سود بالای چند کارگزاری را نباید به حساب کل صنعت نوشت

سود بالای چند کارگزاری را نباید به حساب کل صنعت نوشت

دهقانی گفت: ROE (نسبت سود خالص به سرمایه سهامداران) کارگزاری‌ها در 8 سال 26 درصد بوده، که پایین‌تر از بسیاری از صنایع بورسی است.

محمدرضا دهقانی دبیر کل کانون کارگزاران بورس اوراق بهادار در گفت‌وگو با خبرنگار بورس گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در پاسخ به این پرسش که دلیل بالا بودن (60 درصدی) حاشیه سود یک کارگزاری مطرح بورس، با توجه به کیفیت نه چندان مطلوب خدمات ارايه شده چیست؟ بیان کرد: مدنظر قرار دادن یک سال خاص کار درستی نیست، اگر بازه بلند مدت را مدنظر قرار دهیم، نسبت ROE کارگزاری‌ها (نسبت سود خالص به سرمایه سهامداران آن‌ها) در 8 سال 90 تا 98، 26 درصد بوده، که پایین‌تر از بسیاری از صنایع بورسی است. اما در سال 99 به علت اینکه بازار استثنایی را در پی رشد شاخص و افزایش حجم معاملات داشتیم، حاشیه سود و بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) شرکت‌های کارگزاری افزایش داشت.

وی ادامه داد: درست نیست صنعتی که در آن 108 کارگزاری فعال هستند را کنار بگذاریم و به چندین کارگزاری بزرگ‌تر نگاه کنیم. در همین سال گذشته تعدادی از کارگزاری‌هایی زیان دهنده بودند و یا جریان منفی داشته اند و این امر برای یک صنعت مناسب نیست.

بیشتر بخوانید

  • کندی هسته معاملات فشار فروش در بورس را بالا می‌برد

دبیر کل کانون کارگزاران در رابطه با افزایش حاشیه سود کارگزاری‌ها عنوان کرد: دلیل افزایش حاشیه سود خالص شرکت‌های کارگزاری در سال 99، افزایش ارزش معاملات در بورس بوده است. از آنجایی که حاشیه سود خالص ثابت نبوده و وابسته به حجم فروش یا درآمد است، هرچه درآمد افزایش یابد و از نقطه سر به سر فاصله بگیرد، حاشیه سود نیز افزایش خواهد یافت، چراکه هزینه‌های ثابت سهم کمتری خواهند داشت. بنایراین دلیل افزایش حاشیه سود خالص کارگزاران در سال 99، افزایش بی سابقه ارزش معاملات در آن سال بوده و متوسط حاشیه سود شرکت‌های صنعت در دهه گذشته به مراتب کمتر است.

تاسیس شعب بیشتر کارگزاری‌ها منوط به توجیه اقتصادی

دهقانی در رابطه با عدم تقارن شعب کارگزاری‌ها در کشور، به خصوص در مناطق کمتر برخوردار گفت: تاسیس شعب کارگزاری‌ها یک فرآیند اقتصادی است و قاعدتا بر اساس هزینه  فایده‌های اقتصادی برآورد می‌شود. آیا شعب بانک‌ها در شهر تهران با سایر شهر‌ها قابل مقایسه است؟ بنابراین ایجاد شعب کارگزاری تحت تاثیر بازده اقتصادی است و نمی‌شود کارگزاری را مجبور به ایجاد شعب در جا‌های دور افتاده کرد.

وی تشریح کرد: زمانی که می‌خواهیم یک فعالیت اقتصادی داشته باشیم. باید به اصول اقتصادی نیز پایبند باشیم به علت اینکه صنعت کارگزاری رقابتی است، هرگونه دخالتی که بافت صنعت را بهم بزند به ضرر شرکت‌های فعال در آن صنعت و مشتریان می‌شود. این قضیه درهر صنعتی طبیعی است، مانند صنعت موبایل که یک یا چند برند اکثر سهم بازار را به خود اختصاص داده‌اند. نکته قابل توجه این است که خود سهامداران ترجیح می‌دهند، با تعدادی از کارگزاری‌ها بیشتر کار کنند، که این امر به واسطه خدمات بهتری است که ارايه می‌دهند و در فضای رقابتی و آزاد یک کارگزاری سهم بیشتری نسبت به سایر کارگزاری‌ها دارد.

دهقانی بیان کرد: بحث دیجیتالی شدن یک روند جهانی است‌. قرار است همه سرویس و خدمات به صورت غیر حضوری اتفاق بیفتد، بنابراین قطعا برای صنعت کارگزاری‌ها نیز این رویه در حال اتفاق افتادن است و در آینده نیز تشدید می‌شود. کانون نقشی در این حوزه ندارد و اگر قرار باشد مقررات زدایی انجام شود، باید از سمت سازمان بورس اتفاق بیفتد.

وی در رابطه با برنامه کانون کارگزاران نیز گفت: کارگزاری نهادی است که با مردم ارتباط مستقیم دارد، این ارتباط مستقیم کارگزاری‌ها با سهامداران این مزیت را ایجاد می‌کند که دغدغه‌های ناشرین و اهالی بازار سرمایه را بدانند، بنابراین کانون یک مرجع اطلاعاتی خوب است.

وی ادامه داد: کانون کارگزاران به عنوان یک تشکل صنفی، در صدد ارتقاء رقابت بین اعضای خود در جهت خدمت رسانی به مشتریان است. از بعد آموزشی، کانون رسالتی دارد، که آموزش‌های لازم را به پرسنل شرکت‌های کارگزاری و سایر نهاد‌های مالی ارايه دهد، که کانون در این زمینه کارنامه مناسبی دارد و در سال گذشته نزدیک به 13 هزار نفر دانش پذیر داشته است.

دبیر کل کانون کارگزاران بیان کرد: اگر امکانات کانون اجازه دهد، آموزش‌های عمومی به منظور افزایش سطح سواد مالی عموم مردم در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام/

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد