بخشنامه مالیاتی جدید برای لوکس سواران/ نحوه رسیدگی به اعتراضات

بخشنامه مالیاتی جدید برای لوکس سواران/ نحوه رسیدگی به اعتراضات

ريیس سازمان امور مالیاتی یکم آذر ماه در بخشنامه‌ای به ادارات کل امور مالیاتی نحوه رسیدگی به اعتراضات دارندگان خودروهای گران قیمت را ابلاغ کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، مالیات سالانه خودرو یک پایه مالیات بر دارایی است که ذیل دسته مالیات بر ثروت و با هدف کاهش فاصله طبقانی و کسب درآمد برای دولت چند سالی است که در قانون بودجه دیده شده است، به گونه‌ای که ابتدا قانون بودجه سال 1399 اولین بستر طرح و تصویب مالیات سالانه خودروهای گران قیمت بود. در قانون بودجه سال 1399 کشور اخذ مالیات سالانه از خودروهای سواری و وانت دوکابین با ارزش 700 میلیون تومان و بیشتر لحاظ شد؛ اما دولت دوازدهم، عزم و اراده‌ای بر اجرای این قانون نداشت و عملا وصول مالیات از این بخش، صفر ریال بود.

با روی کار آمدن دولت سیزدهم، این مساله مورد توجه تیم اقتصادی دولت قرار گرفت و در نهایت مقررات تعیین شده در بند (ش) تبصره (6) قانون بودجه سال 1400، مالکان انواع خودروهای سواری و وانت دو کابین که در ابتدای سال 1400 مالک خودروی مزبور بوده‌اند، مشمول مالیات شدند که بر همین اساس اعلام شد که اشخاص حقوقی غیردولتی به ازای هر خودروی با ارزش روز بالاتر از یک میلیارد تومان و اشخاص حقیقی که مجموع ارزش خودروهای خود و فرزندان کمتر از 18 سال تحت تکفل خود بالای یک میلیارد تومان باشد، باید مالیات بپردازند.

بررسی‌های سازمان امور مالیاتی نیز نشان داد که در مجموع 550 هزار خودرو مشمول این مالیات شده اند که صاحبان آنها باید 5,600 میلیارد تومان مالیات بپردازند؛ در همین راستا نیز اعلام شد که تا اسفند سال گذشته 2000 نفر از صاحبان این خودروها معادل 12 میلیارد تومان مالیات پرداخت کرده اند.

با ورود به سال 1401، در قانون بودجه باز هم به دریافت مالیات از لوکس سواران تاکید شد که بر این اساس مقرر شد کلیه اشخاص حقوقی و حقیقی مالیات سالانه خودروهای مشمول خود و فرزندان کمتر از 18 سال و محجور تحت تکفل را مطابق نرخ‌های مندرج در این آيین نامه، حداکثر تا پایان بهمن ماه سال 1401 پرداخت کنند. در این قانون تاکید شد که اگر اشخاص مشمول، تا پایان بهمن ماه سال 1401 نسبت به پرداخت مالیات متعلقه اقدام نکنند، سازمان امور مالیاتی می‌تواند با مطالبه سیستمی و از طریق عملیات اجرایی موضوع فصل نهم باب چهارم قانون، مالیات متعلق را وصول کند.

در همین راستا نیز مرداد ماه سال جاری سازمان امور مالیاتی در اطلاعیه‌ای تاکید کرد که خودروهای میلیاردی با مجموع ارزش بیش از یک میلیارد تومان که برای آنها برگ اجرایی پرداخت مالیات صادر شده است، یک ماه برای پرداخت مالیات فرصت دارند.

در این بین، مشمولان پرداخت مالیات مذکور، اعتراضاتی در خصوص نحوه محاسبه ارزش خودروی خود که سازمان امور مالیاتی از آن تحت عنوان خودروی گران قیمت یاد کرده بود، داشتند و تمایلی به پرداخت مالیات نداشتند.

نحوه رسیدگی به اعتراض دارندگان خودروهای لوکس

بر همین اساس نیز داوود منظور ريیس سازمان امور مالیاتی یکم آذر ماه در بخشنامه‌ای به ادارات کل امور مالیاتی نحوه رسیدگی به اعتراضات دارندگان خودروهای گران قیمت را ابلاغ کرد که در این بخشنامه موضوعاتی همچون کاهش ارزش خودرو بر اثر آتش سوزی، تصادف، خرابی خودرو، سرقت و ... از تاریخ تعلق مالیات یعنی اول فروردین 1400 مورد توجه قرار گرفته است.

در این بخشنامه آمده است: پیرو بند (7) دستورالعمل شماره 200/1401/523 مورخ 1401/02/10، در ارتباط با رسیدگی به اعتراض مالکان خودروهای با مجموع ارزش بیش از ده میلیارد ریال موضوع بند (ش) تبصره (6) قانون بودجه سال 1400 کل کشور و نظر به سوالات و ابهامات مطرح شده در خصوص نحوه رسیدگی به اعتراضات واصله در هیات‌های حل اختلاف مالیاتی در اجرای مقررات ماده 216 قانون مالیات‌های مستقیم، مقرر می‌دارد:

1- با اتخاذ ملاک از دادنامه شماره 140109970905811237 مورخ 1401/07/19 هیات عمومی دیوان عدالت اداری، در موارد اعتراض به برگ اجرایی ادارات وصول و اجرا ضمن ابطال اقدامات اجرایی پرونده را برای رسیدگی به اعتراض مودی به هیات‌های حل اختلاف مالیاتی ارجاع دهند.

2- هیاتهای حل اختلاف مالیاتی موضوع تبصره (1) ماده (216) قانون مالیات‌های مستقیم، در مقام هیات حل اختلاف مالیاتی بدوی نسبت به رسیدگی به شکایت مودی و صدور رای اقدام نمایند. در صورت اعتراض مودی به رای صادره مطابق مقررات ماده (247) قانون مالیات‌های مستقیم موضوع قابل رسیدگی در هیات تجدید نظر قانون مالیات‌های مستقیم خواهد بود. فرآیندهای مرتبط از طریق ادارات وصول و اجرا و مدیریت دادرسی مالیاتی پشتیبانی خواهد شد.

3- در مواردی که اعتراض مودی به تغییر ارزش خودرو به دلیل بروز حوادثی از قبیل سیل، زلزله، آتش سوزی، تصادف، خرابی اتومبیل و ... باشد هیات‌های حل اختلاف مالیاتی در اجرای ماده 11 آيین نامه اجرایی بند یاد شده به موضوع رسیدگی و پس از تعیین ارزش روز خودروی مورد نظر (حادثه دیده) در ابتدای سال 1400، نسبت به تعیین مالیات و صدور رای اقدام نمایند.

تبصره- در موارد اعتراض مالک مبنی بر سرقت خودرو و یا از بین رفتن کامل آن بر اساس، سوانح، تا قبل از تاریخ تعلق مالیات (1400/01/01) در صورت ارايه مستندات و احراز آن توسط هیات مالیات تعیین شده قابلیت رفع تعرض خواهد داشت.

4- در مواردی که مالکان خودروها به ارزش خودرو فارغ از بند (2) و از جهت متناسب نبودن ارزش تعیین شده با توجه به نوع تیپ، مدل، حجم موتور سال ساخت و ... معترض باشند هیات‌های حل اختلاف مالیاتی مراتب را با ذکر نوع تیپ، مدل، حجم موتور و سال ساخت خودرو از معاونت حقوقی و فنی مالیاتی استعلام و پس از کسب نظر معاونت مذکور نسبت به صدور رای اقدام نمایند. در اجرای این بند چنانچه نظر معاونت حقوقی و فنی مالیاتی تعدیل ارزش خودرو باشد ضمن اعلام نتیجه به هیات، مراتب به معاونت فناوری‌های مالیاتی اعلام تا معاونت مزبور ارزش تعدیل شده خودرو را در محاسبات منظور نماید و در مورد پرونده‌های مالیاتی مربوط که مالیات آنها پرداخت نشده است، با ارزش جدید اقدام شود.

5- ملاک مالکیت خودرو مشخصات مالک مندرج در شناسنامه خودرو صادره توسط نیروی انتظامی (برگ سبز) در ابتدای سال 1400 است.

6- پس از صدور رای هیات و قطعیت مالیات در صورت عدم پرداخت مالیات متعلق مجددا برگ اجرایی صادر و اقدامات اجرایی برای وصول مالیات مطابق مقررات ادامه خواهد یافت.

7- مرجع رسیدگی به اعتراض مالکان مزبور پس از قطعیت در خصوص اقدامات اجرایی، هیات موضوع ماده 216 قانون مالیات‌های مستقیم است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد