رکورد ساخت واحدهای بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شکسته شد

رکورد ساخت واحدهای بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شکسته شد

وزیر نیرو با بیان این که رکورد ساخت واحدهای بخار نیروگاه سیکل ترکیبی شکسته شد، گفت: پیشرفت امروز صنعت برق قابل قیاس با وضعیت ابتدای انقلاب نیست.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری فارس، علی‌اکبر محرابیان وزیر نیرو، امروز در همایش دستگاه‌های اجرایی به منظور تامین پایدار برق اظهار داشت: مهمترین استراتژی دشمن در طول سال‌های اخیر ناامید کردن مردم و مسيولان در مقابل دستاوردهای انقلاب اسلامی است.

وزیر نیرو با اشاره به دستاوردهای انقلاب اسلامی بیان کرد: در صنعت برق موقعی که ما امروز را با ابتدای انقلاب مقایسه می‌کنیم، متوجه اشتباه بودن این قیاس می‌شویم زیرا پیش از انقلاب ما چیزی از خودمان نداشتیم.

وی با اشاره به وضعیت کنونی صنعت برق گفت: امروز در این‌ صنعت پیشرفته کدام علم رو و فناوری است که در اختیار ایرانی‌ها نباشد.

محرابیان گفت: یکی از فناوری‌‌های روز پرده شاتل دوریین است که در یک ثانیه 24 بار باز و بسته می‌شود، من این رو مقایسه می‌کنم با توربین که جمهوری اسلامی ایران کشوری پیشرو در این زمینه است.

وی افزود: در توربین عضوی هست که چرخش دارد و وزن آن تا 60‌ تن می‌رسد و در مدت یک‌دقیقه 3000 دور می‌چرخد و در یک ثانیه 50 مرتبه چرخش دارد.

محرابیان گفت: محفظه روتور تلورانس کمتر از یک میلیمتر دارد و متخصصان با در نظر گرفتن این اتفاق بدانند این عضو توسط ایرانی‌ها طراحی، ساخته و به اقصا نقاط دنیا صادر می‌شود.

وی افزود: این یک مثال در پیشرفت‌های ما طی سال‌های اخیر است و ببینید چه افتخاراتی در این کشور حاصل تلاش متخصصان در حال رقم‌خوردن است.

وزیر نیرو با قدردانی از تلاش دست‌اندرکاران صنعت برق گفت: در شروع فعالیت دولت، یک ناترازی قابل توجه در انرژی به دلیل عدم سرمایه‌گذاری به وجود آمد که از اردیبهشت تا شهریور 1400 زمینه قطعی برق را فراهم کرد.

وی با اشاره به برنامه‌ریزی در دو حوزه رشد تولید و مدیریت تقاصا گفت: مجموع ظرفیت نیروگاهی که تا پایان 1401 به مدار وصل شد 7054 مگاوات ظرفیت نیروگاه‌های حرارتی و تجدیدپذیر بود که به مدار متصل شد.

محرابیان در بیان اینکه 6864 مگاوات از این عدد نیروگاه حرارتی ساخته شده در کشور گفت: از سال 1393 تا نیمه اول 1400 به طور متوسط 1618 مگاوات است، اما در یک و نیم سال 6864 مگاوات نیرگاه ساخته شود.

وی افزود: 1316 مگاوات واحد بخار نیروگاه سیکل ترکیبی ساخته شد که رکورد قبلی 80 مگاوات بود که 2 میلیارد صرفه‌جویی برق به همراه داشت.

محرابیان گفت: سال گذشته پروژه‌های تبادل انرژی که با کشورهای همسایه به ثبت رسید 25 درصد ظرفیت موجود کل بوده و توافق‌نامه‌های خوبی در این حوزه به ثبت رسیده است.

وی ادامه داد: ما سال 1401 باید باید با 20 هزار مگاوات ناترازی دست و پنجه نرم می‌کردیم که 28 درصد اوج بار و کل تقاضا است و اگر بدون برنامه‌ریزی می‌خواستیم این مسيله را توزیع کنیم، باید 6 ساعت خاموشی به همه مشترکان می‌دادیم.

محرابیان در بیان تامین برق حوزه صنعت گفت: مطابق گزارش انجمن‌جهانی فولاد ما در تیر و مرداد معادل ژوين و ژولای سال گذشته به ترتیب 35 و 62 درصد افزایش توبید داشتیم و طبیعتا رشد تولید فولاد بدون تامین برق میسر نیست.

وی در بیان 140 اقدام طراحی شده برای سال 1402 افزود: ما باید همزمان با توطعه ظرفیت شبکه برق را نیز توسعه بدهیم و برای تابستان پروژه 47 پروژه به طور دقیق در دستور کار است و تا پایان خرداد تکمیل خواهد شد.

وزیر نیرو در بیان شیوه مدیریت مصرف انرژی گفت: در بخش اداری بر اساس عملکرد بسیار خوب سال گذشته ادامه خواهد شد.

این مقام مسيول گفت: مدیران ارشد صنعت برق بر اساس اقدامات انجان شده برای تامین بار رتبه‌بندی می‌شوند و عملکزدها به صورت عمومی منتشر خواهد شد.

وی افزود: مدل‌های ما برای بخش اداری سخت‌گیرانه است و مطابق دستورالعمل ارايه شد، باید عمل شود و از طرفی مولدهای تولید برق ادارات باید به مدار بیاید.

محرابیان با اشاره به مسيله صنعت گفت: تلاش می‌کنیم انرژی تامینی برای بخش برق حتی از سال گذشته بیشتر شود.

وی افزود: تمامی مشترکان‌صنعتی و صنفی صنعتی مستقر در خارج از شهرک‌های صنعتی محدودیت تامین برق ندارند.

محرابیان گفت: مشترکان حاضر در شهرک‌های صنعتی یک بعد از ظهر معادل تعطیلات روز جمعه مدیریت مصرف برق دارند و این 12 ساعت به صورت مشخص در طول دوره اعمال شده و ما حاضریم‌برای تشویق برق بیشتری در شیفت شب اعمال کنیم.

وی در بیان‌ آمار واحدهای بزرگ صنعتی گفت: ما سال گذشته متناسب با نیاز تولید صنایع انرژی تامین کردیم و این روند در سال جاری تداوم دارد.

محرابیان‌گفت: ما سال گذشته در جلسه سندیکای سیمان گفتیم با فرض عدم‌محدودیت انرژی چقدر می‌توانید تولید کنند، گفتند، ما برای 5 میلیون تن سیمان انرژی نیاز داریم و ما به اندازه تولید 5.3 میلیون تن انرژی تولید سیمان و کلینکر برق تامین کردیم.

محرابیان گفت: در بخش خانگی مدیریت مصرف به عهده مردم عزیز قرار گرفته و در سال جاری طرح پاداش صرفه جویی با برنامه‌ای بهتر از سال گذشته در دستور کار قرار گرفت.

وی گفت: ما بر اساس پیشرفته‌ترین مدل‌های اقتصادی مدل خود را تنظیم کردیم‌ که اگر خوب اطلا‌ع‌رسانی شود، بدون کاهش رفاه شاهد کاهش مصرف خواهیم بود.

این مقام مسيول گفت: این‌طرح از ساعت 24 روز 31 اردیبهشت شروع می‌شود و تا 4 ماه به ازای هر کیلووات ساعت صرفه‌جویی تا 2000 تومان پاداش پرداخت می‌شود.

وی گفت: بر اساس محاسبات در مناطق گرمسیر اگر یک خانواده از سه کولر یک کولر خاموش کند تا 1 میلیون تومان‌پاداش می‌گیرد.

محرابیان گفت: کار ما این است این طرح را به گوش مردم‌ برسانیم تا از این فرصت استفاده ویژه کند.

عضو کابینه دولت مردمی گفت: مدیران توزیع موظف هستند هر شهر با روش‌های تبلیغاتی این طرح را به گوش همه مردم برسانند.

وی تاکید کرد: این طرح در کنار صرفه‌جویی به رشد تولید و ارتقای رفاه مردم ختم خواهد شد.

محرابیان با اشاره به یکپارچه شدن مدیریت شبکه گفت: مدیریت شبکه برق یه صورت برنانه‌ریزی در سطح ملی در حال انجام است و هرگونه دخالت غیرتخصصی قانونا منع شده است و اگر مدیری تحت فشار کار غیر تخصصی کند، باید شورای امنیت کشور پاسخگو باشد.

وی افزود: مدیران باید در چهارچوب کمیته‌ها و جلسات با مدیریت استان باید برنامه‌های مدیریت مصرف را پیش ببرند.

محرابیان گفت: از استانداران خواهش می‌کنم، مصوبه ساعات اداری استان به طور دقیق اجرا شود و این مصوبه مزایای دیگری نیز دارد که در ترافیک و سایر موارد اجرا خواهد شد.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد