نتیجه نوزدهمین هفته عرضه اوراق بهادار دولتی اعلام شد

نتیجه نوزدهمین هفته عرضه اوراق بهادار دولتی اعلام شد

خزانه‌داری وزارت امور اقتصادی و دارایی طی اطلاعیه‌ای نتیجه نوزدهمین هفته عرضه اوراق بهادار دولتی منتهی به 26 آبان ماه 1400 را اعلام کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، به نقل از وزارت امور اقتصاد و دارایی، در ادامه اقدامات وزارت امور اقتصادی و دارایی برای تامین مالی اقتصاد کشور با هدف کاهش تبعات تورمی، خزانه‌داری کل کشور در سال جاری نسبت به انتشار و عرضه اوراق بهادار دولتی با استفاده از روش‌های مختلف از جمله انتشار اسناد خزانه اسلامی و برگزاری نوزده هفته عرضه اوراق بدهی میان بانک‌ها، موسسات اعتباری غیربانکی و نهادهای مالی فعال در بازار سرمایه (از قبیل صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های تامین مالی) و دو مرحله پذیره‌نویسی اوراق از طریق کارگزاری بانک مرکزی و سیستم مظنه یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران اقدام نمود.

بر اساس این گزارش حسب تصمیمات اتخاذ شده در راستای تامین مالی بهینه، نوزدهمین هفته عرضه اوراق بدهی برگزار شد که پس از اخذ سفارش‌های خرید اوراق از متقاضیان یادشده در سامانه‌های بازار بین‌بانکی کارگزاری بانک مرکزی و مظنه‌یابی شرکت مدیریت فناوری بورس تهران، مجموعا مبلغ 7.526 میلیارد تومان اوراق به صورت نقدی به فروش رسید.

این گزارش می‌افزاید، تاکنون مجموعا 50.771 میلیارد تومان از طریق انتشار اوراق نقدی، حدود 29 درصد از طریق بازار پول و 71 درصد از طریق بازار سرمایه تامین مالی شده است.

این گزارش خاطر نشان می‌سازد، با انتشار اسناد خزانه اسلامی و طی برگزاری هجده هفته عرضه اوراق بدهی دولت تا تاریخ 1400/06/31، در مجموع معادل 124,245 میلیارد تومان شامل 81,000 میلیارد تومان اسناد خزانه اسلامی و 43.245 میلیارد تومان اوراق نقدی تامین مالی انجام شده بود.

گفتنی است، وزارت امور اقتصادی و دارایی (خزانه‌داری کل کشور) حسب وظایف قانونی و تخصصی خود با استناد به نتایج تحلیل جامع “روند تحولات متغیرهای اقتصادی”و “روند سنجه‌های پایداری بدهی‌های دولت در قالب سناریوهای مختلف” و متناسب با برآورد جریان ورودی و خروجی منابع عمومی و نیز با درنظر داشتن اولویت سازگاری سیاستی با چارچوب سیاست‌گذاری پولی هر هفته نسبت به برگزاری حراج اوراق بدهی و ارزیابی و پذیرش پیشنهادات خرید اقدام می‌نماید.

بدیهی است نتیجه رویکرد صدرالذکر حصول به اطمینان کامل از توانمندی دولت در بازپرداخت اصل و فرع تعهدات ناشی از انتشار اوراق مالی اسلامی در سررسید و در ادامه تعیین فاکتورهای کلیدی در پذیرش پیشنهادات بوده و خواهد بود.

مطالعه بیشتر: نرخ بهره اوراق افزایش می‌یابد؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد