پس‌لرزه توافق وین در سبزه میدان / ریزش قیمت دلار آغاز شد؟

پس‌لرزه توافق وین در سبزه میدان / ریزش قیمت دلار آغاز شد؟

سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران در وین از روند مطلوب مذاکرات خبر داده است. حالا برخی می‌گویند قیمت دلار در فردوسی و سبزه میدان کاهش یافته و خریدارن هفته گذشته، فروشنده دلار شده‌اند. اما آیا این مذاکرات به نتیجه رسیده و دلار ارزان می‌شود؟

به گزارش تجارت‌نیوز، روز گذشته علی باقری، معاون وزیر خارجه ایران در گفت‌وگو با شبکه المیادین گفته بود روند ما در مذاکرات موفقیت‌آمیز بوده و پیشرفت خوبی را محقق کردیم و این پیشرفت می‌تواند زمینه سریعی برای مذاکرات جدی را فراهم کند.

روز یکشنبه هم خبرگزاری الجزیره خبری به نقل از باقری منتشر کرده بود که می‌گفت توافق اولیه حاصل شده است. این در حالی است که نمایندگان برخی از کشورهای حاضر در مذاکرات وین می‌گویند توافق دور از دسترس است و رسیدن به یک توافق جامع زمان‌بر است.

قیمت دلار چه می‌شود؟

قیمت دلار در پایان دور اول مذاکرات وین، واکنش خوبی نداشت و روند آن صعودی شد و حتی رکورد زد. اما در چند روز گذشته روند صعودی قیمت دلار متوقف شده و کاهش اندکی را هم تجربه کرده است.

معامله‌گران همچنان منتظر نتایج جدی و قطعی از مذاکرات هستند و به نظر می‌رسد قیمت دلار به راحتی به کانال‌های قبل باز نمی‌گردد. به خصوص که دولت دو روز قبل، لایحه بودجه‌ سال 1401 را به مجلس فرستاد. اگرچه کارشناسان می‌گویند این لایحه، بهتر از لایحه بودجه سال جاری است، اما در تحقق آن در عمل تردیدهای جدی وجود دارد.

اما بخش مهمی که در لایحه بودجه وجود دارد، افزایش درآمد ارزی ایران از محل افزایش صادرات نفت است. در سال 1400 درآمد دولت از محل صادرات نفت 153 هزار میلیارد تومان بود اما در سال آینده این عدد 106 درصد بیشتر شده و به 356 هزار میلیارد تومان رسیده است. این عدد می‌تواند نشان دهد که دولت به نتیجه‌بخش بودن مذاکرات امید بسته و منتظر رفع تحریم است.

دلار 18 هزار تومانی؟

اگر چنین باشد، این عدد می‌تواند سیگنالی برای رسیدن به توافق و کاهش قیمت دلار باشد. اگرچه برخی دیگر از کارشناسان می‌گویند دولت با افزایش درآمد حاصل از صادرات نفت، فقط خواسته کسری تراز عملیاتی را روی کاغذ کاهش دهد. به عبارتی درآمد حاصل از صادرات نفت، تنها روی کاغذ آمده و قابلیت اجرایی ندارد.

اما هفته قبل هم اکونومیست گزارشی منتشر کرد که می‌گفت قیمت دلار در سال 2022 و 2023 کاهش محسوس خواهد داشت. بر اساس پیش‌بینی این نشریه، نرخ دلار در سال آینده به 20 هزار تومان و در سال بعد از آن (1402) به 18 هزار و 700 تومان می‌رسد.

اکونومیست پیش‌بینی کرده که ایران و آمریکا چند ماه آینده به توافقی دست پیدا می‌کنند که سبب افزایش صادرات نفت، افزایش نرخ رشد اقتصادی و کاهش قیمت دلار می‌شود.

اگر بنا را بر گفته‌های باقری و پیش‌بینی اکونومیست بگذاریم، قیمت دلار باید به زودی روند نزولی خود را آغاز کند.

مطالعه بیشتر: نفت 125 دلار می‌شود؟

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد