سدسازی سازمان بورس مقابل تعادل بازار

سدسازی سازمان بورس مقابل تعادل بازار

مشکل اینجاست که تمامی تصمیماتی که در این چند ماه توسط متولیان بازار سرمایه اتخاذ شده، با هدف جلوگیری از روند منفی بازار صورت گرفته است!

به گزارش بورس نیوز، اگرچه متولیان بازار سرمایه تلاش می کنند تا روند بازار بهبود یابد و هر روز با تصمیمی جدید (مثل الزام به بازارگردانی، دامنه نوسان نامتقارن، انتشار اوراق اجاره سهام و...) بر ارزنده بودن این بازار و لزوم حمایت از سهم ها تاکید دارند؛ ولی واکنش فعالان بازار سرمایه به این تصمیمات خنثی است! هر چند شاخص کل کمتر از 7 هزار واحد افت نشان می دهد؛ اما بورس تهران امروز هم یکدست قرمز است.

آرش غفاری عضو هیات مدیره و مدیر سرمایه گذاری شرکت سبدگردان کاریزما در گفت‌و‌گو با بورس‌نیوز در این خصوص بیان کرد: به نظر می‌رسد مادامی‌که دامنه نوسان نامتقارن حذف نشود و دامنه نوسان به حالت عادی (مثبت 5_منفی 5) بازنگردد، وضعیت بازار تغییر نخواهد کرد. به‌هرحال هر سهمی باید به قیمتی برسد که سرمایه‌گذاران ترغیب به خرید شوند و برای رسیدن به چنین جذابیتی نباید مانع از افت قیمت سهام شد. وظیفه سازمان بورس، جلوگیری از افت قیمت سهم‌ها نیست و نمی‌توان با وضع محدودیت در دامنه نوسان معاملات، برای سهام بازار قیمت تعیین کرد!

وی در رابطه با دغدغه‌های برخی متولیان بازار سرمایه در مورد ریزش شاخص بورس به محدوده کمتر از 1 میلیون واحدی در صورت حذف دامنه نوسان نامتقارن، گفت: تعیین تارگت و محدوده ارزندگی بازار به معنای مداخله در قیمت‌گذاری بازار است. به‌طور طبیعی در بازار سرمایه، قیمت سهم‌ها گاهی بالاتر از ارزش ذاتی و گاهی پایین‌تر از ارزش ذاتی خواهد بود و این فعالان بازار هستند که باید در مورد خریدوفروش در هر نقطه‌ای تصمیم‌گیری کنند و درنهایت بازار سرمایه ‌بر اساس عرضه و تقاضای بازار به تعادل برسد. باید پذیرفت بر اساس ذات بازار سرمایه، در عین ارزندگی، ممکن است قیمت‌ها افت کند یا بالعکس. در شرایطی که هم قیمت‌های جهانی رشد خوبی داشته و هم نرخ ارز تقریبا به ثبات رسیده، افت قیمت سهم‌ها باید سبب جذابیت خرید شود؛ ولی مداخله‌ها موجب شکل‌گیری روند فرسایشی در این بازار شده و فعلا نشانی از تعادل در بازار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه در مورد دلایل عدم استقبال فعالان بازار سرمایه از تصمیمات جدید متولیان این بازار اظهار کرد: انتشار اوراق اجاره سهام، نرخ اوراق با درآمد ثابت را هم تحت تاثیر قرار خواهد داد. انتشار اوراق اجاره سهام به‌خودی‌خود اتفاق بدی نیست؛ ولی مشکل اینجاست که تمامی تصمیماتی که در این چند ماه اتخاذشده، باهدف جلوگیری از روند منفی بازار صورت گرفته است! هر ریزشی در یک بازار، آن بازار را برای ورود سرمایه‌گذاران جدید جذاب می‌کند؛ اما در این چند ماه با تصمیمات و مداخله‌ها، پویایی بازار سرمایه را زیر سوال برده‌ایم. واکنش سازمان بورس به روند منفی بازار و تلاش برای جلوگیری از تداوم منفی‌ها، توجیه ندارد! وظیفه سازمان توسعه زیرساخت‌های بازار سرمایه است و بهتر بود به‌جای محدود کردن دامنه نوسان معاملات، شرایط را برای تسریع در روند برگزاری مجامع شرکت‌ها و تقسیم سود فراهم می‌کردند تا جذابیتی در بعضی سهم‌های بازار ایجاد گردد. ارايه راهکارهای مختلف و اتخاذ تصمیمات مکرر و آزمون‌وخطا تا زمانی که شاید یکی از این راهکارها سبب مثبت شدن روند بازار گردد، قطعا دوای درد بازار سرمایه نخواهد بود.


  • بیشتر بخوانید:

آتش بی تدبیری در خرمن نمادهای کوچک

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد