تعمیرکاران قلابی لوازم خانگی در کمین!

تعمیرکاران قلابی لوازم خانگی در کمین!

ريیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران با بیان اینکه 80 تا 90 درصد...

اکبر پازوکی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه بسیاری از سایت‌های فروش آنلاین، کالاهای قاچاق عرضه می‌کنند، اظهار کرد: به نظر می‌رسد دولت، بازار و صنعت لوازم خانگی را رها کرده است؛ چرا که سایت‌های فروش آنلاین، لوازم خانگی قاچاقی را می‌فروشند که ورودش به کشور از پنج سال پیش ممنوع شده است. سوال این است که این سایت ها، محصولات خود را از کجا تامین می‌کنند؟

ريیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران توزیع لوازم خانگی را فضای مجازی را یک چالش جدی توصیف کرد و گفت: 80 تا 90 درصد کالای قاچاقی که وارد کشور می‌شود، در فضای مجازی به فروش می‌رسد.

وی همچنین با بیان اینکه در حال حاضر یکی از مشکلات مرکز اطلاعات تلفنی 118 و فضای مجازی است، اظهار کرد: حدود 90 درصد تعمیرات در فضای مجازی و تلفن 118 تهیه می شوند که عمده این شماره‌ها برای افراد سود جو و کلاهبردار است که هیچگونه مجوزی برای تعمیرات و نمایندگی لوازم خانگی ندارند و پول‌های هنگفتی هم از مردم دریافت می‌کنند. برخی هم در 118 خود را نماینده اصلی شزکت‌ها معرفی می‌کنند. توصیه ما به مردم این است که شماره نمایندگی و تعمیرات را از مراکز معتبر تهیه کنند.

پازوکی با بیان اینکه در حال حاضر هیچ برندی با عنوان سامسونگ یا ال جی، به جز تلفن همراه، در بازار نداریم. سایر کالاهای این برند تقلبی و بدون گارانتی است، گفت: در استفاده از فضای مجازی برای تبادل یک کالا باید همواره این موضوع را در نظر داشت که ممکن است تبلیغ صورت گرفته برای کالا ماهیت واقعی نداشته باشد و در پس این تبلیغ افرادی شیاد فعالیت کنند که ممکن است قصد کلاهبرداری داشته باشند.  همچنین بهتر است قبل از تماس با فروشنده و خرید کالا توصیه‌های درج شده که جهت راهنمایی کاربران در سایت قرار داده شده توجه شود تا مردم در دام کلاهبرداران نیفتند.

وی از شهروندان خواست که برای انتخاب شرکت گارانتی معتبر از سامانه 124 یا سایت irangs.ir استفاده کنند و گفت: شرکت‌های دارای مجوز در این سایت‌ها مشخص شده‌اند. اما واحدهای صنفی فروش لوازم خانگی جواز کسب دارند که با این جواز فقط می‌توانند لوازم خانگی بفروشند نه اینکه گارانتی ارايه دهند. تعمیرکار هم می‌تواند با جواز کسب تعمیرات انجام دهد، اما نمی‌تواند گارانتی ارايه کند.

ريیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی تهران در پاسخ به سوالی درباره کالاهایی که گارانتی آن‌ها تمام شده نیز گفت: کالاهایی که از قبل سال 1396  فروخته شدند تا 10 سال در سازمان صمت ضمانت دارند و باید به مردم خدمات دهند. این شرکت‌ها هنوز خدمات می‌دهند. گارانتی ال جی گلدیران و برای سامسونگ، سام سرویس است. مابقی گارانتی ها برای برندهای کره ای اصلی، متفرقه و غیرقانونی هستند. وقتی فرآیند 10 ساله تمام شود، اگر واردات آزاد شود دوباره به چرخه توزیع و خدمات برمی‌گردند و اگر تمام نشود، این شرکت‌های خدمات دهنده هم به مرور حذف می‌شوند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد