آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی ایران بالاتر از میانگین جهانی است

آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی ایران بالاتر از میانگین جهانی است

مدیرعامل برق حرارتی گفت: میانگین رقم آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی دنیا در فصل تابستان حدود 95 درصد است، اما این رقم در کشورمان به 98 درصد افزایش می‌یابد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از وزارت نیرو، "عبدالرسول پیشاهنگ" در همایش مشترک وزارتخانه‌های نیرو، کشور و صمت با استانداران و مدیران صنعت برق کشور با اشاره به اینکه ظرفیت نیروگاه‌های کل کشور به 91 هزار مگاوات رسیده است، گفت: در حال حاضر 74 هزار مگاوات از این ظرفیت در اختیار نیروگاه‌های حرارتی است که این واحدها نقش مهمی در تامین برق مورد نیاز مشترکان و پایداری و امنیت شبکه بر عهده دارند.

وی با اشاره به آمادگی کامل نیروگاه‌های حرارتی کشور برای تولید برق پایدار در روزهای پیک مصرف، ادامه داد: میانگین رقم آمادگی تولید نیروگاه‌های حرارتی دنیا در فصل تابستان حدود 95 درصد است ولی ضریب آمادگی نیروگاه‌های حرارتی کشورمان در فصول گرم سال با تلاش فعالان این عرصه به 98 درصد افزایش می‌یابد.

پیشاهنگ با اشاره به برنامه دولت سیزدهم برای رفع ناترازی تولید و مصرف برق در کشور، گفت: از ابتدای شروع به کار دولت برنامه‌ریزی مدونی به منظور احداث 15 هزار مگاوات نیروگاه حرارتی جدید با محوریت شرکت برق حرارتی و افزایش 10 هزار مگاواتی ظرفیت نیروگاه‌های بخش صنایع در دستور کار قرار گرفته است که تاکنون 33 واحد جدید نیروگاهی وارد مدار شده است.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی اضافه کرد: در میان این پروژه‌ها تعداد 12 طرح مربوط به بخش بخار واحدهای سیکل‌ترکیبی است که با ظرفیت یک‌هزار و 976 مگاوات در حال تولید برق هستند و افتتاح آن‌ها سالانه منجر به صرفه‌جویی سه میلیارد لیتری مصرف سوخت شده است.

وی با اشاره به اینکه برای پیک تابستان سال گذشته 94 هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته بود، گفت: به منظور افزایش آمادگی نیروگاه‌های حرارتی برای پیک تابستان امسال نیز 100 هزار مگاوات برنامه تعمیراتی در دستور کار قرار گرفته است که طی چند روز آینده با اتمام اقدامات پیش‌بینی شده در این بخش رکورد جدیدی در زمینه انجام تعمیرات نیروگاه‌های حرارتی به ثبت خواهد رسید.

پیشاهنگ تعمیرات و توسعه نیروگاه‌های حرارتی را مرهون منابع و نیروی انسانی ممتاز صنعت برق برشمرد و گفت: با تلاش پرسنل فعال در این عرصه هم‌اکنون نیمی از نیروگاه‌های کشور ساخت داخل است و تنها در سال گذشته 100 هزار قطعه نیروگاهی در داخل کشور ساخته شده است. همین اقدامات منجر شده است تا حتی در نیروگاه‌هایی که ساخت داخل نبوده نیازی به تامین قطعات از خارج کشور نداشته باشیم.

مدیرعامل شرکت برق حرارتی تاکید کرد: متخصصان داخلی کشورمان در صنعت برق حرارتی سال گذشته موفق شدند چهار رکورد جدید را در زمینه افزایش ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی، انجام تعمیرات نیروگاهی، نصب و راه‌اندازی واحدهای جدید و تولید برق حرارتی به ثبت برسانند که در تلاشیم امسال نیز رکوردهای جدیدی در این زمینه به ثبت برسانیم.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد