توپ پرداخت سود 50 میلیون سهامدار عدالت در زمین شورای عالی بورس

توپ پرداخت سود 50 میلیون سهامدار عدالت در زمین شورای عالی بورس

ريیس سازمان بورس با اشاره به این که امسال 270 شرکت از طریق سجام سود پرداخت کردند، گفت: تقسیم سود سهام عدالت را باید در شورای عالی بورس پیشنهاد دهیم و مصوب کنیم تا سود امسال از طریق سپرده گذاری مرکزی پرداخت شود.

به گزارش همشهری آنلاین به نقل تسنیم، مجید عشقی در حاشیه جلسه اخیر هیات مدیره گفت: سیاست سازمان بورس و اوراق بهادار در خصوص اعطای مجوز نهادهای مالی، «رفع انحصار و توسعه بخشی» است تا افرادی که تمایل دارند در نهادهای مالی سرمایه‌گذاری کنند، مجوزهای مربوطه را دریافت کنند.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار اضافه کرد: در حال حاضر کمیته‌های مربوط به اخذ مجوز در حال بررسی درخواست‌های ارايه شده هستند. روز گذشته نیز مجوز «موافقت اصولی» یک کارگزاری در جلسه هیات مدیره سازمان بورس برای تاسیس کارگزاری صادر شد.

عشقی افزود: این روند ادامه خواهد داشت و کسانی که از قبل درخواست داده اند درخواست‌هایشان در حال بررسی است. اکنون از 38 درخواست تاسیس کارگزاری تاکنون 4 درخواست پاسخ داده شده، 3 درخواست رد شده و سایر درخواست‌ها نیز در حال رسیدگی است.

وی بیان کرد: این درخواست‌ها به مرور و با دقت برای رعایت همه الزامات بررسی می شوند و در تلاش هستیم تا هفته ای یک تا دو مجوز را در هیات مدیره بررسی و نظر نهایی را اعلام کنیم.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار اظهار کرد: دستورالعمل‌های اعطای مجوز در تمام نهادهای مالی به طور دقیق بررسی می شوند. طی یک ماهی که از دوره جدید هیات مدیره می‌گذرد، تلاش کردیم با دقت بیشتری مجوزها را بررسی کرده و نظارت کافی برای تاسیس شرکت های کارگزاری داشته باشیم.

عشقی بیان کرد: در صدور مجوز موافقت اصولی‌ها، حداقل‌هایی از نظر سابقه کاری در صنعت، توان مالی و تحصیلات در نظر گرفته شده است که برای گرفتن مجوز باید کسب شود. یادآور می شود، صندوق‌های سرمایه‌گذاری را نهادهای مالی راه اندازی می‌کنند، اما اکنون بحث اعطای مجوزها  در خصوص نهادهای مالی چون شرکت‌های کارگزاری و سبدگردان‌ها است.

 270 شرکت از طریق سجام سود پرداخت کردند

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادار در مورد پرداخت سود سهام شرکت ها از طریق سامانه سجام گفت: پیش از این هر شرکت استانی برای پرداخت سود، رویه مخصوص به خود را داشت، اما طی یکی دو سال گذشته این موضوع مطرح شد تا شرکت سپرده گذاری، دریافت و پرداخت سودها را از طریق اطلاعاتی که در سامانه سجام وجود دارد، انجام دهد.

عشقی ادامه داد: در سال گذشته حدود 130 شرکت و امسال نیز حدود  270 شرکت سود سهام خود را از طریق سامانه سجام  پرداخت کردند.

وی تصریح کرد: برخی از شرکت‌ها برای پرداخت سود سهام خود از طریق سامانه سجام درخواست دادند که طی یکی دو ماه آینده بستر فنی برای انجام آن آماده می شود تا تمام شرکت ها بتوانند سود خود را از این طریق به سهامداران پرداخت کنند؛ البته در آینده الزامی خواهیم گذاشت تا همه شرکت ها سود سهام را از طریق  سامانه سجام پرداخت کنند.

تصمیم‌گیری تقسیم سود سهام عدالت

عشقی ادامه داد: تقسیم سود سهام عدالت را باید در شورای عالی بورس پیشنهاد دهیم و مصوب کنیم تا سود امسال از طریق سپرده گذاری مرکزی پرداخت شود، قرار بر این شد تا پیشنهادات نهایی شود و بعد از اخذ مجوز از طریق شواری عالی بورس به شرکت ها ابلاغ شود که در یکی دو ماه آینده ابلاغ می شود.

ريیس سازمان بورس و اوراق بهادر گفت: سال گذشته رویه برای پرداخت سود سهامداران عدالت در هر دو روش مستقیم و غیرمستقیم وجود داشت که امسال نیز با الهام از همان رویه سود سهام عدالت را پرداخت می‌کنیم، البته تصمیم نهایی با شورای عالی بورس است ولی ما پیشنهاد خود را ارايه می‌کنیم.

عشقی در مورد مشکل برگزاری مجمع برخی از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی بیان کرد: در موردشرکت‌های استانی باید تصمیم‌گیری شود. بسته کامل سهام عدالت شامل شرکت‌های سرمایه‌گذاری سهام عدالت، شرکت‌های غیر بورسی‌ها و موضوعاتی شامل فروش سهام و کلیه موارد در دست تهیه است و جلسات آن برگزار می شود و امیدوارم به جمع بندی برسیم.

وی تاکید کرد: سود شرکت های 36 گانه از سبد سهام عدالت دریافت می‌شود و به طور مستقیم و غیرمستقیم به وکالت از شرکت‌های سرمایه‌گذاری استانی پرداخت می شود، اما در خصوص ترکیب هیات مدیره و مجامع این شرکت‌ها باید تصمیم‌گیری شود.

آخرین اخبار بورس و اقتصاد