لیر سقوط کرد/ چرا لیر ترکیه بی‌ارزش می‌شود؟

لیر سقوط کرد/ چرا لیر ترکیه بی‌ارزش می‌شود؟

جهانروند لیر از روز چهارشنبه در بازارهای جهانی نزولی شده است و در بازار تهران نیز این ارز ارزان شده است.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، لیر ترکیه روز چهارشنبه بیشتر تضعیف شد و به نزدیک 18.0 در برابر دلار رسید و به پایین ترین سطح خود در اواخر سال گذشته رسید زیرا نگرانی ها در مورد سیاست ارزی دولت در مواجهه با تورم افسارگسیخته افزایش یافت.

لیر 0.3 درصد ضعیف تر شد و در 17.9150 در برابر ارز ایالات متحده ایستاد. این ارز در ضعیف ترین سطح خود از زمان بحران ارزی تمام عیار در دسامبر معامله می شد، زمانی که به پایین ترین سطح تاریخ خود یعنی 18.4 رسید.

چرا لیر ترکیه بی‌ارزش می‌شود؟

بانک مرکزی ترکیه در سال جاری روندی غیرعادی را پیش گرفته است. حتی با افزایش تورم، نرخ بهره را در 14 درصد حفظ کرده است. داده های منتشر شده در اوایل ماه گذشته نشان داد که نرخ تورم ترکیه به بیش از 78 درصد افزایش یافته است که در چند دهه گذشته بی‌سابقه بوده است.

کاتالیزور کلیدی بعدی برای دلار و لیر داده های تورم آتی ایالات متحده خواهد بود؛ اقتصاددانان انتظار دارند که داده ها نشان دهد که تورم این کشور به 8.8 درصد رسیده است که بالاترین سطح در بیش از دهه ها خواهد بود. بنابراین تحلیلگران انتظار دارند که فدرال رزرو در کوتاه مدت به افزایش نرخ بهره ادامه دهد.

همان طور که بانک مرکزی آمریکا روز چهارشنبه از افزایش 75 صدم درصدی نرخ بهره بانکی این کشور خبر داد و گفت که چنانچه لازم باشد برای مقابله با تورم، در آینده نزدیک مجددا نرخ بهره را افزایش خواهد داد.

لیر در بازار تهران ارزان شد

هر لیر ترکیه در بازار تهران دیروز هزار و 730 تومان قیمت خورد که نسبت به ابتدای روز 30 تومان ارزان شده است.

در یک هفته گذشته لیر ترکیه در بازار تهران 80 تومان ارزان شده است و در یک ماه گذشته نیز این ارز 210 تومان ارزان شده است.

223227

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد