چگونه هزینه قبض برق را کاهش دهیم؟

چگونه هزینه قبض برق را کاهش دهیم؟

با توزیع قبض های جدید بسیاری از مشترکان به فکر مدیریت مصرف و کاهش...

به گزارش ایسنا، با توسعه‌ی جوامع و افزایش روزافزون گرایش به مصرف لوازم برقی در خانواده‌ها، میزان مصرف برق خانگی نیز افزایش یافته است و طبق آمارها مصرف برق خانگی در ایران 2.5 برابر استاندارد جهانی است؛ یعنی 37 درصد از انرژی در بخش خانگی و تجاری کشور مصرف می‌شود. در این میان 90 درصد مصرف برق خانگی به سه وسیله الکتریکی پرکاربرد اختصاص داشته و می‌توان با استفاده صحیح از این لوازم، مصرف برق و به‌تبع آن هزینه قبوض را به میزان قابل‌توجهی کاهش داد.  یخچال و فریزر به تنهایی 35 درصد، کولر 35 درصد و روشنایی 15 تا 20 درصد مصرف برق خانگی را به خود اختصاص می‌دهند. بنابر برخی آمارها بخش خانگی، تجاری، اداری و عمومی کشور بیش از 50 درصد برق تولیدی کشور را به خود اختصاص می‌دهند و این در حالی است که در کشورهای پیشرفته، بخش عمده مصرف برق به بخش مولد یعنی تولید و صنعت اختصاص می‌یابد و صرف به حرکت درآمدن چرخ‌های اقتصاد و تولید ناخالص داخلی کشورها می‌شود، شاید با یک مثال ساده بتوان بیشتر به اهمیت موضوع پی برد، اینکه از 53 هزار مگاوات پیک بار تابستان بیش از 20 هزار مگاوات مربوط به سیستم‌ سرمایشی در بخش‌های مختلف بوده که معادل کل مصرف برق 3 کشور همسایه ایران است.

حال آنکه در بخش خانگی و حتی سایر بخش‌ها که از وسایل سرمایشی و روشنایی استفاده می‌کنند، با اندکی توجه و مصرف بهینه می‌توان به تامین برق کشور به‌خصوص در اوج بار مصرف کمک شایانی کرد و علاوه بر این مشمول پرداخت هزینه‌های اضافی در قبوض برق نشد. همان‌گونه که بارها از سوی مسيولان صنعت برق اعلام‌ شده است، به دلیل فقدان سرمایه‌گذاری‌های لازم در زیرساخت‌های صنعت برق در سال‌های گذشته، ناترازی به مقیاس 17 هزار مگاوات میان عرضه و تقاضای برق به وجود دارد و این خلا در اوج فصل گرما، بیشتر احساس می‌شود، محدودیت‌هایی که در سال گذشته و در اوج گرمای تابستان منجر به خاموشی‌های گسترده در کشور شد و در صورت عدم همکاری تمامی بخش‌های کشور اعم از خانگی، اداری، تجاری و ... می‌تواند به روزهای گرم تابستان امسال نیز تسری یابد.

اما چطور می توان مصرف برق را در منزل کاهش داد؟  یخچال و فریزر از جمله لوازم برقی است که باید به‌طور دايم به پریز برق متصل باشد و قطع برق آن حتی برای چند ساعت می‌تواند سبب فاسد شدن موادغذایی شود، تنظیم درجه ترموستات یخچال بین 3 تا 5 درجه اقدامی است که باعث صرفه‌جویی برق می‌شود. همچنین فریزر که مواد غذایی در آن مدت زمان زیادی نگه داشته می‌شود، از وسایل پرمصرف انرژی است که با راهکار ساده تنظیم درجه ترموستات بین 15 تا 18 درجه سانتی‌گراد زیر صفر می‌توان مصرف انرژی را در این وسیله نیز پایین آورد.

باز و بسته کردن مکرر درب یخچال و فریزر موجب افزایش 10 کیلووات ساعت مصرف برق و افزایش هزینه‌برق مصرفی می‌شود، ضمن این‌که باعث هدر رفت سرما نیز خواهد شد. خراب بودن لاستیک درب یخچال و فریزر موجب افزایش 20 درصدی انرژی مصرفی و هزینه‌برق خانواده می‌شود، بنابراین لازم است نوارهای دور یخچال را مرتب کنترل کرده و در صورت کوچک‌ترین نشت هوا، نسبت به تعویض آن‌ها اقدام کرد.

از کنار هم چیدن و چسباندن ظروف و مواد غذایی در داخل یخچال و فریزر خودداری کنید، چراکه این کار گردش هوا را در این وسایل دچار اختلال کرده و سبب افزایش مصرف برق می‌شود، از قرار دادن ظروف غذای گرم در یخچال خودداری کنید. برفک یخچال را به‌طور مرتب تمیز کنید، زیرا بار ضخامت برفک به میزان 5 میلی‌متر، مصرف انرژی را بالا می‌برد.

به‌منظور تهویه هوا در اطراف یخچال و فریزر سعی کنید که فاصله مناسب (10 سانتی‌متری) از دیوارها حفظ شود که این کار موجب کاهش مصرف برق به میزان 5 کیلووات ساعت در یک ماه می‌شود.

 شاید پیش از هر اقدامی توجه به برچسب انرژی در انتخاب یخچال و فریزر دقت در استاندارد و موارد ایمنی و مصرف انرژی است و بهینه‌ترین حالت انتخاب یخچال و فریزر با شاخص A و +A ضروری است، بعضی از خانواده‌ها با خرید یخچال و فریزر جدید، بازهم از مدل قدیمی آن استفاده می‌کنند. غافل از این‌که یخچال‌های قدیمی بسیار پرمصرف هستند و باعث 2 برابر شدن مصرف برق خانواده می‌شود.

 کولرآبی یا گازی؟

گرایش به استفاده از کولرهای گازی، اسپلیت و داکت اسپلیت‌ها حتی در مناطق معتدل کشور در سال‌های اخیر رو به فزونی است، این در حالی است که کولرهای آبی به لحاظ تولید رطوبت و خنکای مطبوع، صرفه اقتصادی و مصرف متعارف‌تر انرژی، همچنان بهترین گزینه برای مناطق عادی کشور به شمار می‌روند، مناطق معتدلی که بیش از 80 درصد مساحت کشور را در بر می‌گیرد.

حال چگونه می‌توان بیشترین بهره‌وری را از کولرهای آبی در عین مصرف مطلوب و توام با ایجاد رفاه و آسایش داشت؟ سرویس منظم و دوره‌ای کولر، شستشو و تعویض به‌موقع پوشال‌های آن، علاوه بر کاهش مصرف انرژی، باعث افزایش طول عمر دستگاه شده و از نظر اقتصادی نیز به‌صرفه است.

در عین‌ حال مهم‌ترین نکته درباره کولرهای آبی که مصرف برق آن را تا بیش از 50 درصد کم کرده و به همان نسبت رقم قبض ما را نیز کاهش می‌دهد، استفاده از "دور کند" است. شاید فکر کنید که این کار در روزهای خیلی گرم شدنی نیست، اما هر مشکل راه‌حلی دارد. کافی است یک سایه بان روی کولر نصب کنیم و ضمن عایق‌بندی مناسب کانال‌ها، از بسته بودن درها و پنجره‌ها مطمين شویم تا از ورود هوای گرم به داخل منزل و اتلاف هوای خنک جلوگیری شود.

در هنگام خرید کولرآبی به برچسب مصرف انرژی توجه کنیم و کولر را با توجه به برچسب انرژی، مشخصات فنی و متناسب با نوع نیاز خریداری کنیم، استفاده هم‌زمان از چند وسیله گرمازا مانند اجاق، سماور، لامپ‌هایی که گرمای زیادی تولید می‌کنند، موجب بالا رفتن دمای خانه شده و نیاز به استفاده از کولر را افزایش می‌دهد.

 این در حالی است که در مناطق گرمسیر و شرجی کشور که دما و رطوبت بالا است، با توجه به الگوی مصرف برق ویژه این مناطق که در ماه‌های گرم به 3000 کیلووات ساعت هم می‌رسد، استفاده از کولرهای گازی توجیه‌پذیر است. البته بسیاری می‌پرسند دمای آسایش کولرگازی چه دمایی است که هم خنکی لازم حاصل شود و همچنین کمترین افزایش قبض برق را داشته باشیم.

کارشناسان انرژی دمای آسایش را برای کولرهای گازی 24 تا 26 درجه می‌دانند، به اعتقاد آن‌ها سرویس به‌موقع کندانسور کولرگازی و شست و شوی مداوم فیلترها و شبکه داخل کولر موجب صرفه‌جویی 10 تا 15 درصدی برق می‌شود. درزگیر مناسب اطراف کولر، قرار نگرفتن در معرض تابش مستقیم خورشید نیز تاثیر زیادی در کاهش مصرف انرژی دارد.  خاموش کردن یک کولرگازی در منزل موجب کاهش 30 درصدی مصرف برق خانوار می‌شود.

لامپ ها را فراموش نکنید

خاموش کردن لامپ های اضافی یا به عبارتی لامپ اضافی خاموش، شاید این مطلب خیلی تکراری باشد ولی گفتن این که همیشه لوازم برقی غیر ضروری را خاموش و از پریز برق جدا کنید خالی از لطف نیست. استفاده از لامپ‌های با بهره نوری بالا یعنی استفاده از لامپ‌های که دارای شار نوری زیاد و توان مصرفی کمتری دارند مانند لامپ های ال ای دی.

 همیشه کالاها و لوازم برقی دارای نشان استاندارد و برچسب انرژی هستند را خریداری و سعی کنید از وسایلی استفاده کنید که مصرف انرژی آنها در پایین‌ترین سطح و بهره وری آنها در بالاترین سطح باشد. این وضعیت در برچسب انرژی نشان داده شده است.

 اگر کنتور برق منزل شما دیجیتال و سه تعرفه‌ای است از لوازم پر مصرف مانند اتو، ماشین لباسشویی، ماشین ظرف شویی، بخار شور، آون و تستر و ... در ساعات اوج مصرف یا همان “پیک” استفاده نکنید بهترین زمان استفاده از آنها در ساعات کم باری یا میان باری است. استفاده از لوازم برقی در زمان کم باری موجب اعمال تخفیف در قبض برق می شود.

اگر از لوازم صوتی و تصویری استفاده نمی‌کنید آنها را در حالت استندبای (آماده به کار) قرار ندهید و برق آنها را کلا قطع کنید. لوازم صوتی و تصویری و همه تجهیزاتی که در حالت استندبای قرار دارند در حال مصرف برق هستند هرچند میزان مصرف در حالت استندبای کم است ولی همین میزان کم در زمان طولانی موجب افزایش هزینه برق مصرفی خواهند شد. ناگفته نماند که نوسانات احتمالی برق موجب آسیب به لوازم برقی در حالت استندبای نیز خواهد شد.

هفت میلیون مشترک پرمصرف هستند

در همین راستا مصطفی رجبی مشهدی سخنگوی صنعت برق به ایسنا گفت: 75 درصد مشترکان زیر الگو مصرف منطقه قرار دارند و 25 درصد که حدود هفت میلیون مشترک را شامل می شود، جزو مشترکان پر مصرف هستند، البته در مناطق مختلف پراکندگی ها متفاوت است، در مجموع این دسته از مشترکان که بیش از  حد مصرف منطقه مصرف دارند شامل حال افزایش تعرفه شده اند.

وی با بیان اینکه مشترکانی که 200 کیلو وات مصرف می‌کنند اگر این مصرف را به 100 کیلووات کاهش دهند، از برق رایگان بهره مند می‌شوند، اظهار کرد: سال گذشته از 29 میلیون مشترک برق در کشور، 24 میلیون نفر جزو مشترکانی بودند که مصرف متعارف داشتند و 30 درصد آنها یعنی هشت میلیون مشترک، مشمول پاداش خوش‌مصرفی شدند.

سخنگوی صنعت برق با بیان اینکه سال گذشته 106 میلیارد تومان به مشترکان یادشده پاداش داده شد و امسال نیز همین شیوه دنبال می‌شود، گفت: از بین 30 میلیون مشترک خانگی، تنها 600 هزار مشترک  که 2 درصد از مجموع جمعیت مشترکان خانگی را دربرمی گیرند، بیش از 3000 مگاوات از مصرف برق کشور را به خود اختصاص داده اند که این میزان به اندازه تولید برق چهار نیروگاه بزرگ و مصرف برق میلیون ها مشترک عادی است. اگر این 2 درصد، مصرف برق خود را به نصف کاهش دهند، بخش مهمی از محدودیت های برقی در تابستان از بین می رود.

به گزارش ایسنا، مشترکان می توانند با نصب اپلیکیشین "برق من" از میزان مصرف خود و مشاهده تعرفه برق منطقه خودشان مطلع شوند، همچنین نسبت به مدیریت مصارف خود اقدام و از سایر خدماتی که در این برنامه گنجانده شده است، استفاده کنند.

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد