تنظیم قیمت‌ها همراه شده است.

منبع: همشهری

مطالعه بیشتر: قیمت مسکن در مشهد / محلات گران‌قیمت مشهد کدامند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد