پیش بینی شاخص کل در سال 1401 / کف قیمتی در بورس تثبیت شده است؟

پیش بینی شاخص کل در سال 1401 / کف قیمتی در بورس تثبیت شده است؟

معاملات بورس در چهارمین روز هفته در حالی به پایان رسید که شاخص کل با ثبت افت 0.03‌درصدی به محدوده یک ‌میلیون و 399‌هزار واحد نزول کرد. به‌ نظر می‌رسد روند صعودی...

اقتصادآنلاین - هانا پاکمند؛ اغلب کارشناسان بورسی اعتقاد دارند باتوجه به روند معاملات بازار، به‌نظر می‌رسد؛ کف قیمتی بازار تثبیت شده اما روند صعودی آن شروع نشده است.

همچنین عده ای از تحلیلگران نیز باور دارند؛ در صورت پایداری شرایط فعلی، شاخص درمحدوده کنونی خود باقی خواهد ماند اما صنایعی که فروش آنها تحت تاثیر سطح کلان اقتصادی نبوده و کم‌ریسک هستند، برای سرمایه‌گذاری مناسب‌ترند.

علی طباطبایی، کارشناس و فعال بازار سرمایه در گفت‌وگو با اقتصاد آنلاین، روند معاملات را بررسی کرد و گفت: بازار در مقطعی قرار دارد که به نظر می رسد کف قیمتی آن تثبیت شده اما از طرفی بازار تصمیم به صعود نگرفته و روند صعودی خود را شروع نکرده است.

وی ادامه داد: با توجه به حجم معاملات و افت قیمت‌هایی که تاکنون شاهد آن هستیم، انتظار می‌رود بازار روند «ساید» خود را تا یکسال‌ونیم آینده ادامه دهد. اما در یکسال و نیم آینده، قیمت‌ها صعودی یا نزولی مطلق نخواهد بود و شاخص نیز در محدوده 1250000 تا 1600000 نوسان خواهد داشت. بنابراین، بازار روند مشخصی نخواهد داشت که بتوان گفت بازار صعودی یا نزولی شده است.

این کارشناس تشریح کرد: با گذشت زمان، به نظر می‌رسد در یک الی سه ماهه آینده، با رسیدن به فصل گزارشات سالیانه شرکت‌ها در بورس شاهد استقبال صنعت به صنعت از سوی سهامداران خواهیم بود اما این استقبال نمی‌تواند موجبات حرکت کلیت بازار را فراهم کند.

از سوی دیگر باید دانست با توجه به اینکه نقدینگی کافی در بازار وجود ندارد، قدرت و توان لازم برای جهش بازار وجود ندارد.

طباطبایی با اشاره به نوسانات شاخص‌کل در روزهای اخیر گفت: تمامی نوسانات روزهای قبل در سیکل «ساید شدن» بازار قرار می‌گیرد. به عبارتی دیگر، بازار روندی خنثی با محدوده نوسان مشخص پیدا کرده و به نظر می‌رسد کف و سقف قبلی خود را نشکند.

این کارشناس با تاکید بر اینکه لزوم شکست سقف قبلی شاخص، اتفاق افتادن امری خارق العاده است، گفت: در صورت حصول توافقی عجیب و غریب یا جهش قیمتی شدید، شاخص سقف قبلی خود را رد خواهد کرد. اما اگر شرایط فعلی ادامه یابد، جهشی در بازار مشاهده نخواهد شد.

وی مقطع کنونی را برای سرمایه‌گذاران بلندمدت، مطلوب دانست و گفت: مقطع کنونی، برای کسانی که به دید بالای یک سال وارد بورس می‌شوند، مقطع مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. اما افرادی که می‌خواهند به صورت کوتاه‌مدت در بازار فعالیت کنند، باید دايما در صنایع مختلف جابه‌جا شوند.

طباطبایی چشم‌اندازی از صنایع بورسی ارايه کرده و گفت: در تقسیم‌بندی صنایع مختلف، صنایعی که فروش آنها تحت تاثیر سطح کلان اقتصادی نبوده و کم‌ریسک هستند، برای سرمایه‌گذاری مناسب‌ترند. برای مثال، فروش صنعت مواد غذایی،. پتروشیمی و دارویی تحت هر شرایطی کاهش نخواهد یافت.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد