لاماری ایما 3 برابر قیمت واقعی در ایران به فروش می‌رسد!

لاماری ایما 3 برابر قیمت واقعی در ایران به فروش می‌رسد!

لاماری ایما آرین پارس موتور ‌با قیمت 616 میلیون تومان در بازار چین به فروش می‌رسد در حالی که کارخانه به یک میلیارد و...

به گزارش برنا، لاماری ایما از دیگر محصولات دانگ‌ فنگ چین است در داخل کشورمان توسط شرکت آرین پارس موتور مونتاژ می‌شود.در این گزارش به اختلاف قیمت مونتاژکننده خودروی لاماری در داخل و کشورهای همسایه می‌پردازیم؛

نخست باید گفت که این خودروی چینی نسبتا کم آپشن در بازار خود چین بین 15 تا 16 هزار دلار به فروش می‌رسد که با احتساب نرخ دلار آزاد 50 هزار تومانی 700 تا 750 میلیون تومان قیمت می‌خورد، اما خودروسازان، خودروهای مونتاژی را با قیمت ارز حواله‌ای که امروز حدود 38 هزار و 500 تومان قیمت خورده، وارد کرده‌اند که با احتساب این قیمت خودروی لاماری حداکثر با قیمت 616 میلیون تومان در بازار چین به فروش می‌رسد.

لاماری اما در بازار آزاد ایران بیش از 2 میلیارد و 200 میلیون تومان دست به دست می شود و از سوی کارخانه هم یک میلیارد و پانصد و پنجاه میلیون تومان قیمت‌گذاری شده است.

* قیمت تمام شده لاماری در امارات‌ 830 میلیون تومان

قیمت لاماری در بازار عراق هم 32 میلیون دینار معادل حدود 900 میلیون تومان است. این خودرو در بازار امارات هم حدود 830 میلیون تومان بر اساس نرخ ارز حواله‌ای به فروش می‌رسد.

لاماری که تولید شرکت دانگ فنگ چین است، و با نام فورسینگ تی5 اوو (Forthing T5 Evo9) در بازار کشورهای همسایه و عربستان شناخته می‌شود، در ریاض هم 97 هزار ریال سعودی و بر اساس نرخ ارز حواله‌ای حدود یک میلیارد تومان به فروش می‌رسد.

این خودروی چینی در بازار کویت با قیمت 6950 دینار به فروش می‌رسد که بر اساس نرخ ارز حواله‌ای معادل 900 میلیون تومان است.

در قطر هم خودروی لاماری با احتساب مالیات ارزش افزوده که معادل 5 درصد است 110 هزار ریال قطر به فروش می‌رسد که با حذف مالیات 5 درصدی ارزش افزوده معادل 104 هزار و 500 ریال و برابر با حدود یک میلیارد و 100 میلیون تومان عرضه می‌شود.

لازم به ذکر است که ما در گزارش خود 2 نوع نرخ ارز را لحاظ کرده‌ایم که شامل نرخ ارز حواله مرکز مبادله و نرخ ارز غیررسمی است، در حالی که شورای رقابت برای تعیین قیمت مصوب خودروهای مونتاژی در هفته گذشته، قیمت ارز اسکناس مرکز مبادله را مبنا قرار داد که این خود به نوعی در راستای کسب سود بیشتر مونتاژکاران است، در حالی که می‌توانست نرخ ارز حواله مرکز مبادله مبنا قرار گیرد.

به هر حال با ورود شورای رقابت به قیمت‌گذاری خودروهای مونتاژی، بازار پرنوسان و پرالتهاب این خودروها مدیریت شد و به گفته ريیس اتحادیه نمایشگاه‌داران استان تهران فقط در یک هفته تا 400 میلیون تومان از قیمت بازار خودروهای مونتاژی کاسته شد.

امیدواریم با ادامه طرح یکپارچه عرضه خودرو و ورود مستمر شورای رقابت به بازار غیر رقابتی خودروهای تولید داخل و مونتاژی، بازار خودرو کشورمان به تدریج به سمت آرامش گام بردارد و این کار قدم خیری برای مردم باشد.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد