شفاف‌سازی 6 ناشر بورسی بر سامانه کدال

شفاف‌سازی 6 ناشر بورسی بر سامانه کدال

دیروز تعدادی از شرکت‌های بورسی و فرابورسی اطلاعیه‌‌‌های خود را تحت عنوان افشای اطلاعات بااهمیت در سامانه کدال منتشر کردند.

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته شرکت‌های بورسی و فرابورسی متعددی اطلاعیه‌‌‌های خود را تحت عنوان «افشای اطلاعات بااهمیت» در سامانه کدال منتشر کردند که در ادامه به تشریح جزيیات چندی از این اطلاعیه‌‌‌ها پرداخته شده است.

سامان: شرکت توسعه و عمران بهناد بنا (سهامی خاص) به وکالت از بانک سامان در نظر دارد املاک مازاد بانک را در شهر مشهد مقدس با شرایط ویژه از طریق مزایده عمومی به‌صورت جداگانه یا یک‌جا به‌فروش رساند. متقاضیان شرکت در مزایده می‌توانند از تاریخ درج آگهی لغایت پایان وقت اداری (ساعت 14:45) روز چهارشنبه با مراجعه به دفتر مرکزی شرکت، نسبت دریافت اوراق شرکت در مزایده اقدام نمایند. ضمنا تاریخ بازگشایی پاکت‌های مزایده روز دوشنبه مورخ 29/ 09/ 1400 در محل شرکت انجام خواهد شد.

شپاس: شرکت نفت پاسارگاد در اطلاعیه‌‌‌ای تحت عنوان «شفاف‌‌‌سازی در خصوص شایعه، خبر یا گزارش منتشر شده» اعلام کرد که پیرو گزارش منتشر شده در پایگاه خبری کدال مبنی بر علل کاهش تولید و فروش محصول 70/ 60 به استحضار می‌‌‌رساند فروش محصول 70/ 60 فله و بشکه در قیاس با سال گذشته روند کاهشی داشته که دلیل آن تغییر تقاضای بازار/ مشتریان جهت برداشت محصولاتی همچون AC30 فله و بشکه، AC40 فله و 70/ 60 جامبوبگ بوده است. البته به این نکته نیز باید توجه کرد که برآیند تولید و فروش در مهر ماه سال‌جاری در مقایسه با سال گذشته روندی مثبت و روبه‌رشد بوده که حاکی از تعامل با مشتریان است. روند تولید مظروف بشکه به دلیل وضع مقررات در کشورهای مقصد با رویکرد حفظ و رعایت قوانین زیست‌محیطی با کاهش مواجه خواهد بود که شرکت نفت پاسارگاد در تلاش برای استفاده از سایر شیوه‌‌‌های بسته‌‌‌بندی نوین است.

زاگرس: شرکت پتروشیمی زاگرس از توقف بخشی از فعالیت‌های شرکت خبر داد. در اطلاعیه شرکت آمده است که در اجرای مفاد ماده 13دستورالعمل اجرایی افشای اطلاعات شرکت‌های ثبت شده نزد سازمان بورس و اوراق بهادار، با عنایت به اعلام شرکت ملی صنایع پتروشیمی و همچنین شرکت ملی گاز در خصوص کاهش سهم مصرف مجتمع‌‌‌های پتروشیمی به دلیل محدودیت گاز و در نهایت قطعی بخشی از گاز ورودی به شرکت، واحد اول تولیدی این شرکت تا اطلاع ثانوی به دلیل قطع گاز از سرویس خارج شده است که در این راستا طبق برنامه‌‌‌ریزی به عمل آمده، شرکت همزمان اقدام به شروع تعمیرات دوره‌‌‌ای واحد اول تولیدی کرده است. بنابراین به محض رفع محدودیت گاز و اتمام تعمیرات دوره‌‌‌ای و شروع مجدد تولید موضوع از طریق سامانه کدال اطلاع‌رسانی خواهد شد. مبلغ درآمدهای عملیاتی سال مالی گذشته 3/ 14هزار میلیارد تومان و آخرین درآمد بخش متوقف شده برای یک سال مالی 5/ 6هزار میلیارد تومان بوده است.

لوتوس: شرکت تامین سرمایه لوتوس پارسیان در خصوص تغییرات سود (زیان) عملیاتی در مقایسه با دوره مشابه سال قبل اعلام کرد که در دوره 9 ماهه منتهی به 30/ 07/ 1400 این شرکت، به دلیل افزایش میزان تعهد پذیره‌‌‌نویسی و بازارگردانی اوراق بهادار و همچنین افزایش حجم صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت مدیریت، درآمدهای کارمزدی شرکت افزایش یافته و منابع ناشی از این افزایش موجب افزایش درآمدهای سرمایه‌گذاری نیز شده است. مجموع این عوامل موجب افزایش 45‌درصدی سود عملیاتی 9ماهه سال‌جاری این شرکت نسبت به دوره مشابه سال قبل شده است.

بگیلان: شرکت توسعه مسیر برق گیلان در خصوص تغییرات سود بالای 30‌درصدی سود عملیاتی شرکت برای 6 ماهه نخست سال نسبت به دوره مشابه سال قبل اعلام کرد که از تاریخ 11/ 03/ 1400 سقف نرخ خرید انرژی در بازار عمده‌‌‌فروشی برق ایران از 60 تومان به ازای هر کیلووات ساعت به 2/ 64 تومان افزایش یافت. همچنین بر اساس آیین‌‌‌نامه اجرایی تبصره 14 ماده واحده قانون بودجه سال 1400 کل کشور قیمت سوخت تحویلی به نیروگاه‌‌‌ها 10 تومان به ازای هر مترمکعب گاز یا لیتر گازويیل تعیین و به علاوه کسر درآمد ناشی از هزینه غیر‌نقدی سوخت نیز حذف شده است. علاوه بر این به‌واسطه نیاز شبکه میزان خالص فروش برق از 7095251 مگاوات ساعت در سال مالی قبل به 7626689 مگاوات ساعت در سال مالی منتهی به 31/ 06/ 1400 افزایش یافته که متاثر از عوامل برشمرده در فوق، سود عملیاتی شرکت در 6 ماهه نخست سال نسبت به قبل بیش از 30‌درصد رشد داشته است.

ورازی: شرکت بیمه رازی توضیحاتی در مورد صورت‌های مالی 6 ماهه حسابرسی شده سال مالی 1400 ارايه کرد. در بخشی از این توضیحات شرکت دلایل افزایش 119‌درصدی سود خالص شرکت نسبت به دوره 6ماهه سال قبل را اینگونه اعلام کرده است: در دوره 6ماهه سال 1399 بابت ابطال قرارداد فروش 5‌درصد سهام بانک آینده مبلغ 280‌میلیارد تومان هزینه غیر‌عملیاتی تحت‌عنوان هزینه ابطال قرارداد شناسایی شده بود و به همین دلیل عملکرد شرکت در دوره 6ماهه سال 1399 با زیان مواجه شد. با مشاهده ترکیب پرتفوی سال‌جاری شرکت بیمه رازی و ورود به حوزه‌‌‌های جدیدی از بازار بیمه‌‌‌گری، مشخص می‌شود که فعالیت بیمه‌‌‌گری شرکت وضعیت مناسب‌‌‌تری نسبت به قبل داشته است.

همچنین شرکت اعلام کرد که تغییرات بااهمیت نسبت به صورت‌های مالی 6 ماهه حسابرسی نشده به شرح ذیل است:

افزایش 99‌درصدی درآمد سرمایه‌گذاری از محل منابع بیمه‌‌‌ای

کاهش 166‌درصدی سایر درآمدها و هزینه‌‌‌های عملیاتی

کاهش 100‌درصدی هزینه‌‌‌های مالی

کاهش 21‌درصدی سایر دارایی‌‌‌ها

کاهش 44‌درصدی بدهی به بیمه‌‌‌گذاران و نمایندگان و افزایش 50‌درصدی بدهی به بیمه‌‌‌گران و بیمه‌‌‌گران اتکایی

تمحرکه: شرکت ماشین‌‌‌سازی نیرو محرکه اعلام کرد که با عنایت به قراردادهای منعقده شرکت آگاهان ارقام نگار با شرکت ماشین‌‌‌‌‌‌سازی نیرو محرکه و به دلیل عمل نکردن شرکت ماشین‌‌‌سازی نیرو محرکه به تعهدات خود مبنی بر پرداخت مبلغ قرارداد، شرکت آگاهان ارقام نگار طی دو شکایت خواهان دریافت مبلغ قراردادهای منعقد شده به همراه هزینه‌‌‌های وکالت و دادرسی و تاخیر تادیه با توجه به تورم بانک مرکزی بود که بعد از مذاکرات طرفین دعوی، در حضور کارشناسان رسمی دادگستری و بعد از توافق و مصالحه طرفین و با پرداخت اصل مبلغ قرارداد طی یک پیش‌پرداخت و چهار فقره چک، شرکت آگاهان ارقام رضایت خود را مبنی بر خاتمه پرونده‌‌‌ها اعلام کرد و مراحل اداری و قانونی آن از طریق مراجع محترم قضایی انجام شده است.

منبع: دنیای اقتصاد

مطالعه بیشتر: پیش‌بینی بورس امروز 10 آذر / دی ماه بازار رشد می‌کند؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد