تاکید وزیر نفت بر استفاده از نخبگان

تاکید وزیر نفت بر استفاده از نخبگان

وزیر نفت با تاکید بر حمایت همه‌جانبه صنعت نفت از دانش‌بنیان‌ها گفت: امروز، صنعت نفت در چهار بخش چاه‌های کم‌بازده، بهینه‌سازی مصرف گاز، تکمیل زنجیره صنایع پتروشیمی و کاهش گاز‌های همراه نفت به تخصص دانش بنیان‌ها نیاز دارد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر،
به نقل از شانا، آقای جواد اوجی امروز (دوشنبه، 29 آذرماه) در آیین گرامیداشت روز ملی پژوهش یکی از راه‌های اشتغال‌زایی را استفاده از توان نخبگان کشور به‌ویژه در مناطق کم‌برخوردار دانست و ادامه داد: امروز عزم صنعت نفت بر این است که از این نخبگان استفاده کند.

اوجی درباره پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش صادرات در سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری گفت: در کشور حدود 50 درصد از صادرات ما، به‌صورت محصولات خام یا نیمه‌خام است که ضعف بزرگی برای کشور به‌شمار می‌آید، بنابراین استفاده از دانش‌بنیان‌ها در این زمینه می‌تواند افزون بر تولید ارزش افزوده، اشتغال‌زایی و ارزآوری مطلوبی برای کشور داشته باشد.

وی با بیان اینکه صنعت نفت امروز نیازمند دانش‌بنیان‌ها و فناوری‌های نو است، تصریح کرد: بیش از 115 سال از اکتشاف نفت در ایران می‌گذرد، اما متاسفانه امروز در بخش زیادی از روش‌های تولیدی هم در بخش‌های بالادست و پایین‌دست صنعت نفت، روش‌ها سنتی است.

اوجی گفت: مقام معظم رهبری افزون بر اینکه در بیانیه گام دوم انقلاب، گسترش علم و پژوهش را جهاد علمی دانسته‌اند، در بحث اعلام سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی نیز بر کارآفرینی و افزایش درآمد ملی و پیشتازی اقتصاد دانش‌بنیان و افزایش صادرات تاکید کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه در بحث کارآفرینی و افزایش درآمد ملی، کشور دارای سرمایه‌های گران‌قیمتی از جمله نخبگان است، افزود: نظام سرمایه‌گذاری کلانی در این زمینه انجام می‌دهد، به‌طوری که سالانه 4 هزار نخبه در کشور تربیت می‌شود و اگر متاسفانه این نخبگان مورد بی‌مهری و کم‌لطفی قرار بگیرند، کم‌انگیزه می‌شوند و شاهد هم بودیم که بسیاری از این نخبگان مهاجرت کرده‌اند که مقام معظم رهبری نیز سیاه‌نمایی کسانی را که سبب مهاجرت این نخبگان می‌شود، خیانت به کشور عنوان کردند.

برنامه جدید صنعت نفت؛ چاه‌محور

وزیر نفت به بازدید از توانمندی بالای دانش‌بنیان‌ها در چند هفته گذشته اشاره کرد و افزود: شرکت‌های دانش‌بنیانی هستند که با ابتکار‌ها و روش‌های مطلوبی توان تولید چاه‌ها را افزایش می‌دهند.

اوجی تاکید کرد: در بحث قرارداد‌های نفت یا گاز برای توسعه میدان‌ها، میدانی به شرکت داخلی یا خارجی با هزینه سنگینی برای حفظ و نگهداشت یا افزایش تولید واگذار می‌شود؛ در برنامه جدیدی که صنعت نفت مدنظر دارد، جدا از بحث توسعه مخزن‌محور، نگاه چاه‌محور خواهد بود.
 

اخبار مرتبط

آخرین اخبار بورس و اقتصاد