نحوه خرید اوراق سکه در بورس | عرضه اوراق سکه از چه ساعتی آغاز خواهد شد؟

نحوه خرید اوراق سکه در بورس | عرضه اوراق سکه از چه ساعتی آغاز خواهد شد؟

عرضه اولیه اوراق سکه بانک مرکزی، امروز سه شنبه 17 آبان‌ماه در بورس کالای ایران آغاز می شود. از چه ساعتی آغاز می شود و شرایط خرید این اوراق چگونه است؟

به گزارش نبض بورس، روز گذشته 16 آبان نماد سکه بانک مرکزی در تابلوی بورس درج شد و بانک مرکزی از عرضه اولیه اوراق سکه بهار آزادی در روز سه شنبه، 17 آبان در بورس کالای ایران خبر داد.

طبق اطلاعیه بانک مرکزی اشخاص حقیقی و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری در طلا می‌توانند به منظور تنوع بخشیدن به سبد سرمایه گذاری خود، در چارچوب ضوابط تعیین شده، این اوراق را خریداری کنند.

این اوراق سکه بانک مرکزی معاف از مالیات بوده و کلیـه اشخاص حقیقی‌ می‌توانند حداکثـر معادل 100 سکه تمام بهـار آزادی طرح جدید و همچنین صندوق‌های سرمایه گذاری طلا بدون محدودیت، نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

عرضه اوراق از چه ساعتی آغاز خواهد شد؟

طبق اطلاعیه بورس کالا، عرضه اولیه اوراق سلف موازی استاندارد سکه بانک مرکزی به تعداد 100.000 قطعه سکه معادل 10.000.000 اوراق سلف موازی استاندارد سکه بانک مرکزی در روز سه‌شنبه مورخ 17 آبان 1401 از ساعت 11:30 الی 15 دوره پیش‌گشایش و راس ساعت 15 حراج تک قیمتی انجام خواهد گرفت.

همچنین معاملات ثانویه این اوراق از تاریخ 18 آبان 1401 تا 17 اردیبهشت 1402 ادامه خواهد داشت.

نحوه خرید اوراق سکه در بورس

عمرانی معاون اداری و اعتبارات بانک مرکزی گفت: هر شخص حقیقی می‌تواند نسبت به خرید 100 سکه و صندوق‌های طلا هم بدون محدودیت نسبت به خرید این اوراق اقدام کنند.

معاون اداری و اعتبارات بانک مرکزی در خصوص شرایط خرید این اوراق گفت: بازار بورس ما بازار شفافی هست و هر شخصی که در بازار بورس دارای کد بورسی و امکان معامله را داشته باشد می‌تواند نسبت به خرید این اوراق اقدام کند محدودیتی برای اشخاص حقیقی لحاظ نکردیم.

نحوه فروش اوراق سکه

وی تصریح کرد: 17 اردیبهشت 1402 سررسید این اوراق خواهد بود و خریداران این اوراق 2 روش پیش رو دارند یا می‌توانند تا سرسید منتظر بمانند به دلیل این که خرید فیزیکی سکه مشکلاتی دارد و امکان سرقت دارد این اوراق می‌تواند تا سررسید نگهداری شود و یا در معاملات ثانویه این اوراق که بعد از عرضه اولیه امکانش فراهم خواهد شد به قیمت بازار آن را نسبت به فروش اقدام کنند.

در خصوص ویژگی ها آن به نکات زیر توجه کنید:

1- مبنای قیمت عرضه، میانگین قیمت گواهی سکه‌های موجود در بازار بورس است که هم اکنون در حال معامله هستند. قیمت عرضه امروز، بر اساس قیمت پایانی روز گذشته خواهد بود.

2- این اوراق معامله ثانویه دارد و از 18 آبان به 6 ماه مورد معامله قرار می‌گیرد.

3- در سررسید می‌توانید تسویه نقدی یا تحویل فیزیکی را انتخاب کنید.

4- قیمت تسویه در سررسید بر مبنای میانگین سکه‌های مورد معامله در بورس کالا خواهد بود که البته قابلیت تحویل فیزیکی نیز وجود دارد.

5- هر کد حقیقی می‌تواند حداکثر 10.000 برگه معادل 100 سکه خریداری کند. هر 100 برگه این اوراق معادل یک سکه امامی ضرب 86 است.

6- این اوراق بازارگردان دارد که در دامنه 2 درصد مثبت و 2 درصد منفی، فعال است.



local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد