عملکرد عرضه اولیه ولکار زیر ذره بین | افت 4 درصدی سود پایه هر سهم در بهار

عملکرد عرضه اولیه ولکار زیر ذره بین | افت 4 درصدی سود پایه هر سهم در بهار

ولکار از جمله نمادهایی است که در سال جاری عرضه اولیه شد. این نماد به تازگی گزارش فصل بهار خود را منتشر کرده است. این گزارش نشان می دهد که سود عملیاتی دوره فعلی نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 95 درصد افزایش همراه بوده است.

به گزارش نبض بورس، شرکت لیزینگ کارآفرین در سال 1383 تاسیس شد و با سرمایه 1.500 میلیارد ریال در سال 1400 به عنوان پانصد و هشتادمین شرکت بورس و اوراق بهادار تهران پذیرفته شد.

بازار لیزینگ در ایران بر اساس نوع محصولات و اقلام مورد نیاز خانوار‌ها و کسب و کار‌های کوچک و متوسط از قبیل خودروی سواری، خودروی تجاری، ماشین آلات و تجهیزات صنعتی، عمرانی و معدنی، تجهیزات پزشکی و درمانی، املاک و کالا‌های مصرفی بادوام قابل تقسیم بوده که در این بین خودرو بیشترین سهم را داشته است.

بر اساس گزارشات انجمن ملی لیزینگ ایران طی چهار سال اخیر بیش از 157 هزار میلیارد ریال به متقاضیان تجهیزات کالا‌های سرمایه‌ای مصرفی بادوام تسهیلات ارايه شده است و متوسط تسهیلات ارايه شده نیز بیش از 39 هزار میلیارد ریال بوده است. متوسط سهم خودرو‌ها حدود 65 درصد، متوسط سهم لوازم خانگی و اداری حدود 11 درصد، متوسط سهم ماشین آلات و تاسیسات صنعتی حدود 9 درصد و 15 درصد مابقی مربوط به سایر گروه‌ها در عملیات صنعت لیزینگ بوده است. شرکت لیزینگ کار آفرین از نظر مانده تسهیلات پرداختی با 6.5 درصد سهم بازار رتبه پنجم را در صنعت به خود اختصاص داده است.

 
عملکرد ولکار در فصل بهار چگونه بود؟

با توجه به اخذ تسهیلات 3.846 میلیارد ریالی بیش از 84 درصد درآمد شرکت در دوره سه ماهه منتهی به 31 خرداد 1400، حاصل از درآمد‌های عملیاتی و 16 درصد آن، حاصل از درآمد‌های غیر عملیاتی است.

درآمد‌های عملیاتی شرکت در این دوره بالغ بر 255 میلیارد ریال است، که حاصل از ارايه خدمات لیزینگ می‌باشد.

حدود 19 درصد درآمد حاصل از بازاریابی و توسعه بازار، 65 درصد از درآمد‌های عملیاتی حاصل از درآمد تامین مالی تسهیلات اعطایی به مستاجران، 16 درصد آن درآمد حاصل از مشارکت و 165 درصد آن حاصل از درآمد تاخیر پرداخت اقساط می‌باشد که حدود 248 درصد نسبت به دوره مشابه رشد داشته است.

از سوی دیگر حدود 74 درصد هزینه‌ها به بهای تمام شده کالای فروش رفته، 19 درصد به هزینه‌های فروش، عمومی و اداری و 7 درصد به هزینه مالیات بر درآمد اختصاص دارد.

سود خالص شرکت در پایان خردادماه 1400 بالغ بر 117 میلیارد ریال و در نتیجه سود پایه هر سهم معادل 71 ریال می‌باشد که نسبت به دوره مالی مشابه 4 درصد افت داشته است.

لازم به ذکر است سود عملیاتی دوره فعلی نسبت به دوره مشابه سال گذشته با 95 درصد افزایش همراه بوده است.

 
بیشتر بخوانید:
  • گزارش بورس امروز دوشنبه 11 مرداد 1400
  • پالایشی یکم کی صعودی می شود؟
  • پیش بینی بورس فردا سه شنبه 12 مرداد
  • شبندر کی بازگشایی می شود؟

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد