مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

مروری بر مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته گذشته

پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، به بررسی مهم‌ترین اخبار بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، پرداخته است.

برقراری ثبات در بازار سرمایه اولویت نهاد ناظر

سخنگوی شورایعالی بورس با اشاره به اینکه خط دیگر مواجهه، تعادل بین معیشت و کنترل شیوع ویروس کرونا بود، افزود: بر اساس مسیولیت های اجتماعی نماد های کرونا یک و کرونا دو در بازار سرمایه بازگشایی شدند و به واسطه این دو نماد، منابع قابل توجهی جمع آوری و برای مقابله با ویروس کرونا به نهاد های مربوط اهدا شد. دکتر محمد علی دهقان دهنوی ادامه داد: فروش سهام عدالت بستر دیگری بود که در بازار سرمایه فراهم شد. تا امسال امکان بهره برداری از این دارایی با ارزش، وجود نداشت و این فرصت فراهم شد تا برخی از خانواده ها که تحت فشار اقتصادی قرار داشتند برای عبور از شرایط سخت از این فرصت استفاده کنند. البته به عموم مردم توصیه میکنم سهام عدالت را به عنوان یک سرمایه حفظ کنند و تلاش می شود این دارایی با ارزش در دست خانواده ها باقی بماند.

مشاهده کل خبر

بین‌المللی شدن مورد تاکید بازار سرمایه است

بهادر بیژنی، مشاور ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار در امور بین‌الملل در همایش تامین مالی بین‌المللی بر اولویت بین‌المللی شدن بازار سرمایه ایران تاکید کرد. بیژنی در این خصوص عنوان کرد: سازمان بورس به عنوان عضو اصلی در نهادهای بین‌المللی نظیر آیسکو و هیات خدمات مالی اسلامی (IFSB)» حضور دارد و از این طریق تعامل سازنده‌ای با جهان برقرار کرده است. همچنین این سازمان در  نهادهای قانونگذار بازار سرمایه کشورهای کومسک حضوری فعال داشته و رییس کارگروه سواد مالی، نایب رییس کارگروه توسعه بازار و عضو عادی دو کارگروه دیگر آن است.

مشاهده کل خبر

هلدینگ شرکت‌های غیر بورسی سهام عدالت تشکیل می‌شود/ معرفی هیات موسس

معاون سازمان بورس با بیان اینکه هلدینگ شرکت‌های غیر بورسی حاضر در سهام عدالت به زودی تشکیل می‌شود، گفت: در حال حاضر اعضای هیات موسس این شرکت از طریق سازمان خصوصی‌سازی برای تايید صلاحیت حرفه‌ای معرفی شده‌اند. معاون نظارت سازمان بورس گفت: فرایند انتقال سهام 13 شرکت در این هلدینگ بعد از تشکیل هلدینگ آغاز می‌شود و پس از آن افزایش سرمایه هلدینگ انجام می‌شود که سهام این هلدینگ متعلق به همه 49 میلیون سهامدار عدالت خواهد بود.

مشاهده کل خبر

حقانیت بازارسرمایه قابل اثبات است

جعفر قادری: دخالت های غیر ضروری در بورس مفید نیست، من مخالف این طرح بودم، هر چند تحقیق و تفحص هم مشکلی در عملکرد بازارسرمایه ایجاد نمی‌کند، بلکه حتی معتقدم به افرادی که در تلاش برای تخریب اعتماد در سرمایه‌گذاران هستند، ثابت می‌کند این بازار عملکردی اصولی دارد. نماینده مجلس شورای اسلامی در خصوص طرح تحقیق و تفحص از بورس که توسط مجلس در حال بررسی است، گفت: در حال حاضر تلاش‌های زیادی برای متهم کردن بازار سرمایه به نبود شفافیت وجود دارد. در صورتی که زیرساخت ها و ابزارهای نظارتی دقیقی که در بازار سرمایه وجود دارد و شفافیت معاملات، به ایجاد اطمینان و اعتماد در بازار سرمایه کمک کرده و خواهد کرد.

مشاهده کل خبر

مالکیت اردوگاه شهید باهنر به آموزش و پرورش برگشت

مدیرعامل شرکت مدیریت دارایی مرکزی بازار سرمایه گفت: تمامی اقساط صکوک اجاره آموزش و پرورش و مبلغ اصل اوراق با هماهنگی های صورت گرفته بین وزارت امور اقتصادی و دارایی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان برنامه و بودجه کشور در مواعد مقرر پرداخت شده و دوشنبه 4 اسفند پس از طی تشریفات قانونی مالکیت اردوگاه شهید باهنر با همکاری معاونت حقوقی وزارت آموزش و پرورش و سازمان ثبت اسناد و املاک کشور و سایر مراجع ذی صلاح به وزارت آموزش و پرورش انتقال یافت.

مشاهده کل خبر

مجوز مجلس به دولت برای استفاده از ظرفیت بازارسرمایه برای اجرای پروژه‌های عمرانی

نمایندگان مردم در خانه ملت، به دولت اجازه دادند تا از ظرفیت بازارسرمایه به منظور اجرای پروژه‌های عمرانی استفاده کند. عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس با اشاره به اینکه توقف پروژه ها و به بهره برداری نرسیدن آنها موجب افزایش طلب پیمانکاران شده است، افزود: استفاده از بازار سرمایه، ظرفیت جدید و مناسبی بوده، اگر از این منابع راکد استفاده کنیم، عواید بسیار زیادی به همراه دارد.

مشاهده کل خبر

رمز ارزها عاملی برای خرابکاری های بزرگ

یک تحلیلگر بازار سرمایه معتقد است که ارزهای دیجیتال نیاز به مجرای رسمی در کشور دارند، در غیر این صورت عاملی برای خرابکاری های بزرگ به شمار می روند. همایون دارابی به بازار ارز دیجیتال در کشور اشاره کرد و گفت: هم اکنون در شرایط نامناسب تحریم قرار داریم و هر گونه خروج ارز از کشور شرایط نامناسبتری را رقم میزند، از طرفی با توجه به اینکه ما ساختارهای پایه ای رمز ارزها را در کشور نداریم یعنی مراکز  و سایت های نگهداری رسمی خرید و فروش رمز ارزها وجود ندارد به همین منظور  نظارتی هم روی آنها نیست.

مشاهده کل خبر

چرا تامین مالی از بازارسرمایه موفق‌تر از بانک عمل می‌کند؟

مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری سامان مجد با تشریح مدل های تامین مالی در آثار هنری، گفت: نخست باید ببینیم تامین مالی در چه حالتی مطلوب است و ما به چه نوع تامین مالی مطلوب می گوییم. همچنین باید بدانیم نظام اقتصادی و نهادهای مالی باید چه سمت و سویی را  در نظر بگیرند تا به یک تامین مالی مطلوب برسند. باید بدانیم ویژگی‌های تامین مالی مطلوب چه ویژگی هایی باید داشته باشد. به گفته محمد مهدی مومن زاده، نظارت چند لایه‌ای در بازارسرمایه سبب شده است تا طرح‌هایی که از شرایط مناسبی برخوردارند، به طور مناسبتری تامین مالی شوند.

مشاهده کل خبر

دوران رکود، بهترین زمان برای خرید

به گفته امیر سیدی،اگر به تدریج و در زمان‌های رکودی به خریدهای مناسب و با تحلیل اقدام کنید، در زمان رونق بازار می‌توانید سودهای مناسبی شناسایی کنید. مدیر عامل کارگزاری امین سهم در بررسی عوامل اثرگذار داخلی بر روند فعلی بازار اظهار کرد: عوامل مربوط به اقتصاد کلان شامل پیش‌بینی چشم انداز تورم، بودجه کشور و نرخ سود سپرده بانکی مهمترین محورها در این خصوص هستند. در این میان به نظر من نرخ سود سپرده بانکی که از مرداد ماه افزایشی شده است، عامل مهمتری است.

مشاهده کل خبر

نگاه بازار سرمایه به آینده است /بازدهی 40 تا 60 درصدی در 2 دهه گذشته

مصطفی صفاری با تاکید بر اینکه نگاه کوتاه مدت به بازار سرمایه از مهمترین آفت‌های سرمایه گذاری است، گفت: سرمایه‌گذاران باید برای ورود به این بازار حداقل نگاهی یک ساله داشته باشند، نقدینگی‌هایی که برای یک یا دو ماه در اختیار فرد است، نباید وارد این بازار شود. این کارشناس بازارسرمایه در بررسی روند این روزهای بازار سرمایه با اشاره به اینکه شاخص بورس از لحاظ اقتصادی یکی از شاخص‌های مقدم است، گفت: این متغیر در همه دنیا دماسنج اقتصادی کشورها محسوب می‌شود که تحت تاثیر شوک‌های سیاسی و شوک‌های اقتصادی چه مثبت یا منفی دچار نوسان می‌شود.

مشاهده کل خبر

هشدار سپرده گذاری مرکزی به مشمولان سهام عدالت

شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه ، ایجاد صفحه مجازی در شبکه های اجتماعی در خصوص سهام عدالت را تکذیب کرد و نسبت به کلاهبرداری از سهامداران هشدار داد. شرکت سپرده گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه با صدور اطلاعیه ای اعلام کرد: پیرو ایجاد صفحات مجازی در شبکه‌های اجتماعی با عنوان «سهام عدالت»، به اطلاع سهامداران محترم می‌رساند این شرکت هیچ گونه کانال یا گروه خبری مجازی در شبکه های اجتماعی در خصوص «سهام عدالت» ندارد و سهامداران می‌بایست نسبت به اهداف سوء این‌گونه صفحات مجازی که شايبه کلاهبرداری، سواستفاده از اطلاعات هویتی و ... را ایجاد می‌کند مطلع و آگاه باشند.

مشاهده کل خبر

اختیاری بودن پیش‌بینی سود، در بوته نظرسنجی

سازمان بورس و اوراق بهادار به منظور اطلاع از دیدگاه‌های فعالان بازارسرمایه در خصوص بخشی از ریزساختارهای بازارسرمایه اقدام به انجام نظرسنجی تخصصی جهت اطلاع از دیدگاه‌ها در خصوص «پیش‌بینی سود» کرد. در این نظرسنجی از روش ارسال و دریافت پیامک استفاده شده است. از دو جهت، این روش انتخاب شده است: دلیل نخست آن که اعتبار نظرسنجی مبتنی بر اظهارنظر فعالان کارشناس بازار سرمایه است و دلیل دوم چند مرحله‌ای بودن نظرسنجی است. این دو خصوصیت از طریق نظرسنجی عمومی به شیوه‌های مرسوم در شبکه‌های اجتماعی قابل انجام نبوده است. گیرندگان پیامک سه روز مهلت داشتند تا به سوالات پاسخ دهند. از بین گیرندگان پیامک تعداد 427 نفر به سوالات جواب دادند.

مشاهده کل خبر

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد