رکورد تاریخی فروش «بی‌ام‌و» در اقتصاد کرونازده

رکورد تاریخی فروش «بی‌ام‌و» در اقتصاد کرونازده

در همان ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس دنیاگیر کرونا، همه خودروسازان آلمانی از وضعیت نابسامان خود خبر دادند. دولت آنگلا مرکل که از سال‌ها پیش ذخیره مالی خوبی در بانک‌ها داشت، به کمک اقتصاد آلمان آمد. در این میان، مدیران شرکت «ب ام و» که سرعت کاهش تولید و درآمدشان از سرعت خودروهایشان بیشتر شده بود، اعلام کردند که باید کمربند‌ها را محکم ببندند.

ایندیپندنت: در همان ماه‌های ابتدایی شیوع ویروس دنیاگیر کرونا، همه خودروسازان آلمانی از وضعیت نابسامان خود خبر دادند. دولت آنگلا مرکل که از سال‌ها پیش ذخیره مالی خوبی در بانک‌ها داشت، به کمک اقتصاد آلمان آمد. در این میان، مدیران شرکت «ب ام و» که سرعت کاهش تولید و درآمدشان از سرعت خودروهایشان بیشتر شده بود، اعلام کردند که باید کمربند‌ها را محکم ببندند.

این خودروساز باواریایی که تولیدکننده خودروهای «مینی» و «رولز رویس» هم هست، در گزارش عملکرد شش ماه اول سال 2020 اعلام کرد که پس از 11 سال، با زیان مالی قابل‌توجهی روبه‌رو شده و کاهش 25 درصدی فروش محصولاتش در سه ماه دوم سال 2020، حدود 800 میلیون دلار خسارت به دنبال داشته است.

چنین شد که مدیران شرکت از سفارش‌دهندگان خواستند بخشی از وجه سفارش‌ها را از پیش بپردازند؛ از تامین کنندگان قطعات نیز تخفیف خواسته شد. آن‌ها از مشتری‌های خود نیز تقاضا کردند اندکی صبور باشند چرا که پیش‌بینی می‌شد احتمال تاخیر در تحویل خودرو، آزردگی آن‌ها را در پی داشته باشد.

اما با وجود شرایط دشوار و ضررهای مالی، مدیران «ب ام و» به عبور از این بحران خوشبین بودند. در نیمه دوم سال 2020، نخستین امیدواری‌ها به آرامی بروز کرد. تعداد سفارش‌هایی که نمایندگی‌های فروش دریافت می‌کردند به تدریج افزایش می‌یافت و این، به معنی کشیده شدن ترمز زیان بود.

انتشار گزارش عملکرد مالی «ب ام و» در سال گذشته، کاهش سه درصدی ارزش سهام این شرکت را به همراه داشت؛ چرا که زیان مالی این دوره، فراتر از حد انتظار بود.

«ب ام و» از کرونا جلو زد

زمان زیادی طول نکشید که باواریایی‌ها ورق را برگردانند و اعلام کردند در سه ماهه اول سال 2021، تاریخی‌ترین رکورد فروش فصلی را ثبت کرده‌اند؛ بیش از 600 هزار خودرو «ب ام و»، مینی و رولز رویس در فصل زمستان فروخته شده بود. اما چطور؟

با آغاز همه‌گیری کووید-19، آلمانی‌ها محدودیت‌های شدیدی را در سراسر این کشور اعمال کردند. «ب ام ‌و»، اولین کارخانه‌ای بود که بعد از هفت هفته تعطیلات اجباری دوباره در یازدهم ماه مه 2020، با راه‌اندازی مجدد یکی از خطوط خود، به چرخه تولید بازگشت. مدیران این شرکت، در هفت هفته‌ تعطیلی، برای این که چطور بتوانند هم خودرو تولید کنند و هم جان کارکنان خود را از خطر ویروس کووید-19 حفظ کنند، یک دستورالعمل 90 صفحه‌ای تهیه کردند.

آن‌ها در ابتدای کار و به عنوان نخستین قدم، یک میلیون یورو برای نصب شیشه‌های برش‌خورده و جداسازی فضای کار کارکنان، هزینه کردند. در فضاهای مختلف شرکت هم امکانات بهداشتی و شست‌وشوی بیشتر برای کارکنان فراهم شد. علاوه بر این، زمان‌های استراحت تقسیم شد و کارکنانی که امکان کار آنلاین داشتند، به کارخانه نیامدند و از راه دور کار کردند.

کریستف شرودر، مدیر 55 ساله «ب ام و»، از چابکی و صلاحیت تیم 18 هزار نفره خود در این شرکت یاد می‌کند و می‌گوید: «برای من شگفت‌انگیز بود که چطور همکارانم با وجود هفت هفته تعطیلات اجباری، سریع خود را با شرایط تغییر یافته وفق دادند. مفهوم بهداشت در کارخانه ما، یک شاهکار بود.»

او با اشاره به سرعت عمل کارکنان شرکت که با کیفیت همراه بوده است، افزود: «این موجب شد ما هشت مدل جدید خودرو را با موفقیت تولید کنیم و به دریافت جایزه کیفیت «جی دی پاور» مفتخر شویم.»

از دیگر مسايلی که مدیران «ب ام و» در بحران کرونا به آن توجه کردند، بسته بودن مرزها در مقاطع مختلف بود. آن‌ها در این شرایط به‌ صورت انعطاف‌پذیر کار می‌کردند؛ به‌عنوان مثال، اگر صندلی‌ها از کشور چک دیرتر می‌رسید، بخش دیگری از تولید انجام می‌شد تا زمان به خوبی مدیریت شود.

به این ترتیب «ب ام و» توانست از شرایط زیان رهایی یابد و صدها هزار خودرو به کشورهای آسیایی، آمریکای شمالی و اروپایی صادر کند و به رکورد رشد 33.5 درصدی در فروش دست پیدا کند؛ حدنصابی که در تاریخ 116 سال فعالیت این شرکت، کسی به یاد نداشته است.

آمار فروش «ب ام و»

آماری که به تازگی ارايه شده است نشان می‌دهد که 636 هزار و 606 دستگاه از مدل‌های مختلف «ب ام و» و همچنین رولز رویس و مینی، در سه ماه اول امسال فروخته شده است که از دیدگاه مدیران این شرکت، نویدبخش سالی درخشان است.

نکته قابل‌توجه در این میان، رشد فروش خودروهای هیبریدی و تمام برقی است. از مجموع خودروهای به فروش رفته، 70 هزار و 200 دستگاه، خودروهای کاملا برقی بودند و مدیران شرکت گفته‌اند که امسال در نظر دارند این رقم را به 100 هزار دستگاه افزایش دهند.

 

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد