اصلاح رفتارهای اقتصادی و الگوی مصرف با حذف ارز 4200 تومانی

اصلاح رفتارهای اقتصادی و الگوی مصرف با حذف ارز 4200 تومانی

اقتصاد کلانتهران- ایرنا- کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه مسیر انتخاب شده برای حذف ارز 4200 تومانی به عنوان نزدیک‌ترین مسیر برای تحقق شعار عدالت‌خواهی تلقی می‌شود، گفت: این تصمیم یک الزام برای اصلاح رفتارهای اقتصادی و جهت‌دهی الگوی مصرف مردم...

«غلام عباس ترابی» روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی ایرنا به حذف ارز 4200 تومانی و تاثیر آن بر اقتصاد کشور اشاره کرد و افزود: حذف ارز 4200 تومانی از جمله تصمیمات مثبت دولت سیزدهم است که به نظر می‌رسد این تصمیم از نظر منطق مدیریت اقتصادی کشور یک الزام برای اصلاح رفتارهای اقتصادی و جهت‌دهی الگوی مصرف مردم باشد.

وی با بیان اینکه لازم است اشخاص درک صحیحی از هزینه‌ها داشته باشند تا بتوانند از این طریق رفتار مناسبی را در موقعیت‌های مناسب از خود بروز دهند، گفت: وجود ارز 4200 تومانی به منظور حمایت از اقشار ضعیف جامعه در نظر گرفته شده بود اما ایجاد انگیزه‌های قاچاق، رانت و فساد از جمله عوارض غیرقابل اجرای این سیاست است که تاکنون معضلات زیادی را با خود در اقتصاد کشور به همراه داشته است.

اثر اجرایی شدن حذف ارز 4200 تومانی بر روند معاملات بازار سرمایه

ترابی در ادامه به اثر اجرایی شدن حذف ارز 4200 تومانی و تاثیر آن بر روند معاملات بازار سرمایه اشاره کرد و اظهار داشت: بلوغ و رشد بازار بورس با شفافیت و سلامت همبستگی بالایی همراه خواهد بود، به هر میزان که معادلات اقتصادی کشور شفاف‌تر، همراه با منطق اقتصادی باشد و در این میان زمینه کاهش و به حداقل رساندن عوامل دخالتی غیر اقتصادی فراهم باشد، سرمایه‌گذاران اعتماد بیشتری به بازار خواهند داشت و دیگر برای تصمیمات خود نیازی برای به دنبال کردن تصمیمات فوری سیاسی ندارند.

این کارشناس بازار معتقد است که سیاست حداقل سازی دستکاری معادلات اقتصادی منجر به رونق بازار خواهد شد.

صنایع تاثیرپذیر در بورس از حذف ارز 4200 تومانی

وی به صنایع تاثیرپذیر در بورس از حذف ارز 4200 تومانی اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد صنایع غذایی و دارویی بیشترین تاثیر را از این تصمیم جدید دولت بگیرند و شاهد ایجاد تغییراتی در روند معاملات این صنایع باشیم.

ترابی خاطرنشان کرد: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته این احتمال وجود دارد که اجرایی شدن حذف ارز 4200 تومانی، تاثیر روانی زیادی را در کوتاه‌مدت بر استقبال مردم از این صنایع خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: در ادامه با منطقی شدن رفتار مصرفی مردم، ممکن است این صنایع با چالش راندمان و تکنولوژی مواجه شوند و مجبور باشند تا دوره‌ای را به سرمایه‌گذاری ارتقای زیرساخت اختصاص دهند؛ چراکه در دوره گذشته همه مشکلات این صنایع در سایه دریافت این یارانه، مخفی مانده بود.
 
وی افزود: سرمایه گذاران باید این موضوع را مدنظر قرار دهند که در میان مدت با توجه به پتانسیل‌های حاضر در کشور از نظر نیروی انسانی و وجود موقعیت مطلوب در منطقه شاهد رشد و بالندگی صنایع غذایی، دارویی و دیگر صنایع وابسته کشور خواهیم بود.

ترابی با بیان اینکه در آینده باید پاسخگوی این رفتار اشتباه بلندمدت خود به نسل بعد باشیم، گفت: حمایت از اقشار آسیب‌پذیر وظیفه همه ما است، اما تاکنون روش اتخاذ شده مانند عرضه ارز 4200 تومانی به عنوان ضعیف‌ترین و مشکل سازترین راهکاری بود که به کار گرفته شد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: مسیر انتخاب شده توسط دولت در خصوص حذف ارز 4200 تومانی به عنوان نزدیک ترین مسیر برای تحقق شعار عدالت خواهی تلقی می‌شود.

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد