دلار سیگنال داد، حباب قیمتی ابزارهای طلایی خالی شد

دلار سیگنال داد، حباب قیمتی ابزارهای طلایی خالی شد

معاملات ابزار های طلایی در هر دو بازار گواهی سپرده سکه و صندوق‌ های طلای بورس‌کالا، از تمایل به تخلیه حباب قیمتی در روز گذشته حکایت دارند که با سیگنال افزایشی رشد...

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از دنیای اقتصاد، اثر تحرکات مثبت اخیر نرخ آزاد ارز سبب شده است تا بهای اوراق طلایی در بورس‌کالا به سمت قیمت‌های بنیادین خود حرکت کند و بخش زیادی از انتظارات منفی تعدیل شود. البته هنوز هم شاهد مقاومت فاصله دو نرخ پایانی و بنیادین این اوراق در محدوده منفی هستیم که نشان‌دهنده محافظه‌‌‌کاری اهالی بازار گواهی سکه و صندوق طلا نسبت به وقایع غیرقابل پیش‌بینی روزهای آینده است؛ چرا که منشا تبلور ذهنیت مثبت در این دو بازار رشد بهاست. از این رو تکانه‌‌‌های مثبت ارزی، عامل اصلی جهت‌گیری نرخ در بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا به شمار می‌رود که به‌رغم افت جدی بهای اونس جهانی طلا، ذهنیت کاهشی را به میزان محسوسی تضعیف کرده است.

  همگرایی دیرینه دو بازار گواهی سکه و صندوق‌های طلا

ابزارهای طلایی بورس‌کالا روزهای پرنوسانی را پشت سر می‌‌‌گذارند. در جریان معاملات روز گذشته، ثمره این افت و خیزها، تمایل به تخلیه حباب قیمتی در این دو بازار از سوی معامله‎گران است. در هر 5نماد قابل معامله صندوق طلای بورس‌کالا، روز گذشته شاهد رشد بهای معاملاتی این اوراق بودیم که سبزپوشی این بازار را تا لحظه تنظیم این گزارش رقم زد.

از آنجا که ذهنیت غالب اهالی این بازار از سوی رشد بهای ارز تغذیه می‌شود، تا به ثبات رسیدن بازار ارز نمی‌توان با صراحت لهجه از جهت‌‌‌گیری قطعی این بازار صحبت کرد. اما آنچه از جریان روزانه معاملات واحدهای صندوق طلا برداشت می‌شود، این است که معامله‌‌‌گران سعی دارند نرخ پایانی دادوستد خود را نزدیک به قیمت‌های بنیادین بازار نگه دارند تا بخش زیادی از ریسک ناشی از نوسان نرخ را پوشش دهند. از آنجا که اثر اخبار سیاسی بر متغیرهای اثرگذار نظیر بهای ارز و اونس طلا در این بازار برجسته شده، نااطمینانی را بر معادلات ذهنی اهالی بازار وارد کرده است؛ چرا که هنوز نمی‌توان دورنمای مشخصی برای این دو متغیر متصور بود. از این رو طبیعی است که از تحرک شدید قیمتی در دادوستدها، حداقل تا مخابره سیگنال‌‌‌های متقن‌‌‌ پرهیز کنند.

متوسط فاصله دو نرخ ابطال و قیمت پایانی 5صندوق طلای قابل معامله در بورس‌کالا روز گذشته به منفی 17/ 0‌درصد رسید که نسبت به روزهای قبل از تعدیل این فاصله و ذهنیت غالب اهالی بازار در محدوده منفی حکایت دارد. این در حالی است که بعد از مدت‌‌‌ها تحرکات قیمتی این بازار با بازار دارایی پایه خود، یعنی گواهی سپرده سکه طلا همسو شده است.

در جریان معاملات روز گذشته بازار گواهی سپرده سکه طلا نیز شاهد این تعدیل انتظارات بودیم؛ چرا که از فاصله بهای اوراق 5گواهی سکه قابل معامله در این بازار، نسبت به نرخ سکه فیزیکی کاسته شده و به منفی 16/ 0‌درصد رسیده است. این مطلب به این معنی است که جرقه‌‌‌های رشد بهای دلار توانسته ذهنیت منفی را تا حد زیادی در بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا تضعیف کند، اما هنوز هم به قدری قدرتمند نیست که بتواند انتظارات را به سمت محدوده مثبت هدایت کند. بنابراین کم شدن این دو فاصله قیمتی در هر دو بازار از تخلیه حباب قیمتی حکایت دارد که به دلیل ترس از تداوم صعود قیمت‌ها رخ داده است.

  دو سیگنال متناقض به ابزارهای طلایی

شاهد ریزش جدی اونس جهانی طلا در بازارهای جهانی هستیم که به دنبال خبر اخیر ابقای رییس فدرال‌رزرو به وقوع پیوست. افت بهای اونس جهانی طلا در اواسط هفته جاری، بازار ابزارهای طلایی بورس‌کالا را نیز به سمت کاهش نرخ سوق داد. البته قرمزپوش شدن دو بازار گواهی سپرده سکه و صندوق‌های طلای بورس‌کالا تنها یک روز دوام داشت و با سیگنال صعودی بهای آزاد ارز بار دیگر سکانداری نوسانات قیمتی ابزارهای طلایی از اونس طلا به تکانه‌‌‌های ارزی در بازار داخل انتقال یافت.

از این رو در جریان معاملات روز گذشته، به‌رغم افت جدی بهای اونس طلا طی روزهای اخیر، به نظر می‌رسد پیش‌بینی‌‌‌های معامله‌‌‌گران دو بازار گواهی سکه و صندوق طلا، مبتنی بر رشد بهای ارز است که بار دیگر روند صعودی را در پیش گرفته است.

روز گذشته در لحظه تنظیم این گزارش، اونس جهانی طلا در معاملات آتی خود به میزان 16/ 0‌درصد رشد قیمت را به ثبت رساند و پس از افت محسوس بهای این فلز گرانبها به زیر 1800دلار، با قیمت 1792دلار به ازای هر اونس مورد معامله قرار گرفت. برآیند نوسان قیمتی این فلز زرد در هفته گذشته از افت 4درصدی حکایت دارد.

این موضوع را می‌توان با انتصاب مجدد جروم پاول، رییس فدرال‌رزرو، مرتبط دانست که شاخص دلار و بازده اوراق قرضه به دنبال مخابره این اخبار افزایش یافت و پتانسیل رشد اونس‌طلا را به طور جدی تضعیف کرد. این اخبار انتظار تشدید بیشتر سیاست‌‌‌ها را تقویت کرد؛ زیرا چشم‌‌‌انداز نرخ‌های بهره ایالات‌متحده به طور فزاینده‌‌‌ای بدتر شد و حداقل سه مقام فدرال‌رزرو آشکارا درباره سرعت بیشتر کاهش محرک‌‌‌ها صحبت کردند.

طلا پیش از این در شرایطی که سرمایه‌گذاران به دنبال پوشش ریسک تورمی و اخذ دارایی‌‌‌های امن در میان ابهامات و عدم‌قطعیت‌‌‌های چشم‌‌‌انداز سیاست‌‌‌های اقتصادی بودند، افزایش بهای قابل‌توجهی را تجربه کرد. با این حال، نرخ‌های بهره بالاتر، هزینه فرصت این فلز گرانبهای بدون بهره را افزایش می‌دهد و به تبع آن از جذابیت آن می‌‌‌کاهد.

به این ترتیب معامله‌‌‌گران ابزارهای طلایی بورس کالا با دو سیگنال متناقض از سوی دو متغیر اثرگذار بر معاملات گواهی سپرده و صندوق طلا مواجه هستند. تحرکات مثبت قیمتی در این دو بازار حکایت از آن دارد که رشد بهای ارز تغذیه‌کننده ذهنیت غالب اهالی این بازار است که اگرچه اختلاف دو نرخ پایانی این اوراق با قیمت‌های واقعی خود را بسیار کاهش داده است، اما به قدری برجسته نبوده تا انتظارات را به سمت محدوده مثبت هدایت کنند.

آنچه در بازار ارز دیده می‌شود، اثر قدرتمند اخبار سیاسی است که به‌سرعت می‌تواند تغییر جهت در این بازار را رقم بزند. در لحظه تنظیم این گزارش، بهای هر دلار آمریکا از مرز 29‌هزار تومان عبور کرد و موقعیت خرید در این بازار برجسته شد. البته هنوز هم تا زمان آغاز مذاکرات یعنی 8 آذرماه، نمی‌توان به طور قطع از ماندگاری ذهنیت مثبت در بازار ارز صحبت کرد؛ چرا که هنوز هم برخی از معامله‌‌‌گران نسبت به این نشست و تعیین‌تکلیف اوضاع تحریم‌‌‌ها خوش‌بین هستند و سعی دارند تصمیم‌گیری‌‌‌های خود را به روزهای بعد از انتشار نتیجه این مذاکرات موکول کنند. با این حال این روزها شاهد حضور قابل‌توجه خریداران در بازار ارز هستیم که سبب رشد بهای دلار شده است و اثر افزایشی آن بر سایر بازارهای موازی نظیر طلا و ابزارهای طلایی را نمی‌توان نادیده گرفت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد