بورس، در انتظار نتیجه برجام / نه بخرید، نه بفروشید!

بورس، در انتظار نتیجه برجام / نه بخرید، نه بفروشید!

بورس امروز در حالی معاملات را به پایان برد که شاخص همچنان در محدوده فعلی خود، درجا می‌زند و بسیاری معتقدند دلیل این امر مشخص نبودن روند مذاکرات هسته ای است.

اقتصاد آنلاین – هانا پاکمند؛ بررسی معاملات بازار نشان می‌دهد؛ سهامداران همچنان نظاره‌گر بوده و تمایلی به معامله در بازار ندارند. به‌نظر می‌رسد، تا مشخص نشدن نتایج برجام و همچنین به‌وجود آمدن شرایطی عاری از ابهامات، این وضعیت ادامه خواهد داشت. ارزش معاملات این روزها به خوبی صحه بر این موضوع می‌گذارد. بنابراین در چنین شرایطی، نمی‌توان انتظار رشد و ورود نقدینگی به بازار را داشت. 

امید پورمحمود، کارشناس و فعال بازار سرمایه با اشاره بر مذاکرات، تحلیلی از روند معاملات امروز ارايه داد و گفت: بازار مشخصا در انتظار مذاکرات است و معامله ای در بازار انجام نمی شود و خریدار و فروشنده همگی منتظر نتایج برجام هستند. 

این کارشناس پایین بودن ارزش معاملات بازار را ناشی از ابهامات و بلاتکلیفی در نتایج برجام دانسته و یادآور شد: هرچند سیگنال‌های دریافتی از مذاکرات بی تاثیر نخواهند بود، همچنین شاخص کل، از نظر تکنیکالی، امروز در محدوده حمایتی قرار گرفت و به هر نحوی که شده، حمایت خود را حفظ کرد. اما شاخص کل هم‌وزن در محدوده فعلی، حمایت خاصی نداشته و باید حدود 10هزار واحد اصلاح داشته باشد.

این تحلیلگر بازار سرمایه با اشاره بر تاثیرات مذاکرات برجام، خاطرنشان کرد: اگر مذاکرات با توافق همراه شود، تاثیر مثبتی بر شاخص هم‌وزن خواهد گذاشت؛ اما اگر به هر دلیلی خللی در مذاکرات ایجاد شود، برای شاخص کل، تاثیری مثبت خواهد داشت. ضمن اینکه محدودیتی هم که برای گاز صنایع فولادی اعمال شده، به‌طور کامل، خود را در برخی نمادها نشان داده و با ادامه یافتن این روند در سایر نمادهای فولادی، شاخص کل با تاثیر منفی، همراه خواهد شد.                  

وی افزود: تا زمانیکه تکلیف برجام کاملا مشخص نشود، روند ساید و رنجی کلیت بازار ادامه خواهد یافت. به عبارتی با توجه به حجم معاملاتی که در بازار وجود دارد، نمیتوان انتظار افت یا رشد شارپی از شاخص کل داشت. 

پورمحمود، مذاکرات برجام را در حالت کلی برای بورس بسیار مهم دانسته و گفت: اگر مذاکرات برجام با توافق همراه نشود، انتظارات تورمی، موجب رشد بورس خواهد شد و در غیر اینطورت نیز شرکت‌های صادرات‌محور، با برقراری ارتباط با بازارهای جهانی، وضعیت بهتری پیدا خواهند کرد.

وی در پایان توصیه کرد: سهامداران پول جدیدی وارد بازار نکنند اما از طرفی به دلیل اینکه سهامداران گرفتار ضررهای سنگین هستند، خروج پول، از بازار هم پیشنهاد نمی‌شود. بلکه بهترین کار صبوری است؛ تا تکلیف بازار مشخص شود.             

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد