با این روش به اندازه شاخص بورس سود کنید

با این روش به اندازه شاخص بورس سود کنید

کارشناس بازار سرمایه گفت: صندوق‌ شاخصی بر مبنای یکی از شاخص‌های بازار سرمایه عمل می‌کند و سود و زیان آن مشابه عملکرد آن شاخص می‌باشد.

محمد اکبریان عضو هیيت علمی دانشکده مدیریت دانشگاه شهید بهشتی در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که صندوق‌های سرمایه گذاری شاخصی چه نوع ابزار مالی هستند و چه پیشینه‌ای دارند، بیان کرد: صندوق سرمایه گذاری مشترک (Mutual Fund)، نهاد مالی است که با وجوه سرمایه گذاران، در سبد متنوعی از اوراق بهادار سرمایه گذاری کرده و در عوض آن، واحد‌های سرمایه گذاری خود را به سرمایه گذاران به نسبت سرمایه شان واگذار می‌کند. تاریخ تشکیل صندوق‌های سرمایه گذاری به قرن هجدهم میلادی در انگلستان بر می‌گردد و در حال حاضر بیش از 80 میلیون نفر در آمریکا در صندوق‌های سرمایه گذاری، سرمایه گذاری کرده اند و برای بسیاری از سرمایه گذاران، سرمایه گذاری در بورس به معنای سرمایه گذاری در صندوق‌های سرمایه گذاری است.

بیشتر بخوانید

  •  دستورالعمل اجرایی محیط‌ های آزمون بازار سرمایه

او افزود: یکی از انواع این صندوق‌ها، صندوق‌های شاخصی است. شاخص کل بورس میانگین وزنی فعالیت کل نماد‌های فعال در بورس است. صندوق سرمایه گذاری شاخصی براساس سرمایه‌گذاری در سهام‌های شاخص ساز فعالیت می‌کند.

این کارشناس بازار سرمایه ادامه داد: این نوع از صندوق‌های سرمایه گذاری بر مبنای یکی از شاخص‌های بازار سرمایه عمل می‌کند و سود و زیان آن مشابه عملکرد آن شاخص می‌باشد. صندوق‌های سرمایه گذاری شاخصی می‌توانند هر شاخصی که مناسب می‌دانند را به عنوان شاخص خود در نظر بگیرند مثلا شاخص طلا، بازار بورس، فروش خودرو و سایر موارد مشابه.

اکبریان در پاسخ به تفاوت صندوق های شاخصی با سایر صندوق های سهامی موجود در بازار، بیان کرد: تنها تفاوت، ترکیب دارایی صندوق‌های سهامی و شاخصی در انتخاب سهام شرکت‌هاست. صندوق‌های شاخصی سهام شرکت‌های بزرگ فعال در بورس را خریداری می‌کنند در حالی که استراتژی صندوق‌های سهامی کسب سود از خرید هر نوع سهام موجود در بازار بورس است. صندوق‌های شاخصی بیشتر حجم دارایی شان را روی سهام شرکت‌های بزرگ و شاخص ساز بورس و مابقی را در سپرده‌های با درآمد ثابت، اوراق قرضه و … سرمایه‌گذاری می‌کنند.

این عضو هیيت علمی دانشگاه شهید بهشتی در رابطه با این که صندوق های شاخصی مناسب چه افرادی هستند، گفت: ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های شاخصی از ریسک سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سهامی کمتر است و نسبت به دیگر انواع صندوق‌ها میزان مشارکت بیشتری در خرید سهام دارد. برای همین این نوع صندوق‌ها بیشتر مورد توجه افرادی قرار می‌گیرد که تمایل به سرمایه‌گذاری مطمين در بازار بورس دارند.

اکبریان افزود: بزرگترین مزیت صندوق‌های سرمایه گذاری شاخصی کاهش هزینه‌های سبدگردانی و مدیریت صندوق است. چون این نوع صندوق‌ها در نهایت باید شبیه به شاخص بازار باشند که باعث می شود مدیریت نقشی غیرفعال داشته و ریسک مدیریت صندوق حذف شود.

او در رابطه با انواع ریسک های صندوق های شاخصی، تصریح کرد: انعطاف این صندوق‌ها در شرایط مختلف بازار بسیار کمتر از سایر صندوق‌های سهامی می‌باشد، که این موضوع می‌تواند در نوسانات بازار به ضرر سهام‌داران این صندوق‌ها باشد. بنابراین بهتر است قبل از انتخاب صندوق شاخصی مورد نظر، بازده آن‌ها را با هم مقایسه کنید تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

 این کارشناس بازار سرمایه در پایان افزود: در حال حاضر سه صندوق سرمایه گذاری شاخصی در بورس ایران در حال فعالیت هستند که در عنوان آن ها از کلمه "شاخص" برای متمایز شدن آن ها استفاده می شود.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد