کولاک بورس همزمان با آغاز زمستان 1400 / بازار هفته آینده به کدام سو می رود؟ + فایل صوتی

کولاک بورس همزمان با آغاز زمستان 1400 / بازار هفته آینده به کدام سو می رود؟ + فایل صوتی

روز گذشته و پس از مدت‌ها سرخ‌پوشی بورس تهران، شاهد رشد 40هزار واحدی شاخص کل در روز گذشته بودیم. سهامداران خرد پس از 21روز ناامیدی، مجددا دست به معامله زده و بازار...

فصل پاییز را هم با تمام سردی‌هایش پشت سرگذاشتیم؛ پاییزی که با روند اصلاحی شروع شد و از نیمه های آبان به بعد با اخبار ضد ونقیضی که در مورد خودرو به بازار مخابره شد، اصلاح و جو دلسردی در بازار شتاب بیشتری به خود گرفت. نهایتا بودجه کمی دلگرمی به بازار نشان داد. اما این هفته با پیشنهاد ده بندی وزیر اقتصاد و تصویب آن زمستان بهاری ایی را بازار آغاز کرد.

قبلا هم اشاره داشتیم که با یک روز و یک سبزی نمی‌شود. به‌طور قطع برگشت بازار را تشخیص داد اما باید به نکته هم توجه داشته باشیم که کف بازار در اوج ناامیدی‌ها و بدبینی‌ها تشکیل می‌شود. یعنی اگر دو چرخه بزرگ ترس و طمع را برای بازار متصور باشیم طمع در اوج خوش‌بینی‌ها و حجم بالای معاملات تشکیل می‌شود و ترس در اوج ناامیدی‌ها و حجم پایین معاملات.

پس کف بازار در حجم پایین معاملات تشکیل می‌شود. پس کسانی که منتظر حجم بالای معاملات می‌شوند و بعد دست به خرید می‌زنند در کف بازار خرید نمی‌کنند. بنابراین کسانی که در کف می‌خرند، ریسک عدم برگشت بازار را قبول کرده‌اند و کسانی که منتظر حجم بالای معاملات می‌شوند ریسک خرید در قیمت های بالاتر را پذیرفته و نباید غبطه دیگران را بخورند. در دنیای معامله‌گری خرید و فروش همواره و در همه حال با ریسک همراه است.

اما اتفاق مهم دیگری که این هفته شاهد آن بودیم سیگنال شاخص 1700000 واحد از زبان یکی از مقامات مهم دولت بود. خبری که باعث شد شاخص کل در روز چهارشنبه با حجم خوبی 40 هزار واحد رشد کند و شاخص تمام صنایع بازدهی مثبتی را ثبت کنند. از صحبت ایشان می‌توان این برداشت را کرد که همچنان حمایت دولت از بورس، حمایت از شاخص کل است و بنابراین سهم‌های بزرگ و شاخص‌ساز احتمالا بیشتر مورد توجه قرار خواهند گرفت.

به‌طور کلی دو اتفاق مهم برای بازار در دی ماه وجود دارد. یکی ادامه مذاکرات وین است که به بعد از تعطیلات سال نو میلادی موکول شده است و دیگری گزارشات سه ماهه شرکت‌ها است. با توجه به اینکه سال مالی اکثر شرکت‌ها اسفند ماه تمام می‌شود، گزارش سه ماهه فصل پاییز، آخرین گزارش سود و زیان این شرکت‌ها است که برای تحلیل‌گران مهم است و مبنایی برای تخمین سود و زیان سال 1401 قرار میگیرد. تحلیل‌گران توجه ویژه‌ای به میزان سود محقق شده و حاشیه سود به‌دست آمده شرکت‌ها خواهند داشت.

پیش بینی بازار در هفته آینده:

از نظر بنیادی با توجه به آنچه توضیح داده شد، وضعیت بازار خوب است و بازار در این نواحی به‌طور کلی ارزنده است و با ضریب اطمینان بالایی می‌توانیم بگوییم که در حال حاضر بازار سهام در بین بازارهای موازی یکی از ارزانترین ها است.

به لحاظ تکنیکالی، در ادامه تحلیلی روی شاخص کل انجام میدهیم:

در تحلیل‌های هفته‌های گذشته اشاره کردیم که محدوده 1280000 الی 1300000 واحد محدوده حمایتی مهم و ماژور است و همین اتفاق هم رخ داد و بازار به این محدوده رسید و به آن واکنش مثبت نشان داد و برگشت خوبی را به لحاظ تکنیکال داشته است.

آر اس آی در بالای سطح 50 قرار گرفته که نشان از برتری قدرت خریداران به قدرت فروشندگان دارد. همچنین مکدی هم سیگنال خرید را صادر کرده است. به لحاظ حجمی، هم در اندیکاتور والیوم هم در اندیکاتور ام اف آی شاهد افزایش هستیم که این هم نشانه مثبتی است. البته هنوز برای اینکه به‌طور قطع نتیجه بگیریم روند صعودی شده زود است و نیاز به نشانه های بیشتر داریم.

اما این ناحیه پیوت، پوینت مهمی است که میتوان با بررسی تمام جوانب یک پله ورود داشت. مقاومت اول شاخص کل سقف کانال نزولی است که در آن قرار دارد یعنی محدوده 1380000 واحد و بعد از آن قله قبلی یعنی محدوده 1450000 واحد. که اگر شاخص بتواند از این دو ناحیه عبور کند مقاومت خاص دیگری برای پس گرفتن قله 1580000 واحد پیش روی آن قرار ندارد. اما اگر بازار ناحیه حمایتی 1280000 واحد را معتبر بشکند باید انتظار نزول تا کف تاریخی 1110000 واحد را داشت که البته با جمیع مطالب گفته شده احتمال این شکست کم است.

کارشناس و تحلیلگر بازار سرمایه*

دانلود فایل

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد