اختصاصی| ترانزیت گازويیل از خاک ایران برای یکماه به افغانستان آزاد می شود

اختصاصی| ترانزیت گازويیل از خاک ایران برای یکماه به افغانستان آزاد می شود

مشاور اقتصادی نماینده ایران در امور افغانستان در گفت‌وگو با فارس گفت: به درخواست مکرر مقامات افغانستان و برای کاهش بهای سوخت ترانزیت گازويیل از خاک ایران به مدت یکماه به افغانستان آزاد می‌شود.

محمدمهدی جوانمرد قصاب، مشاور اقتصادی نماینده ویژه ريیس‌جمهور در کشور افغانستان به خبرنگار سایت افغانستان خبرگزاری فارس گفت: بنا به درخواست مکرر مقامات طالبان ترانزیت گازويیل از خاک ایران به مدت یکماه به افغانستان آزاد شد.

وی گفت: از شنبه 8 مرداد ماه تا 7 شهریور ترانزیت گازويیل بنا به درخواست‌های مکرر مقامات دولت موقت طالبان با رعایت شرایط قبلی از جمله عدم ترانشیت در داخل خاک ایران آزاد خواهد شد.

جوانمرد قصاب توضیح داد: ترانزیت گازويیل از هر کشوری از خاک ایران به مقصد افغانستان طی مدت مذکور آزاد خواهد بود.

وی ادامه داد: پس از این یکماه اگر تمام شرایط فراهم شود و تولید داخلی در ایران به حد مطلوبی برسد، در حال برنامه‌ریزی برای تامین سوخت در کشور افغانستان هستیم.

وی با بیان اینکه تلاش داریم تولید شرکت‌های داخلی را در حوزه سوخت افزایش دهیم، تاکید کرد: برنامه ریزی انجام شده تا در صورت تحقق شرایط کلیه نیازهای سوخت افغانستان از طریق ایران تامین شود.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه ريیس‌جمهور ایران همچنین در خصوص قرارداد اخیر درباره فروش نفت به افغانستان با دولت ایران نیز گفت: این قرارداد با دولت ایران امضا نشده و مقامات طالبان در اعلامیه بعدی این موضوع را اصلاح کردند.

وی گفت: قرارداد فروش نفت با یک شرکت خصوصی داخلی امضا شده و این شرکت در تامین سوخت تعهد داده شده تلاش خواهد کرد. این موضوع فعلا در حد تفاهم‌نامه است و پس از تامین سوخت به شکل قرارداد درخواهد آمد.

این مقام ایرانی همچنین در خصوص پرداخت بدهی از سوی افغانستان نیز گفت: هماهنگی‌های در این زمینه صورت گرفته و طالبان موافقت خود را در این زمینه اعلام کرده و منابع آن نیز مشخص شده است و این کار در حال طی کردن روال قانونی خود است.

وی گفت: طالبان تاکنون یکسری از بدهی خود را پرداخت کرده و قرار است این رویه ادامه داشته باشد.

جوانمرد قصاب اظهار داشت: با توجه به اتفاقات رخ داده اولویت ما در حال حاضر توسعه روابط اقتصادی با افغانستان و کمک به مردم این کشور برای افزایش درآمد است و تمام کارها را در حال رصد هستیم تا همه چیز به صورت صحیح رخ دهد.

مشاور اقتصادی نماینده ویژه ريیس‌جمهور در کشور افغانستان در پایان اظهار داشت: به رغم قطع کمک های خارجی به افغانستان و ما باید در این شرایط هم سهم خود را از بازار این کشور حفظ کنیم و هم به مردم این کشور کمک کنیم و تاکنون طالبان در این زمینه تجاری مشکلی را به وجود نیاورده است.

/انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد