بانک مرکزی انگلیس پنجمین افزایش متوالی نرخ بهره را اعلام کرد

بانک مرکزی انگلیس پنجمین افزایش متوالی نرخ بهره را اعلام کرد

انتظار می‌رود بانک انگلستان روز پنجشنبه نرخ بهره اصلی خود را برای پنجمین بار متوالی افزایش دهد تا تورم سرسام‌آور را کاهش دهد که باعث بحران هزینه زندگی در بریتانیا شده است.

به گزارش ایسنا، اقتصاددانان به‌طور گسترده پیش‌بینی می‌کنند که بانک مرکزی در جلسه‌ای مشخص، هزینه‌های استقراض با یک چهارم واحد را به 1.25 درصد یا بالاترین سطح از زمان بحران مالی جهانی در سال 2009 افزایش خواهد داد.

البته برخی از کارشناسان افزایشی حتی بیشتر را پیش‌بینی می‌کنند که بازتابی از افزایش تهاجمی نرخ بهره توسط فدرال رزرو است؛ بانک مرکزی ایالات‌متحده روز چهارشنبه تهاجمی‌ترین افزایش نرخ بهره را اعلام کرد و نرخ استقراض معیار را 0.75 درصد افزایش داد.

تورم بریتانیا به 9 درصد می‌رسد که بالاترین سطح در 40 سال گذشته است و پیش‌بینی می‌شود که همچنان در حال افزایش باشد.

با بازگشایی اقتصادها از قرنطینه‌های همه‌گیر و در پی جنگ اوکراین که هزینه‌های انرژی بالا را حتی بالاتر برده است، قیمت‌ها در سراسر جهان افزایش می‌یابد.

تولید اقتصادی بریتانیا در ماه آوریل برای دومین ماه متوالی کاهش یافت و علت آن افزایش شدید قیمت‌ها بود که باعث بحران هزینه زندگی برای میلیون‌ها بریتانیایی شده است و در عین حال خطر رکود اقتصادی بریتانیا در سال جاری را افزایش می‌دهد.

بیزنس گزارش کرد، داده‌های این هفته اولین افزایش بیکاری در بریتانیا را از پایان سال 2020 نشان می‌دهد و ارزش متوسط ‌دستمزد بریتانیا نیز با سریع‌ترین سرعت در بیش از یک دهه گذشته کاهش یافته است.

به دلیل ترس از تبعات تورم فزاینده، بانک مرکزی شروع به افزایش نرخ بهره کلیدی خود در ماه دسامبر از سطح بی‌سابقه 0.1 درصدی کرد.

در منطقه یورو نیز بانک مرکزی اروپا قرار است ماه آینده نرخ بهره را برای اولین بار در بیش از یک دهه افزایش دهد.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد