سیگنال‌های تورم جهانی به بازار طلا و سکه / پیش‌بینی قیمت طلا و سکه امروز 26 آبان

سیگنال‌های تورم جهانی به بازار طلا و سکه / پیش‌بینی قیمت طلا و سکه امروز 26 آبان

با افت جزیی بهای دلار طی چند روز گذشته و کاهش نوسانات این بازار، روند صعودی طلا و سکه هم متوقف شد و از دیروز قیمت آن‌ها ثابت مانده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، هفته اخیر قیمت طلا و سکه تحت تاثیر رشد دلار و اونس، نوسان افزایشی داشت. با آغاز روند صعودی بازار ارز از هفته گذشته و تداوم این مسیر تا سه روز پیش، دلار به سقف قیمت امسال یعنی 28800تومان رسید؛ از طرفی اونس هم در مسیر افزایشی قرار گرفت و با رشد حدود 50دلار طی این مدت، طلای جهانی تا سطح 1865دلار پیش رفت.

تحت تاثیر این دو عامل تاثیر‌گذار، قیمت طلا در بازار داخلی تا یک میلیون و 280هزار و سکه تا 12میلیون و 700هزار تومان بالا رفت؛ اما از شنبه هفته جاری با توقف نوسان صعودی دلار و تعطیلی بازار‌های جهانی، روند نزولی بازار طلا هم آغاز شد که تا عصر دیروز ادامه داشت. حالا امروز با آغاز به کار بازار‌های جهانی، به‌رغم افزایش حدود 9دلاری اونس و رسیدن به سطح 1874دلار، قیمت‌ها در بازار طلا متاثر از فروکش کردن نوسانات بازار ارز، ثابت ماند.

گفتنی است که با توجه به ادامه رکود چند ماهه بازار طلا و کاهش حجم مبادلات طلا و سکه، عامل تقاضا نقشی در روند افزایشی یا کاهشی این بازار نداشته و قیمت‌ها صرفا تحت تاثیر نوسانات دلار و اونس بوده است.

حالا بازار طلا به حرکات دلار چشم دوخته است. با نزدیک شدن به زمان برگزاری مذاکرات برجام، برخی فعالان بازار ارز پیش‌بینی‌ می‌کنند که دلار در چند روز باقی‌مانده به از سرگیری این نشست، مثل هفته پیش نوسان نخواهد داشت؛ در این صورت اگر اونس جهانی هم افزایش یابد، اثر چندانی بر قیمت طلا و سکه نخواهد گذاشت. اما اگر بازار ارز آرامش فعلی را از دست دهد و دلار پا در مسیر افزایشی بگذارد، مجددا شاهد افزایش قیمت طلا و سکه با شیب ملایم خواهیم بود.(اقتصاد آنلاین)

قیمت طلا و سکه چند؟

بر اساس آخرین قیمت‌های اعلام شده از بازار طلای تهران، قیمت هر قطعه سکه امامی 12میلیون و 530هزار و بهای سکه طرح قدیم 12میلیون و 350هزار تومان است. در بازار دیروز نیم سکه با قیمت شش میلیون و 450هزار، ربع سکه سه میلیون و 770هزار و سکه یک گرمی دو میلیون و 300هزار تومان فروخته می‌شود.

همچنین دیروز سه‌شنبه بهای هر مثقال طلای 17عیار آب شده به پنج میلیون و 435هزار، قیمت هر گرم طلای 18عیار به یک میلیون و 255هزار و ارزش هر اونس جهانی طلا به 1874دلار و 54سنت رسیده است.

مطالعه بیشتر: منبع نامعلوم 3٫5 میلیارد دلار آزاد شده ایران/ پول وارد کشور می‌شود یا کالا؟

دنیای اقتصاد نوشت:

آرامش در روند بازار سکه

بازار طلا و سکه در ابتدای هفته غرق در فضای هیجانی ناشی از برخی شایعات و اخبار اقتصادی و سیاسی بود، اما این هیجانات به‌آرامی فروکش کرد؛ این روند روز سه‌شنبه نیز کمی ادامه یافت تا بهای سکه امامی با رشد جزيی در سطح 12میلیون و 550‌هزار تومان مورد داد و ستد قرار گیرد.

تحلیلگران معتقدند قیمت سکه در صورتی می‌تواند مرز مهم 12میلیون تومانی را از دست بدهد که در کنار افت دلار به زیر سطح حساس 28‌هزار تومان، قیمت اونس طلا در بازار جهانی تا محدوده 1800دلار عقب‌نشینی کند.

به نظر می‌رسد، با توجه به شرایط تورمی موجود در اقتصاد جهان شاهد افزایش روزافزون تقاضا و قرار‌گیری معامله‌گران در سنگر امن سرمایه‌گذاری باشیم که رونق بازار طلا و سکه در داخل را به همراه دارد.

از سر گیری صعود طلا

قیمت طلا در معاملات روز سه‌شنبه بازار جهانی تحت‌تاثیر استمرار نگرانی‌های تورمی، با وجود دلار قوی‌‌‌تر و بازده بالاتر اوراق قرضه، اندکی افزایش پیدا کرد. با وجود اینکه ارزش دلار به بالاترین حد در 16ماه اخیر رسیده و بازده اوراق خزانه 10ساله آمریکا بالاتر رفته است، قیمت طلا تا ساعت 16معاملات روز گذشته به سطح 1875دلار افزایش یافت. اما از آن پس وارد روند نزولی شد و تا ساعت 20 به 1861 دلار به ازای هر اونس رسید.

به گفته کارشناسان، تورم تا حدی بالا رفته است تا بازارها انتظار افزایش زودتر از موعد نرخ‌های بهره از سوی بانک مرکزی آمریکا را پیدا کنند، اما هنوز به حد کافی موافق افزایش نرخ‌ها نیست و جذابیت دارایی‌‌‌های امنی مانند طلا را با وجود دلار گران‌‌‌تر تقویت کرده است. اما ناتوانی طلا برای افزایش قابل توجه قیمت پس از موج افزایشی چهارشنبه گذشته، ممکن است نشان‌‌دهنده این باشد که واکنش یکباره به تورم بالا ادامه پیدا نخواهد کرد.

مطالعه بیشتر: طلا گرمی یک میلیون 250 هزار تومان شد/ قیمت دلار و یورو امروز 1400/8/25

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد