قیمت های داغ سال 2023 با اقدامات بانک های مرکزی سرد می شوند

قیمت های داغ سال 2023 با اقدامات بانک های مرکزی سرد می شوند

به گفته کریستالینا جورجیوا مدیرعامل صندوق بین المللی پول، نرخ بهره جهانی احتمالا تا سال 2023 روند افزایشی خود را ادامه...

اقتصادآنلاین – اکرم شعبانی؛ به گزارش سی‌ان‌بی‌سی، قیمت کالاهایی مانند نفت ممکن است در ماه‌های اخیر کاهش یافته و یا شروع به کاهش کرده باشد، اما جورجیوا عنوان کرد که این اقدامات در پاسخ به ریسک‌های رکود انجام خواهد شد و لزومانه به این دلیل که تورم مهار شده است.

بانک‌های مرکزی برای کنترل تورم اقدام می‌کنند و این یک اولویت است. آنها باید تا زمانی که مشخص شود انتظارات تورمی همچنان ثابت است، به این روند ادامه دهند.

در حال حاضر ما همچنان شاهد افزایش تورم هستیم و باید در سرد کردن این شرایط داغ اقتصادی موفق‌تر عمل کنیم.

اختلالات ناشی از شیوع کووید – 19 در زنجیره تامین تنگناهایی ایجاد کرده و از ابتدای سال جاری، ادامه جنگ در اوکراین هم این شوک‌ها را تشدید کرده است. نتیجه این روند افزایش قیمت کالاها از جمله کالاهای اساسی مانند غذا، کود و انرژی بوده است.

در حالی که تورم مواد غذایی پیش از شیوع همه‌گیری و جنگ شروع شده بود، این دو رویداد تنها این مساله را تشدید کرده‌اند. بر اساس گزارش بانک جهانی، قیمت جهانی مواد غذایی بین ماه‌های مارچ و آپریل سال جاری به بالاترین سطح خود رسید. شاخص قیمت مواد غذایی بانک جهانی برای ماه‌های مارچ تا آپریل 15 درصد نسبت به دو ماه قبل افزایش یافت که نسبت به دو سال قبل، افزایش 80 درصدی نشان می‌دهد.

سازمان غذا و کشاورزی روز جمعه در نشست گروه 20 اعلام کرد که افراد مبتلا به سوءتغذیه در جهان، امسال 7.6 میلیون نفر افزایش خواهند یافت و در سال 2023 هم 19 میلیون نفر دیگر به این جمعیت افزوده خواهد شد.

قیمت نفت هم پس از ثباتی کوتاه روند کاهشی در پیش گرفته و از بالاترین رقم خود یعنی 120 دلار در هر بشکه در اوایل ژوين، به کمتر از 100 دلار در هفته گذشته سقوط کرده است.

با این حال، تورم مصرف کننده در ایالات متحده در ماه گذشته به بالاترین سطح خود در چهل سال گذشته یعنی 9.1درصد رسید، وضعیتی که توسط جنت یلن وزیر خزانه‌داری در نشست گروه 20 به عنوان «افزایش غیرقابل قبول» توصیف شد.

در حالی که بسیاری از داده‌های مورد استفاده برای تعیین تورم دارای تاخیر هستند، جورجیوا به سی‌ان‌بی‌سی گفت که همه نشانه‌ها خبر از آن می‌دهند که تورم هنوز مهار نشده است.

رییس صندوق بین‌المللی پول افزود که کنترل تورم دارای اهمیت زیادی است، در غیر این صورت درآمدها کاهش می‌یابد و بیشترین ضربه را در فقیرترین نقاط جهان وارد می‌کند.

یلن با انعکاس درس‌های آموخته شده از بحران‌های اقتصادی گذشته، روز جمعه در نشست گروه 20 عنوان کرد که برای دولت‌ها بسیار مهم است که یک «کتاب بازی» از پاسخ‌های سیاستی ایجاد و آن را حفظ کنند که «مدت و شدت رکودها را به حداقل برساند» و «عواقب نامطلوب اقتصادی را بر روی شرکت‌ها و افراد کاهش دهد.»

سری مولیان ایندراواتی وزیر دارایی اندونزی نیز در بخشی از نشست گروه 20 در تشریح «کتاب بازی» اندونزی توضیح داد: کنترل تقاضا در این مقطع کلیدی است چرا که اقدامات تسهیل مالی و پولی اجرا شده در آغاز همه‌گیری کرونا، تقاضا را احیا کرده اما نتوانسته عرضه را احیا کند.

وی افزود: برای مثال، اندونزی سقف کسری مالی 3 درصدی خود را – به مدت سه سال – به منظور ایجاد محرک در اقتصاد برای مقابله با شرایط «فوق‌العاده» تحمیل شده با همه‌گیری کرونا، مصرف کرد و ما باید بپذیریم که تقاضا با سیاست ضد چرخه‌ای افزایش یافته است.

سری مولیانی همچنین عنوان کرد: دو سال پیش ما سعی کردیم اقتصاد را از سقوط عرضه و تقاضا به دلیل همه‌گیری نجات دهیم با این حال، از آن زمان بهبود تقاضا از عرضه پیشی گرفته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد