حال ناخوش صنعت مبل / درد اصلی تولیدکنندگان چیست؟

حال ناخوش صنعت مبل / درد اصلی تولیدکنندگان چیست؟

نمایشگاه بین‌المللی تهران در روزهای پایانی تیر ماه میزبان سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صادرات صنعت مبل با مشارکت...

سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صادرات صنعت مبل از تاریخ 23 الی 26 تیرماه برگزار شد. نمایشگاهی که رنگ و لعاب آن در برخی سالن‌ها چشم هر مخاطبی را به خود خیره می‌کرد اما در برخی از سالن‌ها خبری از تشریفات نبود.

دکور برخی از غرفه‌ها جلوه بیشتری به این نمایشگاه می‌داد. میزان بازدید از نمایشگاه مبل اما چنگی به دل نمی‌زد! با وجود اینکه از شدت کرونا کاسته شده بود این میزان مراجعه‌کننده عجیب به نظر می‌رسد.

 گسترش نیوز به بهانه برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین‌المللی صادرات صنعت مبل به گفت‌وگو با تعدادی از فعالان این حوزه پرداخت.

10 درصد افزایش نرخ در سال 1401

محمدرضا فروتن یکی از فعالان صنعت مبل در خصوص چالش‌های تولید اظهارکرد: متاسفانه کاهش تقاضا بسیار چالش بزرگی است. همچنین تامین مواد اولیه و تغییر نرخ لحظه آن نیز از مشکلات مهم این صنف است.

وی در ادامه پیرامون وضعیت سهم بازار و تولیدات خود گفت: وضعیت مطلوبی داریم و مشتریان از میزان تنوع و کیفیت محصولات رضایت دارند.

این فعالان حوزه مبل با اشاره به وضعیت صادرات بیان کرد: ما به کشور عراق صادرات داریم اما مدتی است به علت مشکلات موجود میزان آن محدود شده است.

وی همچنین در خصوص میزان افزایش نرخ در امسال گفت: با توجه به گرانی مواد اولیه تنها 10 درصد از ابتدای سال افزایش نرخ داشتیم اما این میزان به نسبت هزینه‌های تولید بسیار کم است.

فروتن در پایان با بیان اینکه در گذشته برگزاری نمایشگاه تاثیرات مثبت بیشتری بر وضعیت این صنف داشت، افزود: در دو سال اخیر بعلت شیوع کرونا و افزایش قیمت‌ها نمایشگاه اثرگذاری قبل را ندارد.

صادرات هم قدم با تولید جلو می رود

کامل درستان نیز یکی دیگر از فعالان این حوزه در خصوص صادرات محصولات خود اظهارکرد: بخش صادرات ما همپای تولید و فروش داخل ما کار می‌کند. دو فود کورت بزرگ در آلمان و 3 رستوران با سبک‌های متفاوت در کانادا تجهیز کردیم. درحال‌حاضر مشغول به مجهز کردن 2 هتل در گرجستان نیز هستیم. میزان صادرات به قطر و عمان نیز بسیار خوب است.

وی همچنین میزان تولید شرکت خود را حدود 2 هزار صندلی و میز اعلام کرد و افزود: تولیدات ما بسته به رستوران یا ارگان مورد نظر متفاوت است. تلاش ما بر این است که محصولات تکراری در بازار نداشته باشیم و هر فصل 3 مدل صندلی به سبد محصولات خود اضافه می‌کنیم که از گردانه بازار هیچوقت حذف نشویم.

درستان با اشاره به چالش‌های تولید، گفت: یکی از چالش هایی که هر تولیدکننده‌ای با آن سر و کار دارد، نرخ مواد اولیه است. به دلیل تحریم و تغییر نرخ دلار هیچ وقت نمی‌توانیم لیست نرخ مشخصی داشته باشیم. اگر وزارت صمت بتواند کنترل نرخ مواد اولیه را به‌دست گیرد همه تولیدکنندگان می‌توانند خدمات خوبی به مشتریان بدهند. مالیات نیز موضوع دیگری است که چالش زیادی برای ما ایجاد می‌کند که منجر به اخراج کارگر یا کاهش تولید می‌شود.

وی با اشاره به مشکلات تامین پارچه گفت: زمانیکه کشوری تحریم است قطعا واردات آن نیز دچار مشکل می‌شود. سعی می‌کنیم تا حد امکان از پارچه‌های با کیفیت ایرانی استفاده کنیم ولی در برخی از موارد با نظر خود مشتری از پارچه‌های ترک یا چینی موجود در بازار استفاده می‌کنیم

این فعال حوزه مبلمان در پایان با بیان اینکه شرکت در نمایشگاه تاثیر مثبتی برای شرکت‌کنندگان دارد، اظهار کرد: وجود نمایشگاه اتفاقی خوب برای برندی است که در آن حضور دارد. در نمایشگاه از آخرین محصول تولیدی رونمایی می‌شود و حضور با قدرت برند در بازار به نوعی به مشتریان اعلام می‌شود.

پول خوب می‌گیرند اما خدمات نمی‌دهند!

سعید رمضانی از دیگر فعالان حوزه مبلمان نیز به بیان چالش‌های موجود در مسیر تولید پرداخت و گفت: وضعیت تولید ما با توجه به افزایش نرخ اولیه که چرم طبیعی است با مشکل رو به رو شده است. افزایش قیمت‌ها و کاهش تقاضا نیز از دیگر مشکلات ما است.

این فعال صنعت مبلمان در خصوص برگزاری نمایشگاه گفت: انتقاد من از نحوه برگزاری نمایشگاه است. با توجه به نمایشگاه هایی که در کشورهای خارجی برگزار می‌شود، این نمایشگاه بسیار ضعیف است و سالن‌ها مناسب نیست. با توجه به مبلغی که برای اجاره غرفه‌ها می‌گیرند، پاسخگوی مشکلات نیستند. بسیاری از محصولات ما در نمایشگاه به دلایلی خراب می‌شود. سیستم سرمایشی نیز در بیشتر موارد مشکل دارد.

وی با بیان اینکه متاسفانه زمینه صادرات برای ما فراهم نیست، افزود: چندین سال است که صادرات نداریم. درحال‌حاضر با نرخ دلار و بالا بودن هزینه تولید صادرات به صرفه نیست.

این فعال حوزه مبلمان در پایان تاثیر نمایشگاه بر این صنعت را مثبت دانست و تصریح کرد: برگزاری نمایشگاه خوب است به شرطی که بتوانند از کشورهای هدف برای صادرات دعوت کنند تا کالا‌ها دیده شود. وضعیت صادرات برای صنعت مبلمان فاجعه است.

شیشه؛ ماده اولیه‌ای نایاب

سامان نجفی نیز یکی از تولیدکنندگان مبلمان شیشه‌ای منزل و ادرات در خصوص میزان تولید و چالش‌های موجود اظهار کرد: تلاش ما این است که با همکاری با تامین کنندگانی که در صنعت شیشه، تراش کاری و... فعالیت دارند، مواد اولیه‌ای را تولید و صنایع دیگری را در این چرخه دخیل کنیم. با این کار به نوعی اشتغالزایی غیر مستقیم خواهیم داشت. متاسفانه اکنون در صنعت شیشه تحولاتی ایجاد شده است که این محصول را به یک ماده اولیه نایاب تبدیل کرده و تامین کردن قطعات شیشه‌ای با مشکلات زیادی همراه است. تنوع محصولات بسیار پایین است و تولیدکنندگان با ضخامت‌های مورد نظر شیشه تولید نمی‌کنند در نتیجه تلاش ما تقویت زنجیره تامین است.

وی درباره سهم بازار از محصولات خود گفت: درحال‌حاضر در صنعت مبلمان، ما تنها تولیدکننده مبل تمام شیشه‌ای هستیم در نتیجه رقیب نداریم و وضعیتمان مطلوب است.

این فعال صنعت مبلمان در پایان تاثیر نمایشگاه بر این صنعت را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تامین کردن قطعات شیشه‌ای با مشکلات زیادی همراه است. تنوع محصولات بسیار پایین است و تولیدکنندگان با ضخامت‌های مورد نظر شیشه تولید نمی‌کنند در نتیجه اولویت ما گسترش زنجیره تامین است. درحال‌حاضر میزان تقاضا مطلوب است و بازدیدکنندگان نمایشگاه از تولیدات ما استقبال کردند.

تامین اجتماعی خدمات ندهد، بهتر است

محمدی از فعالان این حوزه با بیان هدف از شرکت در این نمایشگاه اظهار کرد: هدف ما از شرکت در نمایشگاه مبلمان این است که تولیدات جدید خود را معرفی کنیم. بازخوردی که سال‌های قبل از کرونا داشتیم بیشتر بود اما به بعد از نمایشگاه امیدوار هستیم.

وی با اشاره به سهم بازار خود گفت: در مبلمان اداری یکی از برندهای شناخته شده هستیم و تقاضای خوبی از محصولات ما می‌شود.

این فعال صنعت مبلمان در خصوص میزان صادرات نیز گفت: محصولات ناهار خوری و تجهیزات تالار پذیرایی را به کشور عراق صادر می‌کنیم.

محمدی با اشاره به چالش‌های تولید در این حوزه بیان کرد: تنها مشکل ما در تولید تامین مواد اولیه است. خدماتی که ادعا می‌شود بانک‌ها برای حمایت از تولید ارايه می‌دهند، اصلا این گونه نیست. سنگ اندازی که شرکت‌های دولتی مانند تامین اجتماعی دارند بزرگ‌ترین دغدغه ما است. در تامین اجتماعی متاسفانه خدمات خوبی دریافت نمی‌شود. اگر پرداخت‌های سنگین بیمه نباشد و به خودمان واگذار کنند، بهتر پیش می‌رود.

این فعال صنعت مبلمان در پایان پیرامون میزان افزایش نرخ در سال جدید اظهار کرد: به تناسب افزایش نرخ مواد اولیه و به گونه‌ای که به مصرف کننده فشار وارد نشود افزایش نرخ جزيی داده شده است. کارهای ما با حداقل سود عرضه می‌شود.

کلام آخر

در گفت‌وگو با تولیدکنندگان فعال در حوزه مبلمان به این نتیجه رسیدیم که تامین مواد اولیه و هزینه‌های سنگین آن یکی از اصلی‌ترین چالش‌ها است. از سوی دیگر تقاضای کم به دلیل مشکلات اقتصادی درد دیگری است که به جان تولیدکنندگان افتاده است. این چرخه مدت‌ها است که به این شکل می‌چرخد، تولیدکننده هر روز نگران فروش محصول و خریدار نگران قیمت ها!

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد