سهام شبکه‌های اجتماعی 135 میلیون دلار آب رفت

سهام شبکه‌های اجتماعی 135 میلیون دلار آب رفت

شبکه‌های اجتماعی روز سه شنبه در پی هشدار شرکت اسنپ درباره سود کمتر، بیش از 135 میلیارد دلار ارزش بازارشان را از دست دادند.

به گزارش ایسنا، ارزش سهام اسنپ که به درآمد تبلیغات دیجیتالی متکی است، 43 درصد ریزش کرد که بزرگترین ریزش اواسط معاملات روزانه از زمان عرضه اولیه عمومی سهام این شرکت با قیمت 17 دلار در سال 2017 بود. این ریزش سهام، 16 میلیارد دلار از ارزش بازار اسنپ کم کرد و به افت همتایانی نظیر متا پلتفرمز (شرکت مادر فیس بوک)، آلفابت (شرکت مادر گوگل)، توییتر و پینترست اضافه شد.

این خبر باعث فروش گسترده در فضای تبلیغات و فناوری تبلیغات شد. رکورداران ریزش قیمت سهام شرکت ترید دسک با 19 درصد، فوبو تی وی با هفت درصد، مگنیت با 13 درصد، روکو با 14 درصد، ویزیو هولدینگ با 10 درصد، اومنی‌کام با 8.4 درصد و لایو رمپ هولدینگز با هشت درصد بودند.

تحلیلگران وال استریت با این گفته رونالد جوزی، تحلیلگر بانک سیتی موافق بودند که ریزش اخیر قیمت سهام شبکه‌های اجتماعی نشان می دهد کندی اقتصادی روی نتایج تبلیغات در سراسر بخش اینترنت تاثیر می گذارد اما پلتفرمهایی نظیر توییتر، یوتیوب و پینترست تاثیرپذیری بیشتری نسبت به تبلیغات برند دارند.

شرکت اسنپ که مالک اپلیکیشن اسنپ چت است، رشد سه ماهانه کاربران را در آوریل گزارش کرد که فراتر از پیش بینی‌ها بود اما این شرکت با گذشت یک ماه، هشدار داده است نمی تواند پیش بینی‌های قبلی برای درآمد و سود را محقق کند که منعکس کننده وخامت فضای اقتصادی است.

اسنپ و پلتفرمهایی مانند فیس بوک و گوگل برای دلارهای تبلیغاتی در شرایط پرچالش فعلی رقابت می کنند. تورم رو به رشد، شرکتها و هزینه‌های مصرفی را تحت فشار قرار داده است و تغییرات اخیر تنظیمات حریم خصوصی مانند محدودیت ردیابی در سیستم اپل، کسب و کار تبلیغات را که در دوران پاندمی رونق زیادی پیدا کرده بود، کساد کرده است.

رشد کاربران موضوع مهم دیگر برای شرکتهای شبکه‌های اجتماعی است که برای جذب مشتریان جدید برای تبلیغات هدفمند در یک بازار اشباع شده، رقابت دارند. شرکت متا در فوریه پس از این که توقف رشد کاربران را اعلام کرد، با بزرگترین ریزش یک روزه ارزش بازار در تاریخ شرکتهای آمریکایی روبرو شد.

بر اساس گزارش بلومبرگ، نگرانی دیگری که در صنعت فناوری دیده می شود، روند افزایش نرخهای بهره در آمریکاست که روی سهام فناوری تاثیر منفی گذاشته است.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد