دوباره فرصت سوزی نکنید

دوباره فرصت سوزی نکنید

جلوگیری از ورود تکنولوژی رمزارزها به کشور یا اعمال مقررات محدودکننده، می تواند فرصت های بزرگی را از عموم جامعه و اقتصاد کشور بگیرد.

به گزارش بورس نیوز، دو روز قبل ريیس کل بانک مرکزی، اظهاراتی در مورد بیت کوین داشته اند که باعث ابهاماتی شده که البته با طرح این شایعات در برخی منابع خبری، نگرانی های فعالان این حوزه شدت گرفته است.

همتی اعلام کرد "به زودی برای بیت کوین صرافی‌هایی مشخص می‌کنیم که فقط برای مبادلات تجاری بتوان از آن استفاده کرد. خرید و فروش بیت کوین آزاد نمی‌شود و تنها افرادی که به طور رسمی استخراج کرده‌اند می‌توانند از رمز ارز صرفا برای واردات کالا استفاده کنند."

محمد میرزایی کارشناس اقتصادی و تحلیلگر حوزه ارزهای دیجیتال در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: تکنولوژی های نوین همواره هم فرصت و هم تهدید تلقی می شوند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قوانین و مقرراتی در این موارد وجود ندارد، می تواند بسترهای نامناسبی روی آن شکل بگیرد که حرکت سرمایه‌گذاران در حوزه تکنولوژی های جدید را از مسیر اصلی منحرف کرده و چالش‌هایی ایجاد کند که این اتفاق، تهدید محسوب می‌شود.

این کارشناس اقتصادی افزود: از سویی دیگر، جلوگیری از ورود این تکنولوژی‌ها به کشور یا اعمال مقررات محدودکننده، می‌تواند فرصت‌های بزرگی را از عموم جامعه و اقتصاد کشور بگیرد و در واقع اگر به استقبال ایده‌های نوین و تکنولوژی‌های جدید دنیا نرویم و مانع از دستیابی مردم به این حوزه ها شویم، بسیاری از فرصت ها را از اقتصاد کشور و عموم مردم خواهیم گرفت.

وی اضافه کرد: برای مثال رد کردن ایده خودروی الکترونیک در دهه 80 توسط خانم ابتکار، دو اتفاق منفی به همراه داشت؛ هم حاصل تلاش چندین ساله مبتکر این ایده از بین رفت و هم خودروسازان ما فرصت استفاده از این تکنولوژی و انبوه سازی خودروهای هیبریدی را از دست داد.

میرزایی خاطرنشان کرد: با قبول این ایده درست، هم در تولید خودروهای هیبریدی، پیشرو بودیم و هم شاید بخشی از معضل آلودگی هوا برطرف می شد.

کارشناس اقتصادی و تحلیلگر حوزه ارزهای دیجیتال در پایان گفت: البته احتمالا نیاز به تغییر برخی قوانین و وضع قوانین جدید خواهیم داشت؛ اما این قانونگذاری باید به نحوی باشد که نه تنها شکل سرمایه گذاری های مردم را مورد تهدید قرار ندهد؛ بلکه ضریب اطمینان مردم به حوزه های جدید را افزایش دهد.

بیشتر بخوانید:

صرافی‌های مخصوص برای مبادلات بیت کوین

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد