خودروسازان: زیان‌ده هستیم/ پیشنهاد توقف تولید به خودروسازان!

خودروسازان: زیان‌ده هستیم/ پیشنهاد توقف تولید به خودروسازان!

قیمت محصولات خودروسازی‌های سایپا و ایران خودرو از اسفند 98 تا اسفند 99 تقریبا بین 60 تا 116 درصد افزایش داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز این افزایش قیمت رضایت اما نتوانست خودروسازان را از زیان سنگینی که با آن مواجه هستند، رها کند و تنها کارخانه ایران خودرو در این مدت با زیان 18 هزار میلیارد تومانی مواجه شد.

خودروسازان می‌گویند تولید خودرو برایشان صرفه اقتصادی ندارد و از آن سمت مشتریان نیز از کیفیت و قیمت خودروهای داخلی ناراضی هستند.

در ادامه نظرات مخاطبان تجارت‌نیوز را درباره گزارش “زیان 18 هزار میلیاردی ایران‌خودرو” را می‎‌خوانید:

تولید نکنید

«نه خودروسازان سود می‌کنند، نه دولت و مردم ایران. فقط دلال‌ها سود می‌برند و خودروها را به قیمت کارخانه تحویل می‌گیرن و به قیمت بازار آزاد می‌فروشند. از هر هزار تا خودرو دو، سه تا هم به‌عنوان برندگان قرعه کشی به مردم می‌دن.»

«برادر تولید نکن به خودت رحم کن تا بیشتر از این ضرر نکنی ما هم دعات می‌کنیم.»

«تولید می‌کنند وبه قیمت ماشین‌های با کیفیت اروپا می‌اندازند به مردم، مدعی هستند ضرر هم کردند. خوب اگه ضرر داره درش رو ببندید.»

«قیمت ماشین بیشتر از ارزش واقعی آن هست باید ریخت وپاش وکارمندان اضافی را حذف کنند و پاداش مدیران کمتر بشه.»

«راه کمک به خودروسازی فقط نخریدن محصولات این شرکت‌هاست. تا موقعی که بازار برای خرید وجود دارد خودروسازان به فکر بهبود کیفیت نخواهند بود.»

«بگید مدیران ارشد ایران خودرو فداکاری کنند و حقوق‌شون رو نصف کنند. ماشین به این ضعفی و این همه مدیر نجومی بگیر؟ نوبره»

«پس ببینید مردم چقدر زیان کردن که سمند 26 میلیونی رو 260 میلیون می‌خرن دروغ می‌گین ایران خودرو سود نکرده چون تا حالا خودرویی نداده و احتکار کرده و خودروهایی رو که براش 20 میلیون تمام شده بود داده دست مردم 120 میلیون.»

«واقعا آقای نعمت‌بخش درست می‌گن اگه هر کسی خودرو احتیاج داشت همون موقع می‌تونست مستقیم از نمایندگی خرید کنه اون‌وقت دلال‌ها و تقاضای کاذب حذف می‌شد. کاش همین‌جور که خودرو انحصاری بود همین‌جور هم مجبور می‌شدن خودرو بیشتر از نیاز مردم تولید کنن.»

«شما که میگین قیمت مواد اولیه گرون شده حاضرید مواد اولیه به قیمت جهانی بخرید و ماشین‌ها رو هم به قیمت جهانی بفروشید؟! شما فقط به فکر جیب خودتونید این مسخره بازیای قرعه کشی و دو نرخی کردن قیمت خودرو هم همش زیر سر خود خودروسازهاست و گرنه جمع کردنش کار سه روزه.»

«شرکتی که از این همه انحصار، رانت و حمایت استفاده می‌کنه و کیفیت خودروهاش زیر صفره و قیمت‌هاش هم نجومیه بازم داره ضرر می‌ده دیگه توجیه اقتصادی برای فعالیت نداره باید درشو ببنده مردم هم باید غیرت کنن و خرید از این ارابه سازارو تحریم کنن.»

«رانت و فساد در تولید کنندگان خودرو، استفاده از ماشین آلات و ابزار نامرغوب و نداشتن تخصص عامل اصلی بالا بودن قیمت تمام شده خودرو در ایران است، فقط قیمت فروش موثر نیست، قیمت کالای بی‌کیفیت نباید بیشتر از این باشد، بازار سیاه ارتباطی به بالا بودن قیمت تمام شده ندارد.»

«پس چه‌جوره که اون طرف مرز ماشین کره‌ایی با کیفیت فقط 20 هزار دلار قیمت داره؟ یعنی نزدیک 500 میلیون. این‌ها دارن یقه مارو می‌گیرن که نتونیم یقه‌شون رو بگیریم. همین خودروسازها هستن که پراید تابوت رو میدن 120 میلیون و باز هم ناراضی هستن.»

خودروی دست دوم وارد کنید

«خودروسازها تولید رو بی‌خیال بشن، ( کار هر بر نیست خرمن کوفتن، گاو نر می‌خواهد و مرد کهن) به‌جاش ماشین‌های دست دوم مثل تویوتا و بنز و بی ام و رو که از عمرشون چند سالی هست می‌گذاره رو وارد کنند قیمت‌شون هم بین 5 تا 10 هزار دلار هست بعد دو برابر قیمت هم به ملت بفروشن باز هم از پراید ارزون‌تر برای مردم خرج داره این طور شرکت‌های خودروسازی هم ضرر نمی‌کنن و ملت هم تو جاده تلف نمی‌شن.»

«من لحظه‌شماری می‌کنم که این خودروسازان بی‌کفایت اعلام ورشکستگی کنند و برای همیشه کارنامه ی خودروسازی در این مملکت تعطیل بشه. شاید یکی بگه که این چه منطقیه!!؟ خودروسازی که این همه مدت نتونست خود را اثبات کند حتما در مدیریت کلان ضعف دارد پس مدیریت کما فی‌السابق همین هست نتیجتا توفیقی دراین خودروسازی نیست. شاید بگید تعدادی زیادی از کارمندان بیکار می‌شن اما تو این مملکت تا دلت بخواد بیکار هست این‌ها هم روش .»

پیشنهاد می‌شود گزارش خودروهای صفر زیر 250 میلیون در بازار مطالعه شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد