فارس من| جست و جوی علت نشتی شیر خشک رژیمی و وام بانکی!

فارس من| جست و جوی علت نشتی شیر خشک رژیمی و وام بانکی!

قرار گذاشته بودیم که برنامه خبرنگاران برای پیگیری مطالبات ثبت شده در سامانه «فارس من» را با شما در میان بگذاریم. امروز در مورد پویش‌هایی صحبت خواهیم کرد که خارج از موضوع اغتشاشات هستند.

فارس من: قرار گذاشته بودیم که برنامه خبرنگاران برای پیگیری مطالبات ثبت شده در سامانه «فارس من» را با شما در میان بگذاریم. در روزهای اخیر و پس از فاجعه تروریستی در شاهچراغ، بسیاری از پویش‌های فارس من معطوف به برخورد با اغتشاشگران و عاملان ایجاد ناامنی در جامعه بوده است. این مطالبات توسط خبرنگاران فارس پیگیری های متعدد و قابل توجهی داشته است و مسيولین نیز به صورت جدی به این موضوع واکنش نشان داده‌اند که در گزارشی مفصل به آن پرداخته شد. لذا امروز در مورد پویش‌هایی صحبت خواهیم کرد که خارج از موضوع اغتشاشات هستند.

1. ماجرای نایاب شدن شیرخشک رژیمی در داروخانه‌ها چیست؟

کاربران فارس در پویشی اعلام کردند که شیر خشک رژیمی در داروخانه‌ها نایاب شده است. این پویش بیش از 600 امضا گرفته است. آنها می‌گویند: «شیرخشک رژیمی کومیداژن مخصوص بچه‌هایی است که به پروتيین شیر گاو آلرژی دارند. علیرغم اینکه در اخبار اعلام شده یک میلیون قوطی از این نوع شیرخشک وارد گمرک شده، هنوز در داروخانه‌های کرج نایاب است.»

هرچند در خبرها صحبت از واردات انبوه شیر خشک و تخصیص ارز دولتی مناسب به آن است، اما نظرات مردم حاکی از کمبود این ماده غذایی مهم برای نوزادان در داروخانه هاست. قرار است سرویس اجتماعی خبرگزاری فارس به سراغ سازمان غذا و دارو برود تا علت این کمبود را سوال کند. به نظر می رسد بخشی از سیستم توزیع، دچار اشکالاتی است که باید هرچه سریعتر توسط مسيولان رفع شود.

2. جلوگیری از تخلف بانک‌ها در مسدود کردن بخشی از وام

پویش «جلوگیری از تخلف بانک‌ها در مسدود کردن بخشی از وام» به بیش از 1800 امضا رسیده است و امضا کنندگان به مسدود کردن بخشی از وام توسط بانک انتقاد کرده‌اند. سردبیر این پویش ادعا کرده است: «بنده یک وام 50 میلیونی از بانکی گرفتم که 23 میلیون تومان را مسدود و به هیچ عنوان تصمیم به پس دادن وجه ندارند و مدام بخاطر اقساط عقب افتاده اخطار و چک را برگشت می‌زنند. در صورتی که من 23 میلیون تومان از بانک طلب دارم.»

طبق اعلام بانک مرکزی اخذ هرگونه سپرده به عنوان وثیقه نقدی، قبل و یا بعد از اعطای تسهیلات توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غیربانکی ممنوع است. با وجود این دستور صریح، بعید است کسی را پیدا کنید که بتواند مبلغ وام خود را به طور کامل از بانک دریافت کند. برای پیگیری این پویش خبرنگار سرویس اقتصادی فارس از بانک مرکزی خواهد پرسید که چرا این بخشنامه در بانک‌ها عملیاتی نمی‌شود؟ آیا بانک ها خودمختار هستند و هیچ راهی برای جلوگیری از تخلف آنها وجود ندارد؟

3. یکی از ایستگاه‌های مترو به نام شهدای مدافع امنیت نامگذاری شود

کاربری پیشنهاد کرده است نام یکی از ایستگاه‌های متروی تهران به نام شهدای مدافع امنیت مزین شود. در این پویش همچنین از مسيولان خواسته شده است: «عکس‌های شهدای امنیت را در ایستگاه‌های مترو نصب نمایید »

این پویش بیش از 1000 امضا دریافت کرده و خبرنگار اجتماعی فارس طبق تعهدی که به مخاطبان داده شده، این موضوع را از مسيول مربوطه پیگیری خواهد کرد. باتوجه به فعالیت جدی شهرداری در راه اندازی ایستگاه های جدید مترو، می توان امیدوار بود که شورای شهر در این زمینه مصوبه قابل قبولی داشته باشد.

4. آزمایش هورمون آنتی مولرین تحت پوشش بیمه قرار گیرد

طرح جوانی جمعیت تصویب شده و مدتی است در درستور کار اجرا قرار گرفته است. در خبرها آمده بود که 90 درصد هزینه درمان ناباروری از سوی دولت پرداخت می شود. اما کاربران می گویند هنوز آزمایش هورمون آنتی مولرین تحت پوشش هیچ بیمه‌ای نیست. مخاطبان می گویند این آزمایش که مرحله مهمی در درمان ناباروری است هزینه سنگینی دارد که در توان همه بیماران نیست. این پویش حدود 200 امضا گرفته اما به دلیل اهمیت آن، برای پیگیری آن اقدام خواهیم کرد.

قرار است سرویس اجتماعی به سراغ وزارت بهداشت برود و از آنها سوال کند چرا یکی از مراحل مهم و ابتدایی روند درمان ناباروری تحت پوشش بیمه قرار نگرفته است. در ادامه، در صورت لزوم به سراغ بیمه مرکزی نیز خواهیم رفت تا ببینیم چرا .

5. سواد رسانه به کتب درسی مدارس و دانشگاه اضافه شود

امضا کنندگان پویش «سواد رسانه به کتب درسی مدارس اضافه شود» می‌گویند با توجه به حضور جوانان و نوجوانان در اغتشاشات اخیر و تاثیرپذیری شدید آنان از شایعات فضای مجازی، لازم است دوره سواد رسانه‌ای برای همه و از جمله دانش آموزان و دانشجویان در نظر گرفته شود.

هرچند همین الان هم در بعضی مقاطع تحصیلی، درس سواد رسانه تدریس می شود اما ظاهرا مخاطبان این کتاب را کافی و کارآمد نمی دانند. چراکه این پویش بیش از 1000 امضا دریافت کرده و چندین پویش مشابه آن نیز ثبت شده است. ابتدا قرار است در گفت و گو با امضاکنندگان به جزيیات مطالبه پرداخته می‌شود. در مرحله بعد سرویس اجتماعی فارس به سراغ آموزش و پرورش خواهد رفت و از مسيول مربوطه در این باره سوال خواهیم کرد. به موازات این گروه، سرویس علم و پیشرفت نیز این ایده را با مسيولان وزارت علوم در میان خواهند گذاشت تا نظر آنها را نیز در این زمینه جویا شوند.

فراموش نکنید که مطالبات شما دستور کار خبرگزاری فارس را تعیین می کند. پس اگر فکر می کنید برای پیشرفت کشور تغییراتی لازم است، ایده خود را با ما در میان بگذارید تا خبرنگاران فارس آن را به دور از هیاهو با مسيولان در میان بگذارند.

پایان پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد