بحران ارزی در انتظار افغانستان است؟

بحران ارزی در انتظار افغانستان است؟

منابع آگاه از عزم جزم آمریکا برای ممانعت از دستیابی طالبان به منابع دلاری خبر داده اند.

ایسنا نوشت: منابع آگاه از عزم جزم آمریکا برای ممانعت از دستیابی طالبان به منابع دلاری خبر داده اند.

به گزارش وال استریت ژورنال، آمریکا پس از سلطه طالبان بر افغانستان تصمیم گرفته است تا با هدف جلوگیری از دسترسی این گروه به دلار، انتقال منابع ارزی را به افغانستان متوقف کند. منابع آگاه گفته اند پس از آن که طالبان پیشروی های خود را در افغانستان ادامه داد، آمریکا جلوی ارسال یک محموله ارزی به افغانستان را روز جمعه هفته پیش گرفت. از بانک های آمریکایی نیز خبر می رسد حساب های بانکی متعلق به بانک مرکزی افغانستان نزد این بانک ها به دستور بانک مرکزی آمریکا توقیف شده است.

یک مقام دولتی در همین رابطه به وال استریت ژورنال گفت: دارایی های بانک مرکزی افغانستان در آمریکا به دست طالبان نخواهد افتاد.

هر چند که دولت مرکزی افغانستان سقوط کرده و اشرف غنی- رییس جمهور این کشور- به خارج از کشور گریخته است اما تصمیم آمریکا برای توقیف منابع دلاری افغانستان پیش از این اتفاق و پس از آن گرفته شد که چندین منطقه به دست طالبان افتاد. این تصمیم آمریکا باعث شده است تا نگرانی زیادی در بین مدیران بانکی افغانستان ایجاد شود و اجمل احمدی- رییس بانک مرکزی افغانستان- هم از این کشور فرار کرده است.

در نتیجه اقدامات اخیر آمریکا و هراس مردم، ارزش افغانی- واحد پول ملی افغانستان- به شدت سقوط کرده و حالا تیم مدیریتی بانک مرکزی افغانستان با توجه به محدودیت ایجاد شده توسط آمریکا برای دسترسی به منابع ارزی، کار بسیار سختی برای مدیریت شرایط و حفظ ارزش پول ملی خواهد داشت.

طبق آخرین آمار موجود، افغانستان حدود 9 میلیارد دلار ذخایر ارزی داشته که که تقریبا همه این مقدار در خارج از کشور و عمدتا در کشورهای غربی نگهداری می شده است و این یعنی دست آمریکا در مصادره این منابع باز خواهد بود. تخمین زده می شود تنها 0.1 درصد از کل ذخایر ارزی به دست طالبان افتاده باشد. قیمت هر دلار در حال حاضر 82.6 افغانی است.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد