پیشنهاد معاون اقتصادی ريیس جمهور برای تاسیس بانک مشترک ایران و آفریقا

پیشنهاد معاون اقتصادی ريیس جمهور برای تاسیس بانک مشترک ایران و آفریقا

محسن رضایی گفت: پیشنهاد من تاسیس بانک مشترک ایران و آفریقا است؛ بانکی که می‌تواند حساب‌های دوجانبه داشته باشد؛ یعنی از جانب کشور‌ها در کشور مقابل سرمایه‌ای تخصیص یابد تا بازرگانان طرفین بدون وابستگی به دلار و یورو با ارز‌های رایج خود کشور‌ها تجارت داشته باشند.

به گزارش تابناک اقتصادی، معاون اقتصادی رییس جمهور با اشاره به هدف مشترک ایران و این کشورها مبنی بر داشتن اقتصادی قوی برای ارتقای جایگاه بین المللی خود پیشنهاد تشکیل بانک مشترک ایران و آفریقا را مطرح نمود.

محسن رضایی در همایش بین المللی "همکاری‌های اقتصادی، تجاری ایران و کشور‌های غرب آفریقا" ضمن خوش آمدگویی به مهمانان آفریقایی بر احترام ایران نسبت به آفریقا تاکید کرد و گفت: بسیاری تلاش کردند که چهره واژگونه‌ای از آفریقا در طول تاریخ نشان دهند و نگذارند این گنج پنهان آشکار شود، اما اعتقاد جمهوری اسلامی آن است که همه ملت‌ها برابر هستند و هیچ ملتی بر ملت دیگر برتری ندارد.

رضایی با اشاره به آیه‌ای از قرآن افزود: خداوند می‌فرمایند ما انسان‌ها را به صورت‌های مختلف آفریدیم تا همدیگر را بشناسند و با هم زندگی کنند و تعامل داشته باشند؛ نه اینکه بر یکدیگر برتری طلبی داشته باشند.

معاون اقتصادی رییس جمهور در ادامه گفت: خوشنودیم که امروز آفریقا پس از سال‌ها مبارزه با استعمارگران، استقلال خود را به دست آورده و رو به پیشرفت است. جمهوری اسلامی معتقد است که منزلت وجایگاه آفریقا از اروپا، آمریکا و آسیا نازلتر نیست و باید جایگاه اقتصادی و سیاسی خودش را در روابط بین الملل بیابد و البته لازمه این مهم دستیابی به یک اقتصاد قوی است.

وی ادامه داد: آفریقا با یک اقتصاد قوی بیش از گذشته می‌تواند جایگاه بین المللی خود را ارتقا بخشد؛ ما نیز در ایران هدفمان این است که با یک اقتصاد قوی جایگاه ایران را در روابط بین الملل بالا ببریم؛ پس می‌توانیم یک هدف مشترک داشته باشیم؛ یعنی: "اقتصاد‌های قوی ایران و آفریقا " لذا می‌توانیم بر این اساس برنامه ریزی جدیدی انجام دهیم.

تشکیل اقتصاد از سه‌گانه‌ی سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت

رضایی خاطرنشان کرد: اقتصاد از سه‌گانه‌ی سرمایه‌گذاری، تولید و تجارت (بازار) تشکیل می‌شود؛ فرآیند سرمایه گذاری برای تولید و تولید برای تجارت (بازار) هرکجا فعال شود ثروت می‌سازد؛ بنابراین تولید به تنهایی و بدون تجارت به جایی نمی‌رسد و همچنین سرمایه‌گذاری هم به تنهایی به جایی نمی‌رسد لذا جمهوری اسلامی ایران و کشور‌های آفریقایی می‌توانند هم در سرمایه گذاری هم در تولید و هم در تجارت اقدامات مشترک داشته باشند.

وی در خصوص همکاری در بخش سرمایه گذاری ادامه داد: در حوزه سرمایه گذاری مشترک برای نمونه ایران می‌تواند مشکل بعد مسافت برای صادرات کالاهایش به آمریکای جنوبی را با تولید محصولاتش در غرب آفریقا و صادرات از همان نقطه به آمریکای جنوبی حل کند و همچنین کشور‌های آفریقایی می‌توانند از ایران برای صادرات محصولاتشان به آسیای مرکزی، قفقاز، پاکستان و افغانستان استفاده کنند؛ در حوزه تولید نیز ما می‌توانیم بسیاری از صنایع پیشرفته دارای رتبه‌های خوب بین المللی را در غرب آفریقا به صورت مشترک با این کشور‌ها راه اندازی کنیم.

معاون اقتصادی رییس جمهور در خصوص حوزه تجارت یادآور شد: ما می‌توانیم شرکت‌های بزرگ تجاری چند ملیتی با همکاری یکدیگر تاسیس کنیم و سهممان از تجارت بین‌المللی را افزایش دهیم؛ کاری که اروپایی‌ها و آمریکایی‌ها می‌کنند و به آن می‌بالند.

پیشنهاد تاسیس بانک مشترک ایران و آفریقا


معاون اقتصادی رییس جمهور افزود: پیشنهاد من تاسیس بانک مشترک ایران و آفریقا است؛ بانکی که می‌تواند حساب‌های دوجانبه داشته باشد؛ یعنی از جانب کشور‌ها در کشور مقابل سرمایه‌ای تخصیص یابد تا بازرگانان طرفین بدون وابستگی به دلار و یورو با ارز‌های رایج خود کشور‌ها تجارت داشته باشند. بانک مشترک ایران و آفریقا می‌تواند یک سر‌آغاز خوب برای توسعه همکاری‌ها باشد.

رضایی ادامه داد: ایران در زمینه علم و فناوری جهش‌های بزرگی داشته و آمادگی دارد بدون هیچ چشم داشتی این دانش فنی را به کشور‌های آفریقایی انتقال دهد چرا که ما آرزوی پیشرفت و رفاه مردم خودمان وکشور‌های جهان سوم مشابه آفریقا را داریم. آرزوی ما این است که کشور‌هایی که مدت‌های مدیدی توسط استعمارگران غارت شدند و عقب نگاه داشته شدند روزی به همه‌ی آرمان‌های خود برسند.

وی اضافه کرد: در حوزه فرهنگی هم ایران و آفریقا می‌توانند به ارتقای ارزش‌های انسانی رو به افول در جهان کمک کنند؛ ارزش‌هایی مانند عدالت؛ ما معتقدیم عدالت بین المللی باید برقرار شود.

رضایی در پایان تاکید کرد: ما و شما اعضای سازمان ملل هستیم و می‌توانیم پرچم عدالت بین المللی را برافراشته کنیم و با نگاه‌های بالا به پایین مقابله کنیم. خوشبختانه در کشور ما رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در امتداد بنیانگذار انقلاب تفکر عدالت خواهی را به عنوان یک ارزش مهم چه در داخل و چه در خارج از کشور دنبال می‌کند و انشاالله دست به دست هم پرچم عدالت بین المللی را در همه کشور‌های جهان برافراشته کنیم.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد