روند قیمت نفت افزایشی شد

روند قیمت نفت افزایشی شد

توقف صادرات و تولید نفت در اقلیم کردستان عراق و افزایش غیرمنتظره ذخیره‌سازی‌ نفت خام آمریکا قیمت نفت در بازارهای جهانی را افزایش داد.

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از رویترز، در پی کاهش غیرمنتظره ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا و توقف صادرات نفت از اقلیم کردستان عراق که باعث جبران کاهش کمتر از حد انتظار عرضه نفت روسیه شد، قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه (دهم فروردین‌ماه) افزایش یافت.

قیمت نفت خام شاخص برنت دریای شمال در ساعت 9 و 26 دقیقه به وقت گرینویچ در معاملات بازار آی‌سی‌آی لندن روز پنجشنبه با 40 سنت یا 0.51 درصد افزایش به 78 دلار و 68 سنت برای هر بشکه رسید.

نفت خام شاخص دبلیوتی‌آی آمریکا با 52 سنت یا 0.71 درصد افزایش در معاملات بازار بورس نیویورک (نایمکس) 73 دلار و 49 سنت به ازای هر بشکه داد و ستد شد.

اداره اطلاعات انرژی آمریکا روز چهارشنبه (نهم فروردین‌ماه) اعلام کرد که ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 24 مارس با کاهشی غیرمنتظره به پایین‌ترین حد دو سال گذشته رسید.

ذخیره‌سازی‌های نفت خام آمریکا در هفته منتهی به 24 مارس هفت میلیون و 500 هزار بشکه‌ کاهش یافت، در حالی که تحلیلگران در نظرسنجی رویترز افزایش 100 هزار بشکه‌ای را پیش‌بینی کرده بودند.

تداوم توقف صادرات نفت از میدان‌های استان کرکوک در شمال عراق (اقیلم کردستان عراق) با خط لوله کرکوک-جیهان به پایانه جیهان ترکیه از دیگر عوامل افزایش قیمت نفت در معاملات روز پنجشنبه بود.

بیانیه‌های شرکت‌های فعال در میدان‌های نفتی منطقه کردنشین عراق نشان می‌دهد که تولیدکنندگان در چند میدان نفتی به‌دنبال توقف فعالیت خط لوله صادراتی کرکوک-جیهان، از مقدار تولید خود کاسته یا به‌طور کامل متوقف کرده‌اند و چشم‌اندازها از کاهش و توقف‌های بیشتر حکایت دارد.

تحلیلگران بانک آمریکایی سیتی روز پنجشنبه گفتند که اثر مشکلات تولید در اقلیم کردستان عراق ممکن است زودتر از حد انتظار از بین برود.

بانک سیتی با برآورد اینکه انتقال نفت با خط لوله کرکوک-جیهان می‌تواند حدود 200 هزار بشکه در روز افزایش یابد، اعلام کرد: تغییرها در سیاست داخلی عراق ممکن است خیلی زود به یک راه حل سیاسی پایدار منجر شود.

این عوامل روند کاهنده را پس از کاهش کمتر از حد انتظار تولید نفت خام روسیه در سه هفته نخست مارس، جبران کرد.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد