بیشترین سود در کدام بازار است؟ / از بزرگترین تا کوچک‌ترین بازار

بیشترین سود در کدام بازار است؟ / از بزرگترین تا کوچک‌ترین بازار

دارایی‌ها در یک سال اخیر باید در کدام بازار سرمایه‌گذاری می‌شد؟ در این گزارش وضعیت بازارهای طلا، سکه، دلار، بورس، مسکن و کالاهای بادوامی مثل خودرو و لوازم خانگی بررسی شده است.

لیازبه گزارش تجارت‌نیوز، در یک سال اخیر بازارها نوسانات بسیاری را متحمل شدند، شدیدترین تغییرات نیز در بازار سرمایه رخ داد. شاخص کل این بازار در تابستان پارسال از سطح دو میلیون و واحد نیز فراتر رفت.

در بین بازارهای طلا، دلار، سکه، بورس، مسکن و خودرو کدام یک در یک سال اخیر رشد بیشتری کرده است؟

براساس آخرین آمارهای مرکز آمار ایران، کالای بادوام که عموما شامل خودرو و لوازم خانگی می‌شود بیشتر از سایر بازارها رشد کرده است.

شاخص این گروه از کالاهای مصرفی خانوارها در اردیبهشت پارسال 348 واحدی قرار داشت که در اردیبهشت امسال روی سطح 571 قرار گرفته است، یعنی قیمت این کالاها در این مدت 64 درصد رشد کرده است.

در یک سال گذشته یعنی از پایان اردیبهشت پارسال تا پایان اردیبهشت امسال اگر فردی دارایی خود را به بازار فلزات گرانبها می‌برد و طلا میخرید، به ازای هر گرم طلای 18 عیار 37 درصد سود می‌کرد. این سود در بازار سکه مقداری کمتر است، سکه امامی در این بازه زمانی 34 درصد رشد کرده.

قیمت طلای 18 عیار در پایان اردیبهشت پارسال 740 هزار تومان بود اما تا پیش از خرداد امسال به یک میلیون و 19 هزار تومان رسید. هر عدد سکه امامی نیز در پایان اردیبشهت سال قبل حدود 7٫5 میلیون تومان خریدوفروش شده اما دقیقا پس از گذشت یک سال به نرخ 10 میلیون و 104 هزار تومان رسید.

شاخص کل بورس نیز در دو ماه اول پارسال به سطح 968 هزار واحد رسید و با چنان شیب تندی رشد کرد که در مرداد از سطح دو میلیون واحدی نیز عبور کرد. شیب تند صعودی بورس از شهریور تغییر جهت داد و سرعت بالایی به پایین کشیده شد. در پایان معاملات روز چهارشنبه 29 اردیبهشت این شاخص روی سطح یک میلیون و 154 هزار واحدی قرار داشت.

براساس داده‌های سازمان بورس و اوراق بهادار این بازار در یک سال اخیر 19 درصد رشد کرده است.

بازار ارز نیز در این مدت زمان رکوردهای جدیدی زده تا چایی که دلار پا را از مرز 30 هزار تومان نیز فراتر گذاشت.

دلار اردیبهشت امسال را با نرخ 22 هزار و 300 تومان به پایان رسانده، این شاخص بازار ارز در یک سال اخیر 28 درصد افزایش قیمت را در نرخ صرافی ملی داشته است.

رشد قیمت مسکن در کل کشور نیز در یک سال گذشته همانند دلار بوده، براساس گزارش مرکز آمار ایران سرمایه‌گذاران بازار مسکن از اردیبهشت پارسال تا اردیبهشت امسال 29 درصد سود کرده‌اند.

یعنی اگر فردی 100 میلیون تومان خود را در پایان اردیبهشت پارسال وارد هر یک از این بازارها کرده باشد، دارایی او در حال حاضر به این شرح است:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد