ريیس جدید‌ سازمان بورس کی و چگونه انتخاب می‌شود؟

ريیس جدید‌ سازمان بورس کی و چگونه انتخاب می‌شود؟

در این گزارش به بررسی نحوه انتخاب ريیس سازمان بورس و تشریح تشریفات قانونی این انتخاب بسیار مهم برای بازار سرمایه پرداخته ایم.

به گزارش خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، با آغاز به کار دولت سیزدهم و انتصاب تیم اقتصادی دولت جدید، طبیعتا سمت‌هایی از جمله ریاست سازمان بورس و اوراق بهادار نیز تغییر خواهند کرد. برای مشخص شدن روند و تشریفات قانونی این انتصاب و جزییات آن با کارشناسان بازار سرمایه به گفت وگو پرداختیم.

وحید واشقانی فراهانی کارشناس حقوقی بازار سرمایه در  گفت و گو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان در رابطه با اینکه دوره انتخاب اعضای شورای عالی بورس چند ساله است و چه کسی اعضای شورای عالی بورس را انتخاب می‌کند؟ اظهار کرد: اعضای شورای عالی بورس دو دسته هستند. یک دسته به واسطه سمت در شورای عالی بورس حضور دارند مانند وزیر اقتصاد، وزیر صنعت، معدن، تجارت، ريیس کل بانک مرکزی، دادستان کل کشور و معاون آن و تا زمانی که در آن پست هستند در شورای عالی بورس حضور دارند.

او افزود: دسته دیگر در شورای عالی بورس انتخاب می‌شوند که بارزترین آن‌ها نماینده کانون‌ها و سه نفر خبره مالی هستند. نماینده کانون‌ها را کانون‌های بازار سرمایه برای نمایندگی 5 ساله انتخاب می‌کنند و سه خبره مالی را تشکل‌های بازار پیشنهاد می‌کنند و هيیت وزیران برای 5 سال آنها را انتخاب می‌کند.

 

بیشتر بخوانید

  •  اختلال فنی در کانال‌های ارتباطی؛ دلیل اخلال در به‌ روزرسانی اطلاعات بود

این کارشناس حقوقی بازار سرمایه در ادامه بیان کرد: قانون بیان کرده است که این سه خبره مالی از طرف بخش خصوصی با مشورت تشکل‌های بازار و با پیشنهاد وزیر اقتصاد و با تایید هيیت وزیران انتخاب شوند.

واشقانی در رابطه با نحوه انتخاب ريیس سازمان بورس نیز بیان کرد: ريیس سازمان بورس از بین اعضای هيیت مدیره سازمان بورس انتخاب می‌شود. اعضای هيیت مدیره سازمان بورس توسط شورای عالی بورس انتخاب می‌شوند و انتخاب آن‌ها 5 ساله است و باید از بین خودشان یک نفر برای ریاست سازمان بورس پیشنهاد کنند و حکم آن را ريیس شورای عالی بورس امضا می‌کند.

این کارشناس حقوقی در رابطه با نقش وزیر اقتصاد در انتخاب ريیس سازمان بورس گفت: وزیر اقتصاد دو نقش دارد یکی به صورت مستقیم که حکم ريیس سازمان بورس را امضا می‌کند و یک نقش به صورت غیر مستقیم به صورتی که هيیت مدیره سازمان بورس را شورای عالی بورس انتخاب می‌کند که ريیس شورای عالی بورس وزیر اقتصاد است و آن سه نفر خبره مالی را نیز به نحوی وزیر اقتصاد معرفی می‌کند.

او افزود: در رابطه با کامل شدن دوره 2 و نیم ساله ریاست دهقان دهنوی برای تغییر وی می‌توان گفت که حتما نباید این 2.5 سال یا سی ماهی که در قانون ذکر شده پر و به اصطلاح تکمیل شود. این موضوع در دست شورای عالی بورس است و حتی می‌تواند تا 5 سال هم ادامه پیدا کند.

کوروش آسایش کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان در پاسخ به این پرسش که مهلت قانونی اعضای شورای عالی و هيیت مدیره بورس چه زمانی پایان می‌یابد؟، گفت: طبق قانون حداکثر دوره زمانی فعالیت اعضای هیيت مدیره سازمان بورس 5 سال و دوره ریاست هر ريیس سازمان بورس دو دوره 2.5 سال است که به نظر می‌رسد بزودی در جلسه‌ای درباره دوره جدید هیيت مدیره سازمان بورس تصمیم گیری شود.

او بیان کرد: در سال‌های گذشته، برای انتخاب ريیس سازمان بورس روند قانونی طی نشده است و این مشکل که چرا ريیس سازمان بورس طبق روال قانونی و طبق اساسنامه سازمان بورس انتخاب نشده وجود دارد. موضوعی که درباره آن شکایاتی از سوی مجلس به قوه قضاییه ارسال شد. چرا که ريیس سازمان بورس باید به انتخاب اعضای هيیت مدیره سازمان بورس باشد و نه به انتخاب ريیس شورای عالی بورس که وزیر اقتصاد باشد.

 

با توجه به اظهارات کارشناسان بازار سرمایه دوره ریاست ريیس سازمان بورس دو و نیم سال است. دوره‌ای که می‌تواند به 5 سال افزایش پیدا کند و یا حتی زودتر از زمان مقرر به اتمام برسد، اما هر چه باشد انتخاب ريیس سازمان بورس موضوعی بسیار حايز اهمیت است که انتخاب آن در دستان اعضای شورای عالی بورس است. انتخابی که تبعات آن در سرنوشت سرمایه‌های تمام سهامداران و فعالین بازار سرمایه دخیل است. افرادی که با از سرگذراندن تجربیات تلخ سال 99 و زیانی که هنوز جبران نشده در پی راه‌حل اساسی برای مشکلات خود هستند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد