ایران 70 درصد بنزین مصرفی افغانستان را تامین می‌...

ایران 70 درصد بنزین مصرفی افغانستان را تامین می‌...

رییس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: بیش از 70 درصد بنزین مصرفی افغانستان از گذرگاههای مرزی ایران وارد می...

"میراجان سلیمان‌خیل" روز یکشنبه گفت: در حال حاضر به صورت تخمینی مصرف روزانه بنزین در افغانستان 2 هزار و 500 تن است که از این میزان حدود 70 درصد فقط از مرز اسلام قلعه - دوغارون وارد می شود.

وی ادامه داد: هم اکنون فقط از پالایشگاه شازند روزانه حدود هزار و 500 تن بنزین به افغانستان صادر می شود و بقیه بنزین مصرفی کشور افغانستان از مسیر ترکمنستان و دیگر گذرگاه های مرزی وارد کشو می شود.

رییس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: مصرف روزانه گازويیل در افغانستان نیز روزانه سه هزار و 500 تن است که در حال حاضر با کمبود روزانه 2 هزار و 500 تنی این فراورده سوختی در افغانستان مواجه هستیم.

سلیمان خیل افزود: در حال حاضر حدود 700 تا هزار تن گازويیل وارد افغانستان می شود که بخش عمده آن از مرز اسلام قلعه صورت می گیرد.

وی اضافه کرد: در حالی که مطابق قیمتهای جهانی، بنزین از گازويیل گران تر است اما به واسطه عرضه کم گازويیل، قیمت این سوخت مهم به شدت در افغانستان زیاد شده است.

رییس اتاق مشترک بازرگانی هرات و خراسان رضوی گفت: هم اکنون هر تن بنزین به صورت عمده فروشی در افغانستان هزار و 150 دلار به فروش می رسد حال آن که قیمت هر تن گازويیل دربازار عمده فروشی به حدود هزار و 500 دلار در هر تن رسیده است از این رو از مسوولان ایرانی می خواهیم برای کاستن از قیمت گازويیل زمینه صادرات و یا ترانزیت گازويیل بیشتر را به افغانستان فراهم کنند.

عرضه بهاری حدود 150 هزار تن سوخت به افغانستان از مرز دوغارون

رییس اداره ترانزیت راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی نیز گفت: از بهمن ماه پارسال ترانزیت گازويیل به افغانستان از مسیر ایران از سر گرفته شد و از آن زمان تاکنون 16.8 هزار تن گازويیل از مرز دوغارون به افغانستان ترانزیت شده است 

مرتضی مجردی افزود: مطابق اظهار ناوگان باری و شرکتهای حمل و نقل به راهداری، طی سه ماهه بهار امسال 92.5 هزار تن بنزین،36.5 هزار تن گازويیل، چهار هزار تن هیدروکرین و 15 هزار تن گاز مایع از مرز دوغارون به افغانستان صادر شده است.

وی ادامه داد: هرچند در بهار سال 1400 فقط حدود چهار هزار تن بنزین به افغانستان صادر شده بود اما میزان عرضه گازويیل به افغانستان از مرز دوغارون به واسطه صادرات و ترانزیت طی بهار امسال در مقایسه با صادرات گازويیل در بهار 1400 تغییری نداشته است.

مجردی ظرفیت هر تانکر سوخت در این مرز را 25 هزار لیتر یا حدود 25 تن سوخت عنوان کرد و گفت: معمولا ناوگان سوختی و شرکتهای حمل و نقل بار سوخت خود را ابتدا در مخازن سوخت منطقه ویژه اقتصادی دوغارون تخلیه کرده و سپس ناوگان سوخت افغانستانی این سوخت را به شهرهای مختلف افغانستان منتقل می کند.

جمهوری اسلامی ایران در مجموع 900 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان در جوار ولایات هرات، فراه و نیمروز آن کشور با استانهای خراسان رضوی، خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان دارد و از سه مرز میلک، میل 78 و دوغارون تبادلات تجاری خود را با همسایه شرقی انجام می دهد.  

خراسان رضوی 302 کیلومتر مرز مشترک با افغانستان دارد و شهرستان های تربت‌جام، صالح آباد، تایباد و خواف این استان در نوار مرز مشترک ایران و افغانستان قرار دارند.

براساس اعلام اداره‌کل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای خراسان رضوی، مبادلات مرزی کنونی بین ایران و افغانستان در گذرگاه مرزی دوغارون - اسلام‌قلعه روزانه حدود 500 دستگاه کامیون و تانکر است و این میزان پیش از روی کار آمدن طالبان روزانه افزون بر 700 دستگاه کامیون بود و بر این اساس روزانه حدود 50 دستگاه تانکر سوخت از دوغارون به افغانستان صادر یا ترانزیت می شود.

سالانه 1.5 میلیارد دلار صادرات، سه میلیارد دلار ترانزیت خروجی و 20 میلیون دلار واردات از طریق مرز دوغارون بین ایران و افغانستان انجام می‌شود.  

گذرگاه مرزی دوغارون در مرز ایران و افغانستان در فاصله 18 کیلومتری تایباد قرار دارد و مرکز این شهرستان مرزی 120 هزار نفری در 225 کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.  

 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد