رشد 8 هزار و 991 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به 24 هزار میلیارد تومان نزدیک شد

رشد 8 هزار و 991 واحدی شاخص بورس تهران/ ارزش معاملات دو بازار به 24 هزار میلیارد تومان نزدیک شد

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات امروز با رشد 8991 واحد روبه‌رو شد.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، بورس اوراق بهادار تهران امروز با روند مثبت شروع کرد، به گونه‌ای که شاخص کل در پایان معاملات با رشد 8991 واحد به رقم یک میلیون و 150 هزار و 217 واحد رسید، اما شاخص کل با معیار هموزن 900 واحد کاهش یافته و به رقم 376 هزار و 328 واحد رسید.

ارزش بازار در بورس اوراق بهادار تهران به بیش از 4 میلیون و 591 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در بورس تهران بیش از 6.4 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 498 هزار فقره معامله و به ارزش 4750 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

معاملات فرابورس هم امروز به بیش از 19 هزار و 223 میلیارد تومان رسید یعنی در دو بازار بورس و فرابورس امروز بیش از 23 هزار و 974 میلیارد تومان داد و ستد صورت گرفت.

امروز شاخص کل و شاخص قیمت با نگاه وزنی ـ ارزشی 0.79 درصد رشد کرد همچنین شاخص کل و شاخص قیمت با معیار هموزن 0.24 درصد کاهش یافت.

شاخص آزاد شناور 0.53درصد رشد کرد، شاخص بازار اول بورس 0.1 درصد ارتقاء یافت و شاخص بازار دوم بورس 0.42 درصد تقویت شد.

امروز نمادهای گل‌گهر، شستا، فولاد مبارکه، ملی مس ایران، پالایش نفت اصفهان و ایران‌خودرو بیشترین اثر تقویتی در شاخص بورس تهران داشتند و نماد بانک پاسارگاد بیشترین اثر کاهشی در شاخص بورس را داشته است.

نمادهای پرتراکنش امروز شامل غذایی کوروش، لیزینگ کارآفرین، پارس‌خودرو، پالایش نفت اصفهان، ایران‌خودرو، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی و پالایش نفت تهران بوده‌اند.


نقشه معاملات امروز بورس تهران

امروز در فرابورس ایران شاخص کل 23 واحد رشد کرده و به رقم 17 هزار و 457 واحد رسید.

ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک میلیون و 160 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران امروز در فرابورس بیش از 1.6 میلیارد سهام حق‌تقدم و اوراق مالی در قالب 244 هزار فقره معامله و به ارزش 19 هزار و 223 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

امروز نمادهای صنعتی مینو، ذوب‌آهن، فولاد هرمزگان، سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی، مادیران و نیروی برق دماوند به ترتیب بیشترین اثر تقویتی در شاخص فرابورس را داشتند و نماد مدیریتی انرژی امیدتابان حور، بیشترین اثر کاهشی در شاخص فرابورس را داشته است.


وضعیت امروز پالایشی یکم

خریداران صندوق پالایش یکم بعد از 9 ماه به جای سود کردن هنوز با 26 درصد زیان اصل سرمایه خود مواجهند،‌ در حالی که مقامات دولتی بارها قول دادند که زیان آنها را جبران خواهند کرد.

نمادهای پرتراکنش در فرابورس شامل کشاورزی و دامپروری ملارد شیر، چوب خزرکاسپین، پتروشیمی ارومیه، صنایع روی ایرانیان، ذغال‌سنگ پروده طبس، توسعه و عمران استان کرمان و سرمایه‌گذاری پویا بوده‌اند.

به گزارش فارس، این هفته عرضه اولیه سهام شرکت گروه مدیریت ارزش سرمایه صندوق بازنشستگی کشوری با نماد و مدیر در روز چهارشنبه انجام می‌شود که طی این اتفاق یک میلیارد و 350 میلیون سهم معادل 15 درصد از سهام شرکت برای اولین بار در بورس عرضه می‌شود.


روند یکساله شاخص بورس تهران

کارشناسان بازار سرمایه می‌گویند با توجه به ریزش بازار در 9 ماه گذشته اکثر سهام موجود در بازار ارزنده شده اما در عین حال هشدار می‌دهند سرمایه‌گذاری در بازار همراه با ریسک و سود و زیان است بنابراین باید با مطالعه، مشورت با افراد امین و کاردان و از محل پس‌انداز در یک برنامه حداقل یکساله در بورس سرمایه‌گذاری کنند تا مجبور نشوند دارایی خود را با ضرر بفروشند.

باید از سرمایه‌گذاری در بورس سود برده و آنگاه سهام خود را به فروش رسانند. به هر حال بازار سرمایه به یکی از بازیگران اصلی اقتصاد تبدیل شده و در زمانی سهم بورس از تامین مالی اقتصاد حدود 15 درصد بود، الان این سهم به حدود 40 درصد رسیده است و بازار سرمایه میزبان 57 میلیون ایرانی شده است بنابراین قوانین بازار سرمایه هم باید متناسب با بزرگ شدن حجم بازار و تعداد زیادی از بازیگران باید تغییر پیدا کند.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد