اصول سرمایه‌گذاری

اصول سرمایه‌گذاری

یکی از مهم‌ترین مواردی که در زندگی مالی هر فرد وجود دارد و باید برای آن برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری انجام دهد، مسيله سرمایه‌گذاری است. برای این که بتوانید اهداف سرمایه‌گذاری خود را در برنامه مشخص کنید باید با ادبیات سرمایه‌گذاری آشنا باشید.

ادبیات سرمایه‌گذاری را می‌توان شامل مواردی همچون ابزار مالی، نحوه خرید و فروش آن‌ها و همچنین میزان ریسک این ابزارها دانست. برای مثال باید بدانید اگر توانایی خرید سهام با بازده مناسب را براساس تحلیل‌های خود ندارید، چگونه می‌توانید در این بازار سرمایه‌گذاری کنید، یا این که چگونه یاید بازدهی ابزارهای مختلف را با یکدیگر مقایسه کنید و یک سبد سرمایه‌گذاری مناسب برای خود ایجاد کنید.

شاخص‌های مورد نیاز برای سرمایه‌گذاری

در هنگام قرض گرفتن (وام) یا سرمایه‌گذاری باید از بیشتر معیارها و شاخص‌های متداول در نظام مالی یک کشور آگاه باشید. معیارها و شاخص‌های سرمایه‌گذاری می‌توانند برای مقایسه عملکرد سرمایه‌گذاری میان یک و یا گروهی از اوراق بهادار به کار روند.. شاخص‌ها و معیارهای بسیاری وجود دارند که بازدهی سرمایه‌گذاری سهام، اوراق با درآمد ثابت، املاک و مستغلات و دیگر بازارهای اوراق بهادار را اندازه‌گیری می‌کنند.

علاوه بر این، چنین ابزارهای اندازه‌گیری، نرخ سود جاری در اوراق بهادار کلیدی را که توسط کارشناسان ماهر مالی در سرتاسر جهان مورد رصد قرار می‌گیرد را محاسبه می‌کند. در عین حال هزاران معیار و شاخص برای به دست آوردن عملکرد بازارهای مالی و ابزارهایی در بخش‌ها، مناطق، نواحی و کشورهای مختلف وجود دارند.

اگر چه پس‌انداز مهم است، تصمیم‌گیری عاقلانه در خصوص سرمایه‌گذاری نیز به همان اندازه مهم است. نگه‌داشتن همه پول‌ها در بانک به صورت حساب پس‌انداز به احتمال زیاد منجر به سود پایین‌تری برای پس‌اندازتان خواهد شد. داشتن یک مجموعه متنوع از سرمایه‎گذاری در سهام، اوراق بدهی، املاک، مستغلات و دیگر اوراق بهادار می‌تواند سود سرمایه‌گذاری رابه طور قابل توجهی افزایش دهد و ریسک را به طور قابل توجهی کاهش دهد.

متنوع‌سازی براساس سررسید

شما میتوانید سبد سرمایه‌گذاری خود را با سررسیدهای مختلف تنوع ببخشید. سرمایه‌گذاری‌های طولانی مدت معمولا در مقایسه با سرمایه‌گذاری‌های کوتاه مدت ریسک بیشتری دارند. برخی اوقات متنوع‌سازی پرتفوی براساس طول مدت سرمایه‌گذاری، با فرآیند متنوع کردن پرتفوی براساس طبقه دارایی‌ها به دست خواهند آمد. هر دسته از دارایی‌ها، می‌تواند در گروه سرمایه‌گذاری بلندمدت یا کوتاه مدت قرار گیرد.

زمانی که قصد دارید بصورت شخصی سرمایه‌گذاری کنید، دقت کنید تا مبالغ زیادی را در دارایی‌هایی که نقدشوندگی پایینی دارند سرمایه‌گذاری نکنید. لازم است که شما سرمایه‌های خود را بین گزینه‌هایی که می‌توانند نیازهای نقدی مورد انتظار و غیرمنتظره شما را برآورده سازند و سرمایه‌هایی که می‌توانند سود بلندمدت و فرصت‌های رشد را فراهم سازند، تخصیص دهید.

برگرفته از کتاب: سواد مالی برای همه؛ نوشته دکتر موسی احمدی و محمدجواد صدیقی پاشاکی

local_offerبرچسب‌ها:

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد